نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

بانک‌ها همکاری لازم را با کشاورزان ندارند

حاجی‌بابایی گفت: از مباحثی که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است وام‌های کشاورزی است چون بانک‌ها همکاری لازم را با کشاورزان ندارند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پس از استماع توضیحات محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی با نمایندگان پیرامون نحوه اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی خطاب به وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: بحث تعرفه صادرات محصولات کشاورزی از موضوعاتی بود که نمایندگان مطالبه رسیدگی به آن را دارند. توزیع به موقع کود، بذر و سم و تحویل نهاده‌های کشاورزی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود چرا که در سطح کشور نارضایتی‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی اظهار کرد: بحث قطعی برق ۶ ساعته چاه‌های کشاورزی به صورت ممتد و پشت سرهم سیستم کشاورزی را بهم می‌ریزد، در حالی که براساس ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار قطع برق کشاورزی ممنوع است باید فکر اساسی در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نفت موظف هستند تا نسبت به برقی کردن چاه‌های کشاورزی اقدام کنند، اما این موضوع به کندی پیش می‌رود. از دیگر مباحثی که کشاورزان را با مشکل مواجه کرده است وام‌های کشاورزی است. براساس قانون بودجه تا ۲۰۰ میلیون وام باید امهال و استمهال صورت گیرد، اما بانک‌ها همکاری لازم را با کشاورزان ندارند.

وی گفت: موضوع دیگر خرید تضمینی گندم است. حدود ۲۲۰ همت بودجه در این زمینه لازم است. تاکنون چهار میلیون تن گندم تحویل دولت داده شده و تنها ۳۰ درصد به کشاورزان پرداخت شده است البته آقای مخبر قول دادند تا پایان هفته آن را به ۵۰ همت برسانند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: براساس اصل سوم قانون اساسی باید نسبت به خودکفایی در علم و فنون کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور بستر لازم فراهم شود. افزایش بی‌رویه قیمت کود در کشور زمینه نارضایتی ایجاد کرده است. در بحث برنج ما حدود ۳.۲ میلیون تن در سال برنج نیاز داریم که ۲.۳ میلیون تن آن در کشور تولید می‌شود و حدود ۹۰۰ هزار تن کمبود داریم. دلیل عدم قیمت‌گذاری برنج در شورای قیمت‌گذاری نیز مورد سوال نمایندگان بوده است. طلب چایکاران نیز باید پرداخت شود.

حاجی‌بابایی بیان کرد: از سویی دیگر در بودجه سال جاری برای اولین‌بار ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای الگوی کشت پیش‌بینی شده است، بحث الگوی کشت درد بی‌درمانی است که اکنون درمان آن پیدا شده و اعتبار لازم برای آن پیش‌بینی شده است. انتظار داریم وزیر جهاد کشاورزی این موضوع را اجرایی کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار