بررسی بین‌المللی شدن جشنواره تئاتر خیابانی لاهیجان

مدیر‌کل هنر‌های نمایشی برای شرکت در جلسه شورای سیاست‌گذاری «سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان» به این شهر سفر کرد. 

اولین جلسه شورای سیاست‌گزاری «سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند» لاهیجان که روز دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ در دفتر شهردار شهر برگزار شد، حمید نیلی؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی، امیرحسین طاهری؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، رضا زنده‌دل؛ شهردار شهر لاهیجان، محمدعلی صادق حسنی، رییس انجمن هنر‌های نمایشی استان گیلان، مهدی حاجیان؛ مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره‌های نمایشی، ابراهیم رامین‌فر؛ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر لاهیجان، سیدجواد سلیمانی؛ امام جمعه شهر و رییس شورای فرهنگ عمومی شهر لاهیجان و اعضای شورای شهر برگزار شد. 

در این جلسه، محمدعلی صادق حسنی، رییس انجمن هنر‌های نمایشی استان گیلان و دبیر اجرایی جشنواره تئاتر لاهیجان، ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص نحوه برگزاری جشنواره در در دوره قبل و بررسی نقاط ضعف و قوت جشنواره، به تلاش برای ارتقای کیفی و اجرایی این رویداد تأکید و اظهار امیدواری کرد پس از دریافت نظر هنرمندان، فراخوان جشنواره دوره سیزدهم به زودی منتشر شود.

در ادامه جلسه، حمید نیلی؛ مدیر کل هنر‌های نمایشی ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران جشنواره، استمرار و برگزاری تئاتر خیابانی شهروند را یکی از مطالبات خانواده بزرگ تئاتر خیابانی کشور برشمرد و تأکید کرد: اگر بنا باشد نهادی متولی برگزاری چنین رویدادی باشد، قطعاً شهرداری و متولیان شهری در شهر لاهیجان است. 

مدیر کل هنر‌های نمایشی، رفع نواقص و تقویت نقاط قوت جشنواره را یادآور شد و گفت: جشنواره تئاتر لاهیجان، پس از چند دوره برگزاری، آن‌چنان رشد کرده است که جزو برنامه‌های اصلی و تقویم تئاتری هنر‌های نمایشی شده است. امیدوارم با رفع نواقص و کاستی‌های دوره‌های گذشته و تقویت نقاط قوت آن، مشارکت شهروندان، فرهنگ‌دوستان شهر لاهیجان و مدیران شهر، شاهد برگزاری موفق‌تر آن باشیم. 

نیلی ادامه داد: موضوعات جشنواره که بر مسایل اجتماعی و رویکرد‌های ارزشمند اخلاقی استوار است، همچنین اجرای شیوه نمایش که در میان مردم و همنفس با آنهاست، باعث توفیق نسبی این جشنواره در ادوار گذشته شده که آن را مدیون همراهی و همدلی مسوولان شهری و همت هنرمندان می‌دانیم. 

سپس امیرحسین طاهری؛ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این نکته که بیشترین بودجه در استان گیلان به این جشنواره اختصاص یافته است، تصریح کرد: از زمان حضور در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان، بیشترین بودجه در حوزه هنر‌های نمایشی، به این جشنواره تعلق گرفته است و این مورد نشان از اهمیت جشنواره دارد. ما در قبال مداومت و تلاش هنرمندان شریف استان، وظیفه ماست که هرچه در توان داریم در این مسیر هزینه کنیم و علی رغم تنگناها، تمام ظرفیت‌های موجود را صرف برگزاری مطلوب جشنواره کنیم. 

طاهری در ادامه بنای این جشنواره و استمرار آن را نمونه‌ای از عمل خیر دانست و افزود: پایه‌گذاری و بنای این جشنواره در شهر لاهیجان، همراهی هنرمندان کشور و استمرار آن نوعی عمل خیر است که وظیفه ما را برای ادامه آن سنگین‌تر می‌کند. ما در هر جایگاهی وظیفه داریم از این اتفاق مثبت که آثار مثبت آن به همه جامعه می‌رسد، حمایت کنیم 

در ادامه جلسه، رضا زنده‌دل؛ شهردار شهر لاهیجان ضمن قدردانی از حضور مدیر کل هنر‌های نمایشی و اعضای شورای سیاستگزاری، گفت: این جشنواره با نام شهر لاهیجان شناخته می‌شود و برگزاری آن، مطالبه جدی مردم شهر است. 

زنده‌دل با اشاره به این مطلب که این جشنواره استحقاق بین‌المللی شدن دارد، اظهار داشت: در دوره گذشته قول‌هایی برای گسترش، ارتقا و فراگیرشدن این جشنواره داده شده است که امیدوارم در این دوره محقق شود و این جشنواره به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شود. 

در ادامه جلسه، رئیس و اعضای شورای شهر لاهیجان به بیان دیدگاه، نقطه نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند و بر حمایت کامل شورای اسلامی شهر لاهیجان از این رویداد هنری تاکید کردند و خواستار رفع کاستی‌ها خصوصا در حوزه انعکاس شایسته و فراگیر اخبار جشنواره شدند. 

فرشید فلاح، از اعضای شورای شهر نیز ضمن تأکید بر همراهی کامل شورای اسلامی شهر از این جشنواره، پیشنهاداتی درخصوص اولویت‌های موضوعی جشنواره ارئه کرد که به تأیید سایر اعضا شورا نیز رسید. 

در پایان جلسه نیز حمید نیلی، مدیر کل هنر‌های نمایشی موضوع بین‌المللی شدن جشنواره را قابل تأمل دانست و تأکید کرد که این امر باید توسط کارشناسان بررسی شود و گفت: اداره کل هنر‌های نمایشی با توجه به خواست هنرمندان و ظرفیت بالای خود جشنواره و غنای استانی از لحاظ حضور هنرمندان مطرح این حوزه، تلاش خود را برای بین‌المللی شدن جشنواره، به خرج خواهدداد. گام اول در جهت تحقق این امر، بررسی کارشناسانه آن است. در گام بعدی باید مسیر منطقی و ثمربخشی به سوی بین‌الملل‌شدن طی کرد. 

در پایان این جلسه، تفاهم‌نامه همکای و مشارکت در برگزاری جشنواره بین شهرداری شهر لاهیجان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و اداره کل هنر‌های نمایشی امضا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار