طی هفته جهاد کشاورزی صورت می گیرد؛

بهره برداری از ۱۲۷ طرح کشاورزی و‌ دامداری در کرمان

رییس سازمان جهادکشاورزی کرمان گفت: طی هفته جهاد کشاورزی، ۱۲۷ طرح کشاورزی و دامداری با اعتبار ۵۹۱ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

علی باقری با اشاره به آغاز هفته جهاد کشاورزی گفت: در این هفته، ۱۲۷ طرح در حوه‌های مختلف جهاد و کشاورزی با اعتبار ۵۹۱ میلیارد تومان در استان کرمان افتتاح می‌شود.

وی افزود: ۳ طرح در حوزه باغبانی و گلخانه، ۶۷ طرح در حوزه آب و خاک، ۱۶ طرح در بخش دام و طیور، ۱۳ طرح  در حوزه صنایع کشاورزی تبدیلی و تکمیلی، یک طرح در حوزه شیلات و آبزیان، ۶ طرح  در حوزه منابع طبیعی، ۴ طرح در حوزه  تحقیقات و ترویج کشاورزی، ۹ طرح تعاون روستایی، ۷ طرح امور عشایری در هفته جهاد کشاورزی در شمال استان کرمان افتتاح می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی کرمان بیان داشت: طرح تولید سرکه خرما در بم، نمایشگاه تولیدات فرآورده‌های زنان روستایی در بردسیر از جمله طرح‌هایی است که در این هفته به بهره برداری می‌رسند و دستاورد‌های سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان نیز طی نمایشگاهی در محل وزارت جهاد کشاورزی در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی استان کرمان بیان کرد: به لحاظ تولید محصولات کشاورزی دچار چالش‌هایی نظیر آفات کشاورزی، مانند: سوسک سرخرطومی خرما هستیم که کار مقابله و ردیابی با این آفت در حال انجام است.

باقری ادامه داد: خوشبختانه با همکاری کشاورزان و کارشناسان در شهرستان ارزوئیه، آفت کرم برگ خوار نتوانسته به محصول گندم خسارت بزند و پیش بینی می‌کنیم امسال ۶۰ هزار تن گندم در ارزوئیه تولید شود.

وی بیان کرد: در بحث شیوع آفات متعدد به محصولات مختلف کشاورزی، شاهد خسارات زیادی بودیم که این آفات می‌توانند موجب خسارت زیادی به چرخه تولید محصولات شوند که سبب ضرر و زیان به کشاورزان و نارضایتی‌ها باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی کرمان تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که این شیوع با یک هدف عمدی بوده است، اما باید منشا آن با بررسی شده و مبادی ورود این آفات از سوی سایر نهاد‌ها مشخص شود تا بهتر بتوان اظهار نظر کرد.

وی  با اشاره به خاموشی موتور چاه‌های کشاورزی در فصل گرم و تابستان بیان کرد: حدود ۳۰ درصد مصرف برق استان مربوط به بخش کشاورزی است که این خاموشی، تاثیر منفی بر کیفیت و کمیت محصول دارد، اما کشاورزان باید به سمت استفاده از پنل‌های خورشیدی بروند تا ضمن جلوگیری از خاموشی موتور پمپ ها، درآمد زایی هم داشته باشد.

باقری ادامه داد: البته ما در بحث خاموشی موتور پمپ‌های کشاورزی و مدیریت صرفه جویی برق در کنار کشاورزان هستیم و در حال پیگیری هستیم تا اجرای این طرح، کمترین ضرر و زیان به کشاورزان و تولید کنندگان وارد کند.

وی بیان کرد: در رابطه با مشکلات کشاورزان گل محمدی، جلساتی با کشاورزان و بهره برداران داشتیم و تسهیلات و پیشنهاداتی را برای خشک کردن غنچه گل محمدی ارائه کردیم و امسال ۳۰ درصد از برداشت گل محمدی به صورت غنچه است.

رییس سازمان جهادکشاورزی کرمان افزود: همچنین قیمت گذاری خرید گل محمدی با هماهنگی و مشارکت خود کشاورزان انجام شد و برای جلوگیری از افزایش هزینه کارگری، مصوب شده تا دستمزد کارگران مدیریت شود.

وی اضافه کرد: در حال رایزنی هستیم تا براساس سطح زیر کشت و ساعت کاری، سوخت ادوات و ماشین آلات کشاورزی اصلاح شود تا انتقادی در رابطه با سوخت قاچاق به کشاورزان وارد نباشد.

باقری گفت: تنها مزرعه آرتمیا در کشور در استان کرمان و منطقه جوادیه فلاح فعال است و رتبه نخست تولید آرتمیا در کشور را داریم.

 هفته جهاد کشاورزی از ۲۱ خرداد آغاز می شود و تا ۲۷ خرداد ادامه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار