رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر آغاز شد

رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر به صورت آزمایشی با حضور استاندار آذربایجان‌غربی آغاز شد.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در حاشیه این آیین و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه رهاسازی آب از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر یکی از طرح‌های ۲۷ گانه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه بود، گفت: با حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید و وزارت نیرو در تخصیص اعتبارات این طرح در مدت هفت ماه و در حداقل زمان به اتمام رسید.

وی افزود: طول کانال بادین آباد ۴.۵ کیلومتر است که بنا است سالانه ۱۸۰ مترمکعب آب مازاد منطقه را به سد کانی سیب، سپس با استفاده از کانال به رودخانه گدار و در نهایت به دریاچه ارومیه منتقل شود.

معتمدیان در خصوص دیگر مشخصات پروژه کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر اضافه کرد: در این طرح ۹۰۰ هزار مترمکعب حجم خاک‌برداری، ۴۱۵ هزار مترمکعب عملیات خاک‌ریزی انجام شده و ۶۷ هزار مترمکعب سازه بتنی مورد استفاده قرار گرفته که با این حجم کار، قیمت روز این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این طرح قرار بود خرداد ماه امسال توسط رئیس‌جمهور به بهره‌برداری برسد ابراز امیدواری کرد در روز‌های آیند با حضور مسئولان کشوری شاهد افتتاح رسمی آن باشیم.

معتمدیان گفت: این طرح آخرین طرح سخت افزاری آذربایجان‌غربی توسط کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تعیین شده بود.

وی با اشاره به افزایش ۳۷ درصدی بارش‌ها در منطقه طی سال جاری، افزود: در حال حاضر ۷۱ درصد از مخازن سد‌های استان پر آب هستند و با رهاسازی بیش از ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب از سد‌های استان و بارش‌های امسال وضعیت دریاچه ارومیه خوب است.

وی با بیان اینکه تمامی تلاش‌ها نشان از عزم جدی برای احیای کامل دریاچه ارومیه است، گفت: زیرساخت‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه انجام شده و امیدواریم در سال‌های آتی شاهد تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه باشیم.

آیین بهره‌برداری آزمایشی از کانال و بند بادین‌آباد پیرانشهر روز سه‌شنبه با حضور استاندار آذربایجان‌غربی و جمعی از مسئولان اجرایی استانی و شهرستان برگزار شد تا با استفاده از این کانال سالانه بیش از ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه برسد.

استاندار آذربایجان‌غربی امروز همچین از سد کانی سیب پیرانشهر و مراحل انتقال آب از بند و کانال بادین آباد به این سد نیز بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.