کنفرانس «بازسازی اوکراین» ابتکار آلمان در حمایت از جنگ

سومین کنفرانس «بازسازی و بهبود اوکراین» با هدف جلب حمایت بین‌المللی برای بازسازی درازمدت اوکراین و کمک به رشد اقتصادی آن برگزار شد.

سومین کنفرانس «بازسازی و بهبود اوکراین» ۱۱ و ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴ با تمرکز بر اهداف مختلفی از جمله حمایت بین‌المللی برای بهبود و بازسازی سریع و درازمدت اوکراین در برلین، پایتخت آلمان آغاز به کار کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین که برای شرکت در این کنفرانس به آلمان سفر کرده است با فرانک-والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور این کشور دیدار و بر اهمیت راه‌اندازی تولید مشترک تسلیحات تاکید کردند؛ آنها به موضوع «فرمول صلح» نیز پرداختند.

این کنفرانس از اهمیت بالایی برای زلنسکی برخوردار است، زیرا او برای اولین بار به صورت حضوری در پارلمان فدرال آلمان سخنرانی می کند.

در این کنفرانس به موضوعات مهمی همچون ثبات کلان اقتصادی، تاب‌آوری و امنیت، زیرساخت‌ها، مسکن، انرژی، حفاظت از محیط زیست و جنسیت پرداخته شد. همچنین یک توافقنامه امنیتی بین اوکراین و آلمان امضا شد که به گفته اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گامی تاریخی در تعهدات امنیتی بلندمدت بین دو کشور است.


بیشتر بخوانید:

زلنسکی وارد آلمان شد


صدراعظم آلمان در سخنرانی آغازین سومین کنفرانس بازسازی اوکراین در برلین، با توجه به حملات مداوم هوایی روسیه در وهله نخست، خواستار حمایت از ابتکار عمل آلمان برای تقویت دفاع هوایی اوکراین شد و تاکید کرد کمک‌های آلمان به اوکراین تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه خواهد یافت.

زلنسکی نیز در سومین سفر خود به برلین از زمان آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، ضمن قدردانی از آلمان برای ارسال ۳ سامانه پاتریوت گفت که اوکراین برای مقابله با حملات روسیه به ۷ سامانه پاتریوت احتیاج دارد. رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اینکه روسیه تأسیسات تامین انرژی اوکراین هدف قرار می‌دهد بر ارسال این سامانه‌ها تاکید کرد.

در همین حال، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا از کمک مالی ۱.۹ میلیاردی این اتحادیه خبر داد. او اعلام کرد که به زودی این مبلغ برای اوکراین آزاد خواهد شد. علاوه بر این، اتحادیه اروپا همچنین می‌خواهد در ماه ژوئیه، حدود ۱.۵ میلیارد یورو از محل درآمد بهره دارایی‌های مسدود شده روسیه در غرب برای بازسازی اوکراین استفاده کند.

کنفرانس «بازسازی اوکراین»

با این حال، در این کنفرانس تعهدات مالی مشخص مطرح نمی‌شود. هدف از این نشست با حضور شرکت‌کنندگانی از بیش از ۶۰ کشور جهان، ایجاد ارتباط و شبکه همکاری میان بازیگران بین‌المللی از حوزه‌های سیاست، اقتصاد و جامعه است. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که تلاش برای دریافت بودجه جدید برای اوکراین در نشست بازسازی آن در برلین ممکن است به دلیل جنگ قدرت در کی یف شکست بخورد. درگیری‌های داخلی و جنگ قدرت، اقتدار کی یف را تهدید می‌کند.

«کنفرانس برای بازسازی اوکراین»  مهمترین ابتکار عمل آلمان برای کمک به اوکراین

آلمان اولین کنفرانس برای بازسازی اوکراین را در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲ با حضور کارشناسان و نمایندگان اتحادیه اروپا، گروه هفت و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برگزار کرد تا چهارچوبی برای بازسازی این کشور جنگ‌زده ایجاد کنند. اتحادیه اروپا نیز در این کنفرانس به گفتگو درباره کمک‌های مالی برای بازسازی اوکراین پرداخت و متعهد شد نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار برای کمک به بازسازی اوکراین پرداخت کند. 

دومین کنفرانس برای بازسازی اوکراین در ژوئیه ۲۰۲۳ در لندن و به پیشنهاد آلمان برگزار شد. حامیان مالی شرکت کننده از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس به پرداخت حدود ۶۰ میلیارد یورو (حدود ۶۵.۵ میلیارد دلار) متعهد شدند.

حجم کمک های مالی و نظامی آلمان به اوکراین از آغاز جنگ

این کنفرانس تنها اقدام آلمان برای کمک به اوکراین نیست. دولت اولاف شولتس که از ابتدای روی کار آمدن، مواضع ضد روسی داشت از همان آغاز جنگ اوکراین میلیون‌ها یورو کمک مالی و نظامی به کی یف داده است. این کشور در ابتدای جنگ ۱۴ تانک لئوپارد ۲ از ذخایر موجود ارتش این کشور، به اوکراین ارسال کرد که ارزش آن چند میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

اواسط سال ۲۰۲۴ بود که بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان از یک کمک ۵۰۰ میلیون یورویی به اوکراین در بحبوحه بحران تسلیحاتی کی‌یف خبر داد. روزنامه آلمانی بیلد ماه گذشته میلادی به نقل از منابع مطلع گزارش داد وزارت دفاع آلمان ۳.۸ میلیارد یورو (۴.۱۳ میلیارد دلار) دیگر برای کمک به اوکراین درخواست کرده است. این در حالی بود که نیرو‌های مسلح آلمان اعلام کرده اند احتمالا در سال آینده میلادی ممکن است برای کمک به کی‌یف، مبلغ بی‌سابقه ۱۵ میلیارد یورویی درخواست کند.  با این حال، بخش عمده‌ای از کمک‌های آلمان به اوکراین در قالب بسته‌های کمکی اتحادیه اروپا بوده است.

زلنسکی و شولتس

این کشور اخیرا ۳ سامانه پاتریوت به اوکراین ارسال کرده است. با این حال، زلنسکی مدعی است برای مقابله با حملات روسیه به ۷ سامانه نیاز است. او همچنین از متحدان اروپایی‌ خود خواست که در زمینه بازسازی شبکه برق اوکراین و سرمایه‌گذاری درازمدت در سیستم انرژی این کشور همکاری کنند.

هنوز مسئله صلح برای جنگ اوکراین مطرح نیست و متحدان این کشور به جای تمرکز بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز، به ارسال مداوم تسلیحات به کی‌یف ادامه می‌دهند. البته کنفرانس دیگری در رابطه با صلح اوکراین در سوئیس قرار است از تاریخ ۱۵ الی ۱۶ ژوئن (۲۶ الی ۲۷ خرداد) با حضور بیش از ۸۰ نماینده برگزار شود.

این در حالی است که مقامات روسیه نه تنها این کنفرانس صلح را «پوچ» می‌دانند، بلکه می‌گویند امکان توافق با اوکراین وجود ندارد، زیرا در حال حاضر «ولودیمیر زلنسکی» به عنوان رئیس‌جمهور دیگر مشروعیت ندارد.

ترجمه و تنظیم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار