بهبود نگرش جامعه نسبت به معلولیت

مشاور استاندار کردستان در امور معلولین گفت: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آنها را به جامعه نزدیک کنیم.

نصرالله ابراهیمی، مشاور استاندار کردستان در امور معلولین، در آئین اختتامیه اولین همایش آموزشی، پژوهشی و انگیزشی کارکنان آموزش وپرورش استثنایی کردستان اظهار کرد: فرهنگ سازی و مناسب‌سازی متناسب با نیاز جامعه معلولان باید بر پایه دو مؤلفه فرهنگی و فیزیکی مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی با بیان زیرساختی و مهم بودن بعد فرهنگی و تأثیر بسزایی که معلمان حوزه آموزش و پرورش استثنایی در این بعد دارند، افزود: مناسب‌سازی فرهنگی پایه و ستون نظام سلامت است و بر مناسب‌سازی فیزیکی ارجحیت دارد.

وی گفت: نهاد‌های متولی از جمله شهرداری‌ها بیشترین وظیفه را در زمینه مناسب سازی محیط‌های شهری، تحصیلی و کاری از نظر فیزیکی بر عهده دارند و اقدامات خوبی هم در سطح استان انجام شده است، اما هنوز هم با نقطه مطلوب فاصله داریم و باید جدی‌تر به این موضوع پرداخته شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شاهد حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در سطح جامعه هستیم، اظهار کرد: امروزه نگاه جامعه به بحث معلولیت نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید تلاش کنیم تا حد امکان آنها را به جامعه نزدیک کنیم.

مشاور استاندار کردستان در امور معلولین، افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای معلولیت از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ویژه‌ای برخوردار هستند که اگر این ظرفیت‌ها به خوبی شناسایی و در معرض آموزش قرار گیرند، می‌توانند باعث حضور مؤثر آنان در جامعه شود.

وی با بیان اینکه موانع بسیاری برای حضور کامل افراد دارای معلولیت در اجتماع، رشد و بهبود کیفیت زندگی آنها وجود دارد، تصریح کرد: تلاش داریم طرح تعامل با معلولان در مراکز پیش دبستانی را از ابتدای مهر ماه جاری اجرایی کنیم واز پتانسیل‌های موجود در خدمت رسانی هر چه بهتر به جامعه معلولان بهره‌مند شویم.

ابراهیمی در ادامه گفت: اگر نوآموزان در دوره آمادگی شیوه و فرهنگ صحیح تعامل با افراد دارای معلولیت را فرا گیرند، همیار مربیان و معلمان می‌شوند.

برچسب ها: معلولین ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.