برگزاری دومین جشنواره توت و عسل آرتیمان به زودی

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان از برگزاری دومین جشنواره توت و عسل روستای آرتیمان تویسرکان در آینده نزدیک خبر داد.

اسحاق ترکاشوندافزود این جشنواره با برنامه‌هایی متنوع در۳۱ خرداد و یکم تیر به مدت دو روز در روستای آرتیمان با همکاری اداره میراث فرهنگی، بخشداری، دهیاری روستا، فرهنگ و ارشاد شهرستان و مشارکت اهالی روستای آرتیمان شهرستان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به قدمت دیرینه توتستان‌های روستای آرتیمان شهرستان تویسرکان، تصریح کرد: در این روستا درختی وجود دارد که بیش از ۵۷۰ سال از حیاتش می‌گذرد که نشان از عمر طولانی درختان توت در باغات این روستاست.

ترکاشوند با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد توتستان‌های تویسرکان وقفی بوده و مالکیت شخصی ندارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد توتستان‌های تویسرکان وقفی بوده و مالکیت شخصی ندارد، استفاده و برداشت از میوه توتستان‌ها برای رهگذران و گردشگران و مسافران دارای هیچ محدودیتی نیست.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نقش موثری در صنعت گردشگری سبز برای روستا‌ها برخوردار خواهد بود، گفت: در روستای آرتیمان به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان تویسرکان، دو بنای تاریخی مربوط به دوران قاجار شامل حمام پایین محله و بالا محله وجود دارد که حمام پایین محله در دهه ۸۰ ثبت ملی شده و پرونده ثبت ملی حمام بالا محله نیز تکمیل و به وزارتخانه میراث فرهنگی کشور ارسال شده و در انتظار ثبت است.

ترکاشوند یادآور شد: این روستا به جز این حمام تاریخی چند اثر تاریخی دیگر نیز دارد که عبارتند از درخت توت کهنسال، مسجد محله پایین و سنگ قبر‌های پدر و مادر میررضی که به خط کوفی است؛ ضمن اینکه امامزاده عبدالله نیز یکی دیگر از اماکن گردشگری این روستاست که این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر جشنواره توت و عسل جشنواره مبل منبت، جشنواره گردو و گرامیداشت میررضی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال‌جاری در برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: شهرستان تویسرکان دارای ۵۶۰۰ کارگاه صنایع دستی مجوز دار بوده که از این تعداد، ۴۷۰۰ کارگاه به کارگاه مبل منبت و مابقی به سایر رشته‌های صنایع دستی از جمله میناکاری و چرم دوزی اختصاص دارد.

 مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تویسرکان افزود: در حال حاضر این تعداد کارگاه‌های حوزه صنایع‌دستی شهرستان برای ۸۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار