ضرورت فعال‌تر شدن ظرفیت‌های مردمی در بخش تولید

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد گفت: باید راه‌های مشارکت مردم شناسایی و از این ظرفیت مهم در حوزه تولید استفاده کرد و از ظرفیت از سوی دستگاه‌های اجرایی فعال‌تر شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد علی نکونام در نشست با مدیران سازمان جهاد کشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، اظهار داشت: براساس تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی باید میزان مشارکت مردم با مجموعه خود را افزایش و به کمک مردم کار‌ها را پیش برد.

وی با تاکید بر مردم محوری، افزود: مردم اصل و اساس کار‌ها هستند و نباید آن ها را در حاشیه قرار داد بلکه با شناسایی راه‌های مشارکت شرایط استفاده از این قابلیت و توانمندی را باید فراهم کرد.

حسین برزگر رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: متولیان بخش تولید شامل کشاورزان، باغ‌داران و شیلات‌داران در این سال‌های اخیر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتند، اما اجازه ندادند که بحث امنیت غدایی و تولید در معرض خطر قرار گیرد.

وی با اشاره به چالش‌های تصمیم دولت در خصوص حذف ارز ترجیحی به عنوان یک تصمیم کلان اقتصادی، افزود: هر چند این تصمیم ۶ هزار میلیارد ریال رهاورد برای کشور به دنبال داشت، اما در بخش کشاورزی نقدینگی کشاورز و تولیدکننده ناگهان ۶ تا هفت برابر شد که تامین آن برای کشاورز سخت بود ولی با این وجود امروز با پشت سرگذاشتن مشکلات زیاد به یک ثبات و پایداری در بخش تولید دست یافته‌ایم.

برزگر تاکید کرد: با انجام این تصمیم کلان اقتصادی، یارانه‌ای که تا پیش از این به تولیدکننده خارجی پرداخت می‌شد با امروز به جیب مصرف کننده واقعی و مردم ریخته می‌شود.

وی قطعی پنج ساعته بخش کشاورزی، ناترازی در سوخت و کاهش ۲۳ درصدی سهمیه سوخت ماشین آلات کشاورزی، ناترازی در گاز پتروشیمی و بروز مشکل در تامین کود شیمیایی، تعدیل چاه‌ها را از مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی عنوان کرد.

برزگر با تاکید بر اصل امنیت و ارتقای تولید در بخش کشاورزی گفت: وجود برخی چالش‌ها در بخش انرژی و نهاده‌های کشاورزی امروز از مهمترین مشکلات فعالان این بخش به شمار می‌رود.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: با وجود اینکه در سه ماه گذشته بیشترین چالش را بخش کشاورزی داشت، اما کشاورزان با درک درست از شرایط کشور بیشترین همراهی را داشتند و اجازه ندادند مشکلی در امنیت غذایی ایجاد شود.

برزگر با اشاره به احیای سلامت محوری در مجموعه جهاد کشاورزی گفت: در بخش نهاده‌ها و برخی از موضوع‌ها یک سری انحراف‌هایی شکل گرفته بود که با گام‌های برداشته شده سلامت به این مجموعه بازگشت.

وی در خصوص کسب مجوز‌ها و امتیاز‌های طلایی و شکستن انحصار در این خصوص گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده در زمان حاضر یک‌هزار و ۵۰۰ مجوز تاسیس در چهارمحال و بختیاری صادر شده و ۱۴۵ هزار میلیارد ریال نیز نیاز تسهیلاتی آنها است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: هشت هزار پروانه کسب تا به امروز از سوی اتاق اصناف کشاورزی استان صادر شده است.

وی با اشاره به پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ریال یارانه آرد پرداختی در چهارمحال و بختیاری گفت: در زمان حاضر ۱۰۰ هزار تن آرد در این استان مصرف می‌شود که کل پرداختی نانوا‌ها برای تامین آرد تنها ۸۰۰ میلیارد ریال است.

برزگر ساماندهی این بخش از جمله به روز کردن پروانه‌های کسب، نصب سامانه نانی نو، اتصال سامانه فروش نان در نانوایی به سامانه سیما و فروش آرد را از جمله گام‌های اساسی برداشته شده در این بخش عنوان کرد.

وی یکسان‌سازی نرخ آرد با هدف پیشگیری از فروش آراد را گام سوم در بخش نان و نانوایی‌ها عنوان کرد که وزارت اقتصاد باید زیرساخت لازم در این خصوص را فراهم کند.

برزگر یکی از گام‌های اساسی جهادکشاورزی ساماندهی شیلات‌های غیرمجاز رودخانه سبزکوه بعد از ۲۰ سال با همت مجموعه‌های دامپزشکی، آب منطقه‌ای وشیلات را از دیگر اقدام‌های ماندگار دولت در چهارمحال و بختیاری عنوان کرد.

وی یادآور شد: با انجام یک کار جهادی ۹۶واحد شیلاتی واقع در رودخانه سبزکوه ساماندهی شد.

برزگر ساماندهی ۳۱ پروژه ممنوعه، به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد، رفع مشکل تولید تخم مرغ، استقرار میدان عرضه دام زنده، تامین کالا‌های اساسی را از دیگر گام‌های موثر برداشته شده در استان عنوان کرد.

وی ادامه داد: در هفته جهاد کشاورزی ۸۷ طرح بخش کشاورزی با چهار هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی هفت هزار و ۲۹۱ نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

برزگر گفت: از این تعداد ۸۲ طرح افتتاحی شامل ۵۲ طرح آب و خاک، ۱۶ طرح تولیدات گیاهی، هشت طرح تولیدات دامی، چهار طرح شیلات و آبزیان و ۲ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی است و پنج طرح جدید نیز کلنگ‌زنی خواهد شد.

گفتنی است، ۲۱ تا ۲۷ خردادماه به‌عنوان هفته جهاد کشاورزی نام‌گذاری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار