سعید جلیلی در گفتگوی ویژه خبری:

باید برای حاکمیت ریال برنامه دقیق داشته باشیم

سعید جلیلی در گفتگوی ویژه خبری به تبیین برنامه‌های انتخاباتی خود پرداخت.

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در گفتگوی ویژه خبری به تشریح برنامه‌های خود پرداخت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره برنامه هفتم اظهار کرد: الان که عضو هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستم، لازمه‌اش این است که تمام این برنامه را مطالعه و درباره‌اش بحث کنیم. درباره انطباق برنامه با سیاست‌های رهبری کار کردیم. شروع کار دولت جدید با برنامه هفتم است. این همزمانی‌ فرصت ارزشمندی است تا دولت کار خود را با آن شروع کند؛ برنامه‌ای که تبدیل به قانون شده و مبنای کار است.

اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند، لازمه‌اش برنامه است

جلیلی افزود: اگر کشور می‌خواهد پیشرفت و جهش داشته باشد، لازمه‌اش برنامه و باور به آن است. اوایل برنامه ششم، دولت وقت چندان اعتقادی به آن نداشت و معتقد بود که برنامه را دنبال نکند. در آن هشت سال فقدان  برنامه باعث شد فقط ۳۰ درصدش اجرا شود و  باعث رشد منفی شد.

وی ادامه داد: در خود برنامه وظایفی به دولت محول شده که مجدد باید برنامه بنویسد. این موضوع نشان می‌دهد که دولت باید به برنامه اشراف داشته باشد؛ یکی از موضوعاتی که من بر آن تاکید دارم که باید سرعت بخشیده شود و سریعا برنامه اجرا شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اینکه چرا برنامه‌ها اجرا نمی‌شود را مطالعه کردم. ۶ برنامه بعد و ۶ برنامه قبل از انقلاب داشتیم. مثلا سال ۳۷ برای نوشتن برنامه گروهی از دانشگاه هاروارد دعوت می‌شوند تا آن را بنویسند و سال ۴۱ کتابی به نام برنامه نویسی در ایران آماده می شود.

جلیلی گفت: آنها بحث‌هایی را درباره برنامه‌نویسی در ایران مطرح می‌کنند. متاسفانه با اینکه این کتاب در آن سال‌ها نوشته شده، اما کماکان این بحث‌ها وجود دارد. فقط برنامه را خواندن مهم نیست، بلکه باید به برنامه و موانع موجود اشراف داشت و حرکت کرد تا موانع رفع و اهداف محقق شوند. برنامه قبل ۳۰ درصدش اجرا شده است. متاسفانه در ۸ سال دهه ۹۰ طبق گزارش خود دستگاه‌های دولتی، برنامه اجرا نشده است.

دولت قبل به برنامه اعتقادی نداشت و ثمره آن هم رشد اقتصادی منفی بود

برنامه هفتم منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد
 
او درباره پیشرفت اقتصادی اظهار کرد: زمانی که سیاست‌های برنامه نوشته می‌شد و بعد رهبر انقلاب ابلاغ کردند یک سری اهداف تعیین شد. برخی از دوستان همان زمان اعتقاد داشتند که آیا ممکن است؟ ما با ساعت‌ها مطالعه جمع‌بندی‌مان این بود که  اهداف قابل تحقق است، اما کار جدی می‌خواهد.
 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در برنامه هفتم گفته شده است که ۱۵ بند باید تا یکسال نوشته شود و نباید این را پشت گوش انداخت. این برنامه منافع عده‌ای را به خطر می‌اندازد. من موضوعی را در ابتدای دولت آقای رئیسی به ایشان ابلاغ کردم درباره ضایعات نفتی که دو تا چهار درصد است و گفتم که راه حلش سامانه برخط است و قرار شد در برنامه هفتم ذکر شود، اما در این برنامه نیامده بود که ایشان پیگیری کردند و بعد آمد، اما باز کافی نیست. این موضوع جدید است، زیرا جلوی چند میلیارد دلار اتلاف منابع کشور را می‌گیرد.
 
جلیلی افزود: اگر بحثی در باره برخی موضوعات مانند کاهش تورم و رشد ۸ درصد می‌شود لوازمی دارد که بسیاری از آنها در برنامه آمده است، مثلا مدیریت بازار ارز و قابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های اقتصادی و حاکمیت دلار که همه وظیفه رئیس‌جمهور است.
 
حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: برای مثال در موضوع ارز صحبت شد و من با همکارانم در دولت سایه ده‌ها ساعت‌ها فرایند گردش ارز در داخل کشور را بررسی کردیم و اینکه چه چیزی باعث  اخلال در بازار ارز ایجاد شود.

وی ادامه داد: در برخی جاها ایراد‌هایی وجود دارد که باید به آنها مسلط بود. برای مثال اگر می‌گوییم بازار ارز باید ثبات پیدا کند لازمه اش این است که بدانیم منابع و مصارف ارزی چیست. یکی از اشکالات در بازار این است که مثلا یک واردکننده ثبت سفارش می‌کند، وزارت صمت این کار را می‌کند، اما باید دید که ثبت‌سفارش‌ها بر چه مبنایی است.

جلیلی اضافه کرد: وارد کننده از تخصیص ارز در بازار ارز میخرد، همین به بازار شوک وارد می‌کند. یک تقاضایی به بازار وارد می‌شود که بعد از مدتی هم مجدد این ارز به بازار وارد می‌شود، این یعنی باید به فاصله بین تخصیص و تامین ارز مسلط بود.  واحد پول ما ریال است و باید حاکمیت ملی پول هر کشوری برنامه داشته باشد. یکی از اولویت‌های جدی من این است که این حاکمیت ریال باید جدی گرفته شود و این یعنی دولت مقتدر.

حاکمیت ریال و پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد از وظایف رئیس‌جمهور است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: بانک‌ها از جیب مردم خلق پول می‌کنند و بعد تسهیلات به شرکت‌های خود می‌دهند. در نظامی که بانکداری منسجم است باید دید که اعتبار به کدام سمت میرود. 

برخی با درآمد‌های نجومی مالیات نمی‌دهند

وی در پاسخ به سوالی درباره درآمد‌های مالیاتی گفت: یکی از موضوعات مهم نگاه به مالیات است. برخی معتقدند که این سیاست برای کسب درآمد است، اما مهمتر از آن این است که ابزاری برای عدالت و سیاست‌گذاری است. اگر نگاه کاملی به مقابله با واردات غیرضرور داشته باشیم، به بازار نظم و به اهداف اقتصادی جهت می‌دهیم.

جلیلی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مطرح می‌شود این است که مالیات به مردم فشار می‌آورد، اتفاقا مالیات فشار را از مردم کم می‌کند. می‌بینید که برخی با درآمد اندک مالیات می‌دهند، اما برخی با درآمد‌های نجومی مالیات نمی‌دهند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: دولت مقتدر باید عادلانه از همه افرادی که درآمد دارند، خاصه افرادی که وارد معاملات صوری می‌شوند مالیات اخذ کند. همین ده درصد هم که گفته شده باید به درآمد‌های مالیاتی بدل شود، اگرچه در برخی کشور‌ها ۱۴ درصد هم است.

اگر مالیات خوب سیاست‌گذاری شود، عدالت را برقرار می‌کند و به مردم فشار نمی‌آید

در کشور مشکل کمبود زمین نداریم

وی در پاسخ به سوالی درباره مسکن گفت: مسکن یکی از موضوعات اصلی کشور ما است. همین امروز بیرجند بودم و همین جا هم از مردم خراسان تشکر میکنم. ما در کشور مشکل کمبود زمین نداریم، بلکه مشکل انحصار و تبعیض زمین است . ۲ دهم درصد اجازه داده شده که به محیط سکونتگاهی اضافه شود و در برنامه هفتم مقدمه آن چیده است؛ یعنی ۳۳۰ هزار هکتار برای ساخت مسکن در اختیار می‌توان داشت، بنابراین مشکلی در تامین زمین نداریم.

جلیلی تصریح کرد: نکته مهم این است که مسکن را نباید تک بعدی نگاه کرد، یعنی اگر برای کسی مسکن تهیه می‌کنیم باید دید که اشتغالش چه می‌شود؛ یعنی باید دید که تقاضا کجاست. باید فراتر دید و نسبت به تامین مسکن با آمایش سرزمینی نگاه کرد.

با مشکل انحصار زمین  مواجهیم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: یکی از مسائل مهم  سیاست‌های رهبر انقلاب در زمینه سیاست‌های دریا محور است، یعنی یک نگاه اقتصادی استفاده از ظرفیت دریا. الان سهم ما نسبت به سایرین کمتر است. نگاه به مسکن زمانی می‌تواند موثر شود که برای افراد محل آرامش تهیه کنیم. مسکن فقط یک خوابگاه نیست، بلکه مجموعه‌ای از بحث‌های فرهنگی و اجتماعی هم به همراه دارد. ما مشکل انحصار زمین داریم. وقتی این موضوع حل شود دست ما باز می‌شود.

جلیلی گفت: یکی از موضوعات مهمی که کمک می‌کند استفاده از فناوری‌های ارتباطی است، یعنی دولت هوشمند و دولت فوق هوشمند. دولت فوق هوشمند یعنی دولت به شما مراجعه می‌کند و می‌گوید شما می‌توانید این وام را بگیرید و این باعث می‌شود که در ادارات معطل نشوید. ما این پیشنهادات را به دولت دادیم. ماشین دولت باید حرکت کند.

باید خانه برای مردم ساخته شود نه خوابگاه

۴۰ هزار شناور داریم که از تنگه هرمز عبور می‌کنند

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: بهره وری چند مولفه دارد. نیروی انسانی، مدیریت، فناوری و سرمایه که ما تمام اینها را داریم. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در سواحل مکران داریم. در سواحل مکران مجموعه‌ای از فرصت‌های دریایی وجود دارد. در بندرعباس مجموعه بزرگی داریم که کارشان تعمیر و ساخت کشتی است و زیرساخت‌های خوبی هم دارد. 

وی افزود: در درون دولت باید  انسجام داشته باشد تا از ظرفیت‌ها استفاده کند. ما ۴۰ هزار شناور داریم که از تنگه هرمز عبور می‌کنند. سهم ما دو درصد است، در حالی که تا ۱۰ میلیارد دلار می‌تواند باشد. در شیلات و سایر عرصه‌ها مانند نفت و گاز دریایی باید این ظرفیت‌های مغفول فعال شود. برخی از کشور‌های مشابه ما ۴۶ درصد از اقتصاد خود را با دریا تامین می‌کنند.

وی افزود: در سواحل مکران ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوبی داریم، برای مثال کوه‌های مریخی هنوز بکر و دست نخورده است و مردم آنجا برای همکاری آماده هستند. ما باید به مردم نقش دهیم. ما تجربه ده ساله داریم که دولت نباید بنگاهداری کند و باید این را به مردم واگذار کرد. دولت باید نقش نظارتی خود را داشته باشد نه نقش اجرایی.

در سواحل مکران ظرفیت‌های گردشگری بسیار خوبی داریم

جلیلی ادامه داد: ما ده سال قبل این را بررسی کردیم و مواردی داشتیم که به این اسم برنامه ریختند، اما ناموفق بود، مانند هپکو، ماشین سازی تبریز، زیرا مردمی سازی به شکل درستی انجام نشد.  

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: من یادم است که در هپکو کارگران می‌گفتند در سال ۸۶ حدود ۱۸۰۰ ماشین سنگین کار می‌کردند در حالی که رسید به ۸ تا. مردمی شدن و بهره وری لازمه‌اش اجرای درست است یعنی کسی که این اقدام را انجام می‌دهد باید اهلیت داشته باشد. یکی از موضوعات مهم در مردمی‌سازی دولت اجرای آن است و صرف یک برنامه کافی نیست، بلکه باید دید که چگونه اجرا می‌شود.

دولت نباید بنگاه‌داری کند و باید بنگاه‌ها را به مردم بسپارد

دشمن معتقد بود خرید نفت ایران باید تحریم شود که موفق نشد

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره اجرای بهینه سازی بیان کرد: من در سال‌های ۹۵ تا ۹۶ موضوعاتی را مطرح کردم. دشمن معتقد بود که خرید نفت ایران باید تحریم شود که ناموفق بود و در دولت شهید رئیسی با قدرت این مسیر طی شد تا جایی که در مجلس سنا گفته شد قرار بود ایران یک بشکه هم نفت نفروشد، اما الان فروشش به ۲ میلیون رسیده است، اما من حرفم این است که چرا باید نفت بفروشیم؟ بسیاری از خریداران ما نفت را میخرند و فرآورده می‌کنند و دوباره به ما می‌فروشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: ما الان در منطقه ۱۳۵ میلییارد دلار فقط بازار داریم، بنابراین باید به جایی برسیم که نه تنها نفت نفروشیم بلکه این را به فرآورده تبدیل کنیم و بفروشیم. مردم اگر بدانند سرمایه خود را در انرژی قرار دهند و درآمدشان افزایش می‌یابد در این مسیر سزمایه گذاری می‌کنند. اگر مردم را در مدیریت مصرف سهیم کنیم آثار بسیار خوبی دارد که در وقت‌های بیشتر توضیح خواهم داد. 

به جای فروش نفت خام باید آن را به فراورده و صنایع پایین‌دست پتروشیمی تبدیل کنیم

خبرنگار: فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ای کاش قوه قضائیه برای عدم محقق شدن ادعا ها در آینده قرار صادر کند و هر کس هم که به نفع دیگری کنار کشید نیز حکم برکناری از سمت قبلی صادر کند
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۴:۴۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
خرداد 25, 1403 14:40
سازمان بورس هر سال و در سایه سکوت دولت، مسئولان، نمایندگان مجلس وغیره سود سهام بنده را به طور علنی و آشکار دزدی می کند و تاکنون هم هزاران بار در مورد اعتراض کردم و هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است.
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
کاش صدا و سیما از نامزدهای انتخاباتی این سوال را میکرد بفرمائید فرزند پسر شما در چه سالی و در کدام یگان نظامی خدمت مقدس سربازی را انجام داده است
Iran (Islamic Republic of)
وام ایثارگران به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ از سال 1366 تاکنون وام ایثارگر به بنده نداد چرا؟
۰۸:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
وام ایثارگران به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟ از سال 1366 تاکنون وام ایثارگر به بنده نداد چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
اگر تصمیم بر برکناری مدیر شرکت مخابرات بر عهده سهامداران آن است سوال اینجاست پس چرا از دی ماه سال 1400 تاکنون هیچ کاری و اقدامی نکردند و نمی کنند چرا؟
هدیه 20 گیگابایتی به مردم در آستانه انتخابات از پول بن خوار بار و سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات تامین شده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تنها کاندیدی که تا امروز دیدم برنامه کارشناسی شده و درست درمون داره و ارائه میده و به حاشیه نمیره آقای جلیلی بوده

باقی روزها و برنامه ها رو هم ببینم تا به جمع بندی برسم برای رای دادن

ولی حتما رای میدم چون حقم هست و از حقم استفاده میکتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
این فرد اصلا سواد اقتصادی نداره

از کجا مدرک گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
حقته
Iran (Islamic Republic of)
حسین خرّمی
۱۵:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
السلام علیک یا پنج تن آل عبا
آقای جلیلی ما باید فضا را تسخیر کنیم آیا این وعده صادق را به مردم می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
این چه قانون و عدالت در کشور اسلامی است که در این مدت 30 ماه است که متأسفانه مشکلات ما بازنشستگان مخابرات منطقه تهران بررسی رسیدگی نشده است چرا؟
هیچ کسی هم در مخابرات ایران، تهران، دولت، مجلس وغیره پاسخگو و جوابگو نیسا و از سال 1400 تاکنون هم نبوده است چرا؟
حرف دل همه بازنشستگان مخابرات منطقه تهران
كاربر محترم نظر شما دريافت شد
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
۱۴:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری میزان اعلام کرد سود سهام مخابرات ایران اخابر در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ از طریق سجام واریز شده است ولی اما متأسفانه امروز پنج‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ هست که هنوز هم به حساب بنده واریز نکردن چرا؟بازنشسته شرکت مخابرات منطقه تهران
Iran (Islamic Republic of)
هدیه ۲۰ گیگابایتی به مردم در آستانه انتخابات از پول بن خوار بار و سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات تامین شده است.
۱۴:۳۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
هدیه ۲۰ گیگابایتی به مردم در آستانه انتخابات از پول بن خوار بار و سایر رفاهیات بازنشستگان مخابرات تامین شده است.
Iran (Islamic Republic of)
دهه هفتادی مظلوم
۱۳:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
با حقوق ۱۰ میلیون دارم خرج خودمو درمیارم حتی به ازدواج فکر نمیکنم جنابعالی باید حق و حقوق کارگر و سامان بدید تا امیدی داشته باشیم برای زندگی کوتاه مدت وگرنه ازین وعده ها همتون دادید
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۳:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
۴۰ ساله که دارید وعده خوب شدن اقتصاد میدید چیشد هرروز وضع داره بدتر میشه و سفره های مردم کوچیکتر مردم دیگه دلخوشی ندارن حواستون باشه دیگه زمان وعده دادن نیست مردم باید احساس کنن ارزون شدن و کنترل شدن تورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بهترین کار برای حل وفصل مشکلات کارکنان، مردم و کشور شرکت های بخش خصوصی باید در سراسر کشور جمع شود.
همه شرکت های باید دولتی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
وقتی به شهید رئیسی رای دادم حد رضایتم کنترل بانک بود که تا حدودی محقق شد اما نیمه کاره موند.
الانم آقای جلیلی حد رضایتم کنترل بانک و موسسات اعتباریه
بودجه ریزی درست و مدیریت ارز پترو شیمی و پالایشگاه ها در مرتبه بعدی/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اگر قرار بود اوضاع بهتر شود و ریال و پاسپورت ما ارزشمند شود، هیچکدام از مقامات و فرزندانشان اقامت غرب را نمیگرفتند.
Iran (Islamic Republic of)
Hv
۰۷:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
خیلی تاثیرگرازبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۶:۱۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
پروژه ی تخریب افساد طلبان کلید خورد !از متن پیام ها کاملا مشخص است که مثل دوره ی یازدهم که رئیسی هراسی می کردن که آقا اگه این سر کار بیاد کشور نابود میشه جنگ میشه تندرو ها کشور رو به جنگ می کشانند! اما چی شد روحانی که اومد ما حتی با همسایه ها هم به مشکل خوردیم چه برسد تعامل با دنیا ! خدا رحمت کند آقای رئیسی وقتی اومد اولین کاری که کرد رابطه ی دوستانه و همکاری بسیار قوی با تمام همسایه ها از جمله پاکستان و عربستان و آذربایجان و ترکیه برقرار کرد و ایران را عضو گروه شانگهای کرد الان هم می گویند دکتر جلیلی با دنیا تعامل ندارد بله اگر از نظر شما دنیا فقط آمریکا و اسرائیل است که ندارد! رای من فقط و فقط و فقط دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
بورس
۰۰:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
طرف دار روحانی نیستم ولی طرفدار خالی بندی شما ها هم نیستم .... حداقل تو چهار سال اول روحانی تورم کنترل شد نرخ تورم کم بود بورس خوب بود و اون قطعنامه هر روزه و درگیری ها بین الملی خبری ازش نبود از موقع که ترامپ و پس بندش آقای قالیباف آوند به مجلس دقیق تاریخ تورم رو نگاه کنید بورس ریزشی شد دلار رفت آسمون برو با نمودار و تاریخ قشنگ نگاه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
خداروشکر مردم از دوگانه های کاذب "اصلاح طلب/اصول گرا" و "یا توافق/یا جنگ" عبور کردن.
الان کسی کاندید شده که با اختلاف زیاد از بقیه مدعیا، زبان دنیارو بلده و 18 سال باهاشون سروکله زده.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۱۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
منم میدونم سواحل مکران قشنگه
ولی جوانها بیکارن و نمیتونن ازدواج کنن / اونایی هم که کار دارن امنیت شغلی ندارن / یعده هم باین خصوصی سازیها از کار اخراج شدن/ اینکه بگی درست میکنم که نشد حرف / راهکار بده و بگو چطوری
معیشت مردم هم با سیاستهای غلط اقتصادی افتضاحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
همه صحبتا اقتصادی بود
چهارتا سوال هم راجع به سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی می پرسیدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
دلت خوشه آقای جلیلی
آقای زنگنه وزیر نفت دولت روحانی میگفت: "پالایشگاه و پتروشیمی کثافت کاریه"! باید خام بفروشیم
خام فروشی هم از 4 میلیون به روزی 1.3 میلیون بشکه کاهش داد!!!
برای دولت شهید جمهور زمین سوخته بجا گذاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
شمااصلاتجربه کاری نداری،مسبب وضع فعلی هم حاکم شدن تفکرشماهاس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
شما دولت درسایه بودیدبه دولت مشورت می دادید این شده وضعیت مردم که درسه سال اول کلی گرانی ایجادشد
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۰۲:۳۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تا اینجا صحبت های همه کاندیدا رو بررسی کردم بنظر من آقای دکتر جلیلی تنها کسی هستند که واقعا زحمت کشیدند و برنامه دارند البته در نهایت احترام به بقیه چون افراد محترم دیگه ای هم بین کاندیدا هستند ولی درحال حاضر بنظر شخصی من دکتر جلیلی کارآمد ترین فرد هستند پاک دست ساده زیست اهل کوشش زیاد و با برنامه اگر ماهواره و رسانه های ضد ایرانی رو دنبال کنید همگی درحال تخریب ایشون هستند ولی عمیق دقت کنید ناخواسته درحال تقویت جایگاه ایشون هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
نه اینکه تحفه ای باشه ولی رای ما پزشکیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چهل و پنج ساله فقط حرف میزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
رای ما جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
ریالی باقی مانده که دنبال حاکمیتش بگردی؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۱:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
دکتر جلیلی نشون دادن مرد عمل به وعده ها است اون تو دوره دکتر روحانی هم اروم ننشت و روستا به روستا و شهر به شهر برای رفع مشکل مردم قدم بر می داشت .
انشاالله کردم دکتر جلیلی بدن .
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۰۰:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
عجب باید برنامه داشته باشیم برای ریال ،عجب حرفی
Iran (Islamic Republic of)
حسین خرّمی
۰۰:۴۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
السلام علیک یا ابا صالح المهدی ادرکنی (عج)
جناب آقای جلیلی تنها شرط رای ما به شما پیشرفت رو به جلو حوزه فضایی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
یک سوال داشتم از آقایان کاندید های ریاست جمهوری ؟؟؟ اگر بتوانند معنی حرف رهبر معظم ایران را برای ملت شفاف سازی کنند خیلی باهوش هستند هرکس بهتر و واضح تر توضیح داد میشود بهش اعتماد کنیم ورای بیشتری بهش داده شود این سوال ماداریم به قله نزدیک میشویم یعنی چی ؟؟؟ چرا ما مردم هنوز متوجه نشدیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اوله رای نمیدهیم دوما رای نمیدهیم سوما رای نمیدهیم درصورت حمایت خاتمی ازپزشکیان لبیک یاخاتمی پیش بسوی فتح پاستور توسط پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۵:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
متاسفانه تو تیرانا صندوق رای نداریم
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۰۰:۳۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اگر اقای جلیلی در صورت رئیس جمهور شدن و از اون ور بایدن انتخاب شه مذاکرات مستقیم در سطح وزیران خارجه انجام بدن و از موضع قدرت امریکا رو مجبور به سازش و لغو تحریم ها کنند عالیه
تنها نگرانی در مورد اقای جلیلی نگاه بسیار منفی شون به غربه و امریکا
تعامل هم با غرب هم با شرق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
همیشه مشتی خزعبلات تکراری ملت نون شب ندارن چسبیدن همستر شاید پولی توش در اومد بسه
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۰۰:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
رقابت بین اقای جلیلی و پزشکیان هست بهتره بقیه روز اخر بکشن کنار
من تا مناظره ها رو نبینم نمی تونم تصمیم بگیرم به کدوم رای بدم
مرد میدان اونجا مشخص میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
رای ما دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
احتمالا منظورش ریال عربستانه که از پولهای باارزش منطقه است
Georgia
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
خخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
مرض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
باید مثل شهید جمهور فقط کار کرد .کار وکار تا پیشرفت حاصل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
کار بدون فکر یعنی آب در هاون کوفتن

مثل تولیدهای ایران بنجول و سایپا لگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
قبل شما هم همین حرفارو زدن ولی جور دیگه ای عمل کردن
Iran (Islamic Republic of)
حسنی
۰۰:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
قبلش خوب بود قبل قبلش خوب نبود خزانه خالی تحویل دادند صدها سلطان بوجود آوردند هر روز کارگران اعتصاب بود هزاران کارخانه تعطیل بود آدم وجدان داشته باشد خوب است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
اشتباهی مثبت دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
سلام علیکم
رسانه ملی باید حدأقل یکی از سؤال هایش ، موضوع ایثارگران و بچه های جنگ باشد.
که تقریبأ بعد از حدود 40 سال !!!
هنوز هم بلاتکلیف اند !!!!!
قوانین بالا دستی ضعیف!!!
و آن مجموعه قوانین ضعبف هم ، ضمن ابلاغ ، هنوز هم اجرایی نشده اند!!!!!
می‌توان گفت که این قشر به فراموشی سپرده شده اند!!!
و همین قوانین هم، شفاف نیستند!!!
و در لفافه بیان می‌شوند!!!!!
و...
لطفأ دقت فرمایید که این قشر محق از قلم نیفتند.
متشکریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چرا منفی دادین دروغ نیس بقران اینا اصلا دیگه ب. جانبازان وایثارکران اهمیت نمیدن امروز تو بیمارستان شاهد بودم. طرف ۳. ترکش تو بدنش بود کارگری کار میکرد میگفت یکی از. ترکشا دردم میکنه و جزو ن بنیادی هستم ن. چیزی چرا فک. میکنید دولت ب. اینا بها میده ب. ولا ک. نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
لطفا چرت نگو

استخدام خود ایثارگران با حقوق چند برابری
و فرزندان و حتی ممکن به نوه و نتجه هم برسد آنهم با حقوق بدون کسر مالیات و شاید هم بتزنشتگی و بیشتر از سایر کارمندان و وامهای بنیاد شهید

همسایه ما در بمباران شهید شد تمامی فرزندانش از دختر گرفته تا پسر استخدام شدند
و وام از بنیاد شهید هم گرفتند
و حدود 35 سال خانم شهید حقوق می گیره

در صورتیکه به نظر من برای شهیدای بمباران فقط و فقط کافی بود دیه یک مرد بدند

و امتیاز دیگر و حقوق ماهیانه از بیت المال به نظر من از نظر شرعی مشکل داشته باشد

چون طرف که میدان جنگ و برای دفاع از کشور نرفته

حال فرض می کنیم بجای ترکش ماشین بهش زد

فقط و فقط باید دیه پرداخت می شد

در مورد ایثارگران جبهه هم کم بهشون نمی رسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اینها شهروند درجه یک هستند ملت دیدن که پوست دولت کندند تازه کم آورند ادعا غرامت جنگ از عراق می‌کنند این غرامت جنگ مال ملت هست نه آنها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
مخلص تمام ایثارگران واقعی هستم ولی آخه کسی که چندین سال بعد از جنگ ایران و عراق متولد شده چه حق و حقوقی بر ملت ایران دارد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۳:۴۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
کدام بانک‌ سه هزار شرکت خصوصی دارد چقدر به این شرکتها تسهیلات داده به بقیه مردم چقدر وام داده .بقیه بانکها چطور .چطوری رییس جمهور اون رو کنترل میکنه .حسابرسی این شرکتها تا چه حد وافعیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
معلوم نیس چی. ب چیه هر. بانکی میره واسه ودیعه مسکن میگه. اعتبار. نیس مال پارسام مونده یعنی واقعا دولت ب. حرفی ک. خودشم میزنه پابند نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
چهار کیلومتر آسفالت سالم تو مملکت نداریم همه شکسته همه چاله و چوله وزیر راه و شرمساری چه میکنه با این کشور؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
پای ثابت انتخابات ریاست جمهوری
United States of America
علیرضا قربانزاده
۲۳:۳۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
همه شون اول خوب حرف می‌زنند بعد موقع اجرا دچار روزمرگی میشن و بعد خواهند دید که اصلا کاره‌ای نیستند که بخان راجب نفت و گاز و سیاست خارجی حتی نظر بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
بنده اول رای و نظرم آقای مسعود پزشکیان بود اما نظرم آقای دکتر جلیلی هست خانواده را هم سوق میدهم به ایشان رأی بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اگه سوق دادی و جمیعا پشیمان شدین چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
خدا نکنه همان پزشکیان بهتر هست از همه بدتر هست
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۳:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
وای از ایران من ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
باشگاه خبرنگاران لطفا از آقای پزشکیان هم مصاحبه بذارین ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان ، پزشکو چه به ریاست جمهوری
خودش موقع نمایندگیش گفت من اقتصاد بلد نیستم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
آخه چرا دوستان یجوری صحبت میکنن انگار اصلا هیچ سمتی در این کشور نداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی فقط خوب حرف میزنی
این چیزایی که میگی نیاز به تعامل با دنیا داره که شما کشور رو در حد کره شمالی محدود میکنی
از خدا میخوام که رئیس جمهور مملکت شما نشی فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اگه شهید رئیسی موفق بود اکثر طرحهای کشور رو آقای جلیلی می‌رفتند ریشه یابی و برای حلش برنامه می‌دادند دوستان لطف بفرمایید اهل مطالعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
به شهید رئیسی هم میگفتن زبان دنیا را بلد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
کره شمالی مرد تر از اینها هستند

آنها به این انتخابات و مردم سالاری مهره تحمیلی ندارند

آنها می گند انتخابات مفهومی ندارد و‌مثل اینها الکی بیت المال را صزف یک نمایش مصخک نمی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بار الهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
رای میدهم به دکتر جلیلی چون برنامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
حق تو آدمای مثل این آقا است
الان برنامه های این آقا غیر از تکرار مکررات و باید .. باید . چیز دیگه ای هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
شما ها ریال به این روز انداختید با دو برگ اسکانس صد دلاری دو کیسه پول ایران را می دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
رأی ما سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
کاندیدای اصلح #جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
چشم بهشون میگم
این باید رو چه فردی باید اجرا کنه که زودتر تورم و کاهش ارزش ریال درست شه دکترجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
به تمام ۶نامزد انتخاباتی میگویم اینقدر شعار ندهید که من ال میکنم من بل میکنم...شما هیچ کاره هستید.مملکت دست کسانی دیگر هست وشماهیچ.یکی از شما ها هم انتخاب شده اید ازقبل.نیازی به رای هم نیس.‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
حرف مفت هم مالیات نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
احسنت دم شما گرم ب ولا حرف دل میلیونها نفرو. زدی حرفت باید. با. طلا نوشت
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۰۱:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
مثبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
از قبل انتخاب شدن نیازی به مهر و حضور مردم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چشم عباس آقا دیگه چی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
آفرین بر شیری که خوردی مرحبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بخدا که دروغ میگی

همین فکرهای غلط کردید که آخرش ۸ سال روحانی اومد اون طور خسارت زد

هر کس تا امروز اومده با رای مردم بوده

لطفا باز گند نزنید و به فرد اصلح رای بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
برنامه شما به درد خودتان میخوره شماها با اقتصادی نمی‌توانی مبارزه کنید تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
همین آقای جلیلی واحمدی نژاد باعث شدن برنامه پنجم نوسعه اصلا اجرا نشود
Iran (Islamic Republic of)
حاجي
۰۱:۰۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
دوستان وقتی علم ندارید مجبور نیستید نظر بدید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چرا همینطور قله ای مزخرف میگی!؟ شما نمک نشناسهایی که همین حالاش هم مدیون مسکن و ترمیم قیمت سوخت و نان و سهام عدالت و یارانه و .... اس هستید چی از جون احمدی نژاد میخواین. حیا کنید دیگه آفناب رو که نمیشه وسط آسمون انکار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۳ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اینکه دروغ محضه، دزد داد میزنه دزدو بگیرین!
اما همون آقای روحانی و دارودستش باعث شدن برنامه ششم اجرا نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
منظورت برنامه های اکبر رفسنجانی است ؟؟؟

آن برنامه جز نابودی استعداد ایرانیان چه کرد

دکتر آرین بهترین متخصص خودروهای الکتریکی دنیا

به دلیل اجرای همان برنامه در دولت اصلاحات خاتمی و در زمان خانم ابتکار از صنعتی سازی ابتکار و اختراعش با مراجعه به وزارت صنعت و خانم ابتکار نا امید شد

و به استرالیا رفت الان بهترین خودروهای برق دنیا را در استرالیا تولید می کنند

جنانب ساده لوح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
مگر مال ارث باباشه که احمدی نژاد داده مال ملت هست ۰۲:۱۸
Iran (Islamic Republic of)
بورس
۰۰:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
تو دوره احمدی نژاد تنها خاطراتی که یادمه یک یارانه هست که فاتحه اقتصاد خوند یک بیکاریم بود که بعد دوسال دنبال شرکت زدن آخرم گفتن بودجه نیست به وام ندادن!!!یک مسکن مهر داغونی بود که به مسکن دار ها همه صاحب شدن !!!! چهار سال آخرم که ماشین و طلاو... همچین رفت قیمت نجومی به زمان خودش...از چی احمدی‌نژاد دفاع میکنید ممکنه کشف نکردم!
آخرین اخبار