تبعات فرهنگی - اجتماعی بازی همستر کامبت

رویای یک‌شبه پولدارشدن این‌بار باعث شده تا یک بازی تلگرامی آنچنان فراگیر شود که از گوشی تلفن‌همراه اکثریت مردم سر در بیاورد.

رویای یک‌شبه پولدارشدن و به‌دست‌آوردن ثروت بدون تلاش و زحمت این‌بار باعث شده تا یک بازی تلگرامی آنچنان فراگیر شود که از گوشی تلفن‌همراه اکثریت مردم سر در بیاورد. حالا همه می‌خواهند با همستر و از طریق ساعت‌ها ضربه‌زدن روی صفحه نمایش آن پولدار شوند، به همین دلیل هم این روز‌ها شاهد آن هستیم بسیاری از افرادی که شماره تلفن‌شان را در گوشی‌مان ذخیره داشته‌ایم به تلگرام می‌پیوندند.

از بنا، مکانیک و تعمیرکار یخچال گرفته تا همکار و همکلاسی دوران دانشگاه! این درحالی‌است که بازی «همستر کامبت» تاکنون فقط دو گروه را پولدار کرده؛ گروه اول فروشندگان فیلترشکن و گروه دوم آنهایی که تحت پوشش این بازی کلاه کسانی که رویای یک‌شبه پولدارشدن دارند را برمی‌دارند!

آبان ۱۴۰۲ رباتی در بستر پیام‌رسان تلگرام با نام «نات‌کوین» پدیدار شد. این ربات به کاربران اجازه می‌داد تا با کلیک روی یک سکه، ارزی از جنس دیجیتال و با نام Notcoin جمع‌آوری کنند. شش‌ماه بعد در فروردین امسال، تلگرام، ربات و ارز مربوط را در قالب بلاکچین عرضه کرد. این آغازی بود برای شروع نوع جدیدی از ارز‌های دیجیتال که راه را برای معرفی یک ربات جدیدتری با نام همستر کامبت هموار کرد.

درواقع همستر کامبت یک بازی تازه در دنیای بازی‌های رمزارزی تلگرامی است که کاربران می‌توانند با فعالیت در آن، سکه‌های مجازی به‌دست‌آورند. مشابه چنین چیز‌هایی در پلتفرم‌ها و وبسایت‌های مختلف نیز دیده شده است. پلتفرم‌هایی که از شما می‌خواهند بیشتر آنجا فعالیت کنید تا به شما سکه‌های بیشتری تعلق بگیرد.
 
پشت پرده یک ربات پرطرفدار

دنیای امروز دنیای منافع است و هیچ‌کس حاضر نیست به کس دیگری پول مفت بدهد. همین مسأله نشان می‌دهد درخصوص این بازی باید دنبال پشت‌پرده‌هایی باشیم که بازی همستر تاکنون توانسته است افراد زیادی را برای پیوستن به تلگرام ترغیب کند. پس در نگاه نخست درمی‌یابیم شرکت تأمین‌کننده و پشتیبانی‌دهنده زیرساخت ربات، یعنی تلگرام است که از این بازی سود می‌برد تلگرام با جذب مخاطب بیشتر و با گرفتن تبلیغات از شرکت‌ها، کانال‌ها و مؤسسه‌های جهانی، اسامی آنها را در معرض دید و مشاهده عموم مردم قرار می‌دهد و از این طریق درآمد کسب می‌کند.

 علاوه‌براین تلگرام با چنین ربات‌هایی با جذب مخاطبان بیشتر نسبت به پیام‌رسانی‌های رقیب، گسترش می‌یابد و کاهش مخاطب خود را که در برخی کشور‌ها به‌دلیل فیلترینگ رخ‌داد، جبران می‌کند. یکی دیگر از موضوعاتی که پیرامون این مسأله مطرح است احتمال فروش اطلاعات کاربران است. اتفاقی که پیش از این نیز از سوی فیسبوک و برخی شبکه‌های اجتماعی رخ داده و چیز تازه‌ای نیست. مسأله استفاده ابزاری در حوزه امنیتی و سایبری از این ربات احتمال دیگری است که نمی‌شود نادیده گرفت.
 
سکه‌هایی در حباب 

آنچه سبب شده تا افراد زیادی برای بازی همستر سر و دست بشکنند وعده به‌دست‌آوردن سود‌های هنگفت از این بازی است. همه امیدوارند سکه‌هایی که در این بازی به‌دست‌می‌آورند به‌زودی به رمزارز تبدیل شود و بتوانند آنها را بفروشند و سودکسب کنند. این درحالی‌است که بر فرض محقق‌شدن اهداف گفته‌شده، سود مورد نظر به اندازه‌ای نیست که بتواند همه کاربران را پوشش دهد و اگر هم باشد به اندازه بسیار زیادی ناچیز خواهد بود و صرفا سرشبکه‌های اصلی را تامین خواهد کرد و عموم کاربران را شامل نمی‌شود. از سوی دیگر اتصال کیف پول دیجیتال به این برنامه خود یکی از حساس‌ترین مراحل کار است؛ بسیاری همین‌گونه در پایان کار متوجه می‌شوند به‌دلیل آن‌که کیف پول دیجیتال‌شان معتبر نبوده، نمی‌توانند دارایی‌های خود را منتقل کنند. ضمن این‌که هیچ تضمینی وجود ندارد که در پایان سکه‌ای به شما تعلق بگیرد و البته این‌که این بازی تا چه زمانی ادامه پیدا کند.

علاوه بر کسب درآمد، جذب مخاطب برای تلگرام، راز دیگر همستر کامبت احتمالا در راه‌اندازی یک توکن (ارز دیجیتال جدید) است که برای افزودن به ارزش آن، باید تلاش ویژه‌ای در جهت عمومیت‌یافتن آن صورت بگیرد. البته باید توجه داشت راه‌اندازی یک توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) یا یک ارز دیجیتالی جدید شاید کار آسانی باشد، اما در ادامه برای افزودن به ارزش آنها، باید تلاش ویژه‌ای صورت بگیرد. بنابراین، هدف کسانی که به راه‌اندازی چنین چیز‌هایی می‌پردازند، رونق‌بخشیدن به بازار آن است. این یکی از توجیهاتی است برای شکل‌گیری بازی‌هایی مانند همستر کامبت که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 

رویای یک سراب 

صرف‌نظر از موضوعات اقتصادی و این‌که آیا سکه‌های همستر روزی واقعی می‌شوند یا خیر این پروژه به شکل عمیقی جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی دارد! این ربات نشان داد که رویای پولدارشدن و شتاب‌زدگی در رسیدن به ثروت، آن‌هم بدون تلاش و سختکوشی از ویژگی‌های بارز نسل جدید جامعه ماست و از قضا این ربات چنین ناهنجاری‌ای را در جامعه گسترش می‌دهد. جامعه‌ای که به‌جای کار و تلاش برای موفقیت و کسب درآمد به بازی‌های این‌چنینی روی بیاورد و دنبال میان‌بر و پول‌های بادآورده باشد رفته‌رفته فرهنگ تلاش و کارآفرینی را از دست می‌دهد و به سمت راحت‌طلبی سوق می‌یابد. چنین جامعه‌ای نمی‌تواند در مسیر ارتقای اجتماعی و رشد گام بردارد.

منبع: جام جم

برچسب ها: ارز دیجیتال ، همستر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
دلیلش کاملن مشخصه احیانا تقصیر اقتصاد و امنیت مالی و شغلی ایرانیان نیست؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
فرهنگ تلاش و كوشش بايد از مهد كودك شروع شود
وقتي فرزندمان را به راحت طلبي و سيستم اموزش ابتدايي به دريافت نمره ي توصيفي تغيير كرده، توقع نسل پر تلاش و پركار داشتن يه خيال و سراب بيش نيست!
با دست خودمان نوجوانان و جوانان را به كسب پول هاي باد اورده از راه هاي ميان بر تشويق كرده و ميكنيم!
تا وقتي والدين امروزي هرچه بچه خواست را بدون لحظه اي درنگ براش تهيه كردن، قطعا شاهد رواج اين نوع كارها و بازي ها در جامعه خواهيم بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ساغر ۱۹ ساله
۱۰:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
یکی از کاربران همستر کمبت عالییییییی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اگه جوانان ما کار درستی و پشتبانه مالی درستی داشتن رو به همچین برنامه ای می اوردن ؟؟؟ شما وقت کردین در مورد تبعات بیکاری و درامد کم ملت هم صحبت کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
گوشت کیلویی هفتصد هزار تبعات نداره ؟! اجاره خونه هشت میلیونی چی ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
نه تلگرام دارم ونه اینستا از دنیای بدون آرامش شما هم خوشم نمی آید خانواده ازدنبال کردن پیچ اینستای سلبریتی ها و دیگران وتلگرام و...برایم مهم تر است خوشحالم با اینکه جزء سه دهک اول هستم خدا را هم شکر می کنم
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۱۰:۴۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تو عصر قاجار گیر کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
شما الان لابد درفضا سیر می کنی که نداشتن اینها راعصر قجری می دانی ،افراد کمی هستند که اشتباهات خودشان را قبول کنند
چند مورد از محاسن اینستای بی در وپیکر را نام ببر،فقط ده محاسن آن را نام ببر وده مورد هم از عصر قاجاری در نداشتنش
اینها مثل فیل بزرگند اما فیل باد کرده که باسوزنی بادش خالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
عصر قاجاری بودن بهتر است از اینکه دنبال هویت خودت در شبکه های اجتماعی بگردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
تنها مشکل کشور الان شده همستر؟ تو هر سایتی میری دارند درباره اش حرف می‌زنند.
Iran (Islamic Republic of)
متولد۷۵
۰۹:۳۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
من که حسابی درگیرش شدم سرگرمم کرده چون که بیکارم شغلی ندارم باکدمورس روزی ۱ میلیون سکه میگیرم تامیتونید کارتهای مارکت و اسپیسیال رو ارتقاد بدید تاببینیم به نتیجه میرسیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
خوب نیاز نیست آنقدر خودتون اذیت کنید توجه نکنید نیازی هم به دلسوزی شما دلسوزان ملت نیست زیاد سخت نگیرید اگه کلاه برداری باشه به شما بیشتر میرسه مثل بقیه کلاه برداری های که از مردم شده مانند شرکت کوروش کمپانی مثل صرافی کریپتولند مثل خیلی از کلاه برداری های دیگه تون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
فقط یک چیز میشه گفت برین ببین کدوم مردم دنیا درگیر این بازی شدن؟ !!!!!!! کدام کشورها!!!