باقری: نگاه راهبردی ایران تحکیم پیوند‌ها با عراق است

سرپرست وزارت امور خارجه در نشست خبری با وزیر امور خارجه عراق گفت: نگاه راهبردی ایران تحکیم پیوند‌های همه جانبه با کشور عراق است.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران امروز پنجشنبه با فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفتگو کرد.

باقری در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق گفت: ابتدا لازم می‌دانم از مهمان نوازی و استقبال برادرانه‌ی مقام‌های عراقی تشکر کنم. این روز‌ها ما داغدار از دست دادن دو شخصیت مهم ایران آقای رییسی، رئیس جمهور و آقای امیرعبداللهیان وزیر خارجه پرتلاش ایران هستیم. این ضایعه بزرگ موجب شد موج پیام‌های تسلی بخش از سوی کشور‌ها به ویژه عراق به ایران سرازیر شود.

وی افزود: ما شاهد حضور هییت‌های مختلف از مقامات عالی رتبه کشور عراق برای تسلیت به مردم و دولت ایران بودیم. آقای نخست وزیر، رییس جمهور و مسئولان محترم از مجلس، نهاد‌های فرهنگی و مردمی عراق حضور پرشوری را در آیین ادای احترام به شخصیت این شهدا داشتند. ما قدردان این حضور از سوی دولت و ملت عراق هستیم.

سرپرست وزارت امور خارجه در ادامه در خصوص روابط ایران و عراق گفت: ما دو ملت با ریشه مشترک تمدن مشترک و با فرهنگ مشترک و همین طور دو ملت با سرنوشت مشترک هستیم. همراهی و همبستگی ما ابدی است و پیوند میان دو ملت به نفع امنیت و ثبات و پیشرفت در دو کشور است. 

وی ادامه داد: نگاه راهبردی ایران تحکیم پیوند‌های همه جانبه با کشور عراق است و این اراده از عالی‌ترین مقامات ایران تا سطوح میانی وجود دارد.

باقری درباره دیدار امروز خود با فواد حسین اظهار داشت: در نشست امروز علاوه بر موضوعات دوجانبه که روابطی بسیار گسترده و عمیق است، به مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز اشاره شد. آن نکته میان مهم ایران و عراق اشتراکات نیست بلکه استفاده هوشمندانه از فرصت‌های پیش رو است. 

وی خاطر نشان کرد: ایران و عراق دو رکن ثبات منطقه هستند و دارای مسئولیت برای تحکیم صلح و ثبات در منطقه هستند. ایران و عراق دو شریک پایدار در این عرصه هستند.

سرپرست وزارت خارجه در خصوص جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: در خصوص جنایت و نسل کشی صهیونیست‌ها در غزه نگاه دو کشور مشترک است و باید نسل کشی پایان یابد. امروز در غزه مواجه با نسل کشی آشکار هستیم. یک طرف صهیونیست‌های مسلح متجاوز و یک طرف ملت مستحکم است که نگذاشته صهیونیست‌ها به اهداف خودشان دست پیدا کنند. این یعنی پیروزی ملت غزه.

وی افزود: ما هر دو بر توقف بدون شرط نسل کشی صهیونیست‌ها تاکید داریم و معتقدیم کشور‌های اسلامی باید ظرفیت‌های خود را تجمیع کنند. معتقدیم که باید به مردم غزه کمک رسانی بدون قید و شرط شود. ما و عراق باهم متفقیم و تلاش داریم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم تا در این شرایط در کنار مردم مظلوم فلسطین باشیم.

باقری تاکید کرد: صهیونیست‌ها به دلیل ناکامی ممکن است دامنه تجاوز را تسری دهند. باید گفت شما یکبار دچار خطای راهبردی شدید و نابخردانه به مرکز ایران در دمشق حمله کردید، اما در مقابل ایران قاطعانه پاسخ داد و متجاوز را تنبیه کرد.

وی افزود: ایران در عملیات وعده صادق ثابت کرد از همه ظرفیت‌ها برای صلح در منطقه استفاده می‌کند و اجازه نخواهد داد هیچ کس در امنیت منطقه خلل وارد کند. ما تاکید می‌کنیم همه کشور‌های منطقه در تعامل و همبستگی برای ساختن منطقه‌ای امن در کنار هم هستند. این صهیونیست‌ها هستند که اصلی‌ترین عامل بی ثباتی در منطقه هستند.

باقری در ادامه در خصوص رفتار متناقض آمریکا اظهار داشت: ما بر این باوریم اگر آمریکایی‌ها در ابتکارات سیاسی و توقف جنگ جدی هستند، لازم نیست خیلی به خود زحمت دهند. آنها دست از کمک به صهیونیست‌های اشغالگر بکشند. آمریکایی‌ها نمی‌توانند از یک طرف پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را به صهیونیست‌ها بدهند و از طرف دیگری با چهره صلح دوستانه ابتکار سیاسی را در دست خود بگیرند.

وی تصریح کرد: ایران و عراق تاکید دارند باید هرچه زودتر جنایت جنگی صهیونیستی‌ها در غزه پایان پذیرد و کمک رسانی بدون قید و شرطی جاری شود.

باقری در پایان خاطرنشان کرد: در پایان بار دیگر اعلام می‌کنم که ایران و عراق همواره دو ستون رخنه ناپذیر و ثبات در منطقه هستند.

برچسب ها: عراق ، ایران ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
نگاه؟؟؟!!! راهبرد؟!!!؟؟!؟؟ جالبه آدم چیزهایی میشنوه؟؟ ی دلار چند تومنه؟همین الان حالا سوال بعدی دلار الان چند تومنه؟؟اخه حتی نمی‌تونید دلار و مسکن و هزار تا چیز رو کنترل کنید الان نگاه راهبردیتون دیگه چیه؟اصن راهبرد یعنی چه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
بس کنین تورو خدا بفکر مردم باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
نگاه راهبردی خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
لطفا راه وزیر شهید را بروید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
عراق نمیخاد با ما تحکیم پیوند داشته باشه چرا به سرتون نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چهار کیلومتر آسفالت سالم تو مملکت نداریم همه شکسته و همه چاله و چوله یعنی وزیر راه و شرمساری چه داره میکنه با این کشور؟!!
Turkiye
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
عراق هیچ روابط اقتصادی و همکاری با ایران ندارد و نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
شما راست میگی ولی اونا این کار رو نمی خوان یعنی کل دنیا نمی خواد با شما محکم در روابط باشه حالا دلیلش چیه؟ خدا داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
آقای باقری دمتون گرم راه وزیر شهید را ادامه دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
اینقدر سیاست خارجی به فلاکت افتاده،اینقدرجرات ندارید که باین مردک عرب بفهمونیدکه جزایرسه گانه متعلق به ایران بوده وهست،غرامت جنگ تحمیلی بماندطلبتون.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۲۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
لعنت خدابرعراق وعراقی همه چیزایرانومفت میبرن ازآب وبرق مجانی تامحصولات کشاورزی بعدمسولین بی عرضه ماهم فقط تماشاچی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
چهار کیلومتر آسفالت سالم تو مملکت نداریم همه شکسته و همه چاله و چوله یعنی وزیر راه و شرمساری چه داره میکنه با این کشور؟!!
آخرین اخبار