رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: تصویری از گونه کمیاب هوبره در نایین به ثبت رسید.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نایین گفت: محیط بانان پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین با ثبت تصاویری از لانه و زیستن گونه کمیاب هوبره به همراه دو جوجه، امید را برای احیای این پرنده در منطقه زنده کردند.

علیرضا رضایی افزود: حسین عبدالهی محیط‌بان پناهگاه حیات وحش عباس آباد نائین موفق به ثبت تصویر گونه کمیاب هوبره به همراه دو جوجه شد.

وی ادامه داد: مشاهدات خوبی از لانه هوبره و جوجه توسط سایر محیط‌بانان این پناهگاه صورت گرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین خاطرنشان کرد: پیش‌تر نیز حضور این گونه در منطقه مشاهده شده بود ولی با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و کاهش جمعیت هوبره در مناطق مختلف، مشاهده مجدد دوباره امید را برای احیا این پرنده زنده کرد.

رضایی افزود: بارندگی‌های صورت گرفته طی ماه‌های گذشته و اجرای اصول حفاظتی محیط‌بانان را می‌توان از دلایل افزایش جمعیت این گونه کمیاب دانست.

وی با بیان اینکه هوبره فروردین ماه تخم گذاری کرده و اواخر همین ماه جوجه‌ها سر از تخم بیرون می‌آورند، گفت: البته اندازه جوجه‌ها به واسطه تفاوت در تاریخ تخم گذاری هوبره‌ها با یکدیگر متفاوت است و به همین دلیل در یک روز می‌توان جوجه‌هایی با اندازه‌های کوچک و بزرگ به همراه یکدیگر مشاهده کرد.

 پناهگاه حیات‌وحش عباس‌آباد نائین با وسعت بیش از ۳۰۰ هزار هکتار در ۹۰ کیلومتری شمال شرق شهر نائین واقع است و به‌لحاظ جغرافیایی بخشی از این پناهگاه در شهرستان نائین و بخش دیگری از آن در شهرستان خو رو بیابانک قرار دارد و مدیریت این منطقه بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین است.

این منطقه مشتمل بر دشت‌ها و سلسله کوه‌های به یکدیگر پیوسته که زیستگاه بکر و دست‌نخورده‌ای را در قلب کویر برای انواع گونه‌های گیاهی و جانوری فراهم آورده است.

این منطقه تیپ‌های زیستگاهی مختلفی همچون ارتفاعات و کوه‌ها، نواحی کوهستانی به‌طور کامل صخره‌ای، دشت‌های مسطح و مراتع، غار‌ها و اراضی شنی را در برگرفته است‌

این منطقه یکی از زیستگاه‌های یوزپلنگ است و علاوه‌بر یوزپلنگ آسیایی جمعیت‌های قابل توجهی از گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض کشور از جمله پلنگ ایرانی، گربه شنی، شاه‌روباه، هوبره، جبیر، زاغ بور در آن زیست می‌کنند.

عباس آباد در سال ۱۳۸۹ به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یافت که این پناهگاه شامل منطقه کوهستانی-دشتی و تنوع زیستگاهی بسیار مناسب و بکر در قلب کویر است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.