مردم دوران باستان چه شکلی بودند؟ + تصاویر

در این گزارش، ۱۲ بازسازی قابل توجه را که عمدتاً شخصیت‌های مهم تاریخی از دوره نوسنگی تا قرن ۱۸ را در بر می‌گیرد، بررسی می‌کنیم.

کنجکاوی انسان‌ها در مورد ظاهر واقعی مردم دوران باستان، دانشمندان را به استفاده از فناوری‌های پیشرفته واداشته تا بر اساس اسکلت باقیمانده، چهره آنها را بازسازی کنند.

 این بازسازی‌ها در بسیاری از موارد نادرست بودن افسانه‌های پیرامون پیشینیان ما را ثابت می‌کنند و نشان می‌دهند که بسیاری از گذشتگان ما به‌طرز شگفت‌اوری شبیه انسان‌های امروزی بودند.

در اینجا، ۱۲ بازسازی قابل توجه را که عمدتاً شخصیت‌های مهم تاریخی از دوره نوسنگی تا قرن ۱۸ را در بر می‌گیرد، بررسی می‌کنیم.

۱. انسان نوسنگی (۵۵۰۰ سال پیش)

انسان نوسنگی (۵۵۰۰ سال پیش)

این مرد در دوران نوسنگی زندگی می‌کرد. بر اساس تخمین‌ها او ۵۰۰ سال پیش از ساخت اثر پیشاتاریخی «استون‌هنج» زاه شده و در حدود ۵۵۰۰ سال پیش در جایی که اکنون بریتانیای کبیر نامیده می‌شود، به خاک سپرده شد. او در زمان مرگ بین ۲۵ تا ۴۰ سال سن داشت.

۲. «آوا» زنی از عصر برنز (۳۷۰۰ سال پیش)

«آوا» زنی از عصر برنز (۳۷۰۰ سال پیش)

زنی که او را به نام «آوا» می‌شناسیم حدود ۳۷۰۰ سال پیش از دنیا رفت. بقایای او در یک قبر سنگی در اسکاتلند کشف شد. او احتمالاً به فرهنگ بیکر، یک فرهنگ باستان‌شناختی در اوایل اروپای عصر برنز، تعلق داشت.

۳. توت‌عنخ‌آمون (۱۳۳۲-۱۳۲۳ قبل از میلاد)

توت‌عنخ‌آمون

«شاه توت» فرعون جوان مصر باستان بود که در ۱۰ سالگی بر تخت سلطنت نشست و قبل از تولد ۲۰ سالگی‌اش درگذشت. اسکن توموگرافی کامپیوتری از مومیایی او در سال ۲۰۰۵ چهره‌ای با ویژگی‌های زنانه را نشان داد که با تصاویر ایده‌آلی که از او وجود داشت در تضاد است.

۴. دختری از یونان باستان (حدود ۴۳۰ قبل از میلاد)

دختری از یونان باستان (حدود ۴۳۰ قبل از میلاد)

این دختر در آتن زندگی می‌کرد و حوالی سال ۴۳۰ قبل از میلاد در سن ۱۱ سالگی از دنیا رفت. تقریباً در همین زمان، تمدن یونان شکوفاترین دوران خود را سپری می‌کرد.

۵. گایوس ژولیوس سزار (۴۴-۱۰۰ قبل از میلاد)

گایوس ژولیوس سزار (۴۴-۱۰۰ قبل از میلاد)

مجسمه سنگ مرمر ژولیوس سزار توسط موزه ملی آثار باستانی هلند اسکن شد تا تصویر دقیق‌تری از رهبر روم به دست بیاید. با این بازسازی به نظر می‌رسد که تصوری که ما از ظاهر این شخصیت بزرگ سیاسی روم باستان داشته‌ایم متفاوت از واقعیت بود.

۶. مرد رومی که در پمپئی درگذشت (۷۹ پس از میلاد)

مرد رومی که در پمپئی درگذشت (۷۹ پس از میلاد)

در ۲۴ آگوست سال ۷۹ پس از میلاد، فوران فاجعه‌بار آتشفشان وزوویوس شهر‌های روم باستان ازجمله پمپئی و هرکولانیوم را ویران کرد. بر اساس برخی منابع، حدود ۱۶ تا ۲۰ هزار نفر در این بلای طبیعی جان خود را از دست دادند. این مرد ناشناس هم یکی از قربانیان این حادثه بود که چهره‌اش توسط محققان بازسازی شده است.

۷. زنی از روم باستان که در هرکولانیوم درگذشت (۷۹ پس از میلاد)

زنی از روم باستان که در هرکولانیوم درگذشت

این زن که در همان فوران جان خود را از دست داد، یکی از ۲۰ نفری بود که سعی کردند برای فرار از فوران آتشفشان در آشیانه قایق‌ها پنهان شوند. او احتمالاً از خانواده‌ای ثروتمند بود.

۸. مرد جوانی از قرون وسطی

مرد جوانی از قرون وسطی

این جوان اسکاتلندی ۱۳ تا ۱۷ ساله در قرون وسطی زندگی می‌کرد. به باور محققین او در بیمارستانی در حال مداوا بود و همان‌جا درگذشت. مدل‌سازی و برنامه‌های کامپیوتری با بازسازی ماهیچه‌ها و بافت‌های صورت او مشخصات ظاهری این جوان قرون وسطایی را آشکار کرده‌اند.

۹. ریچارد سوم، پادشاه انگلستان (۱۴۵۲-۱۴۸۵)

ریچارد سوم، پادشاه انگلستان

شاه ریچارد سوم، آخرین فرمانروای خاندان پلانتاژنه، در نیمه دوم قرن پانزدهم زندگی می‌کرد. او زندگی بحث برانگیزی داشت و در نمایش‌نامه‌ای از شکسپیر به عنوان فردی بی‌رحم و شرور به تصویر کشیده شد. بقایای پادشاه که در سال ۲۰۱۲ در یک پارکینگ عمومی در شهر لستر پیدا شد، دانشمندان را قادر ساخت تا یک مدل پلاستیکی از صورت او بسازند.

۱۰. هانری چهارم، پادشاه فرانسه (۱۵۵۳-۱۶۱۰)

هانری چهارم، پادشاه فرانسه

هانری چهارم فرانسه که سلسله بوربون را تأسیس کرد، به مردم و کشور خود اهمیت می‌داد و از همین رو به «شاه هانریِ خوب» معروف بود. او در سن ۵۷ سالگی توسط یک متعصب مذهبی به قتل رسید. بازسازی صورت او، بر اساس بقایای استخوان‌هایش، مشخصات تقریباً دقیقی از چهره او ارائه می‌دهد.

۱۱. یوهان سباستین باخ (۱۶۸۵-۱۷۵۰)

یوهان سباستین باخ

یوهان سباستین باخ، نوازنده و آهنگساز برجسته آلمانی بود که میراث عظیمی از آثار موسیقایی از خود به جای گذاشته است. آثار او تقریباً تمام انواع مختلف موسیقی دوره باروک را در بر می‌گیرد. دانشمندان صورت او را بر اساس ساختار جمجمه‌اش بازسازی کرده‌اند.

۱۲. ماکسیمیلیان روبسپیر (۱۷۵۸-۱۷۹۴)

ماکسیمیلیان روبسپیر

ماکسیمیلیان روبسپیر از معروف‌ترین و البته جنجالی‌ترین چهره‌های انقلاب فرانسه بود. عجیب اینکه او درنهایت توسط پیروان سابقش پای جوخه اعدام برده شد. محققان با استفاده از قالب صورت یک بازسازی سه بعدی از چهره او انجام دادند.

منبع: روزیاتو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
شباهت زیادی به کاندیدای ریاست جمهوری داشتند
Iran (Islamic Republic of)
تمدن بدلی
۲۱:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ترهات!!
انسان اولیه بسیار متشخصتر سالمتر و داناتر از انسان مدرن سرگردان در فریب تکنولوژی بود. نامگذاری دوران ها به پارینه سنگی و ... اراجیف دانشمندان! علوم کور مدرن است
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۲۱:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
ژولیوس سزارتون که آلن دلون هستش بابا! خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۰:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
طبق چیزی که میدانیم از قدیم هم خوشتیپ و زیبا و خوش هیکل و جود داشته و هم بد قواره و شلخته و یا زشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
انسان هوشمند هوش مصنوعی رو ساخت، اما متاسفانه جایگزینی هوش مصنوعی، بتدریج باعث تنبلی مغز انسان می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۴۰۳
چرا بدون هیچ هنری فقط یه مقاله خارجی را نشون میدید یا میخاید فرهنگ ایران را بگید وجود نداشته