کتاب بانک نقوش سوزن‌دوزی بلوچ در سیستان و بلوچستان رونمایی شد

سرپرست معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از رونمایی کتاب بانک نقوش سوزن‌دوزی بلوچ در استان خبر داد.

 وحیده رخشانی گفت: امسال و برای اولین بار به مناسبت هفته صنایع‌دستی، از کتاب بانک نقوش سوزن‌دوزی بلوچ رونمایی شد.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: این کتاب مجموعه‌ای جامع از نقوش سوزن‌دوزی بلوچ (پُرکار فنوجی) است که به روش‌های دوخت، اصالت، قدمت و سایر موارد این هنر اصیل پرداخته شده و به گونه‌ای به رشته تحریر درآمده تا کسانی که امکان و شرایط لازم برای شرکت در کلاس‌های آموزشی حضوری نداشته باشند بتوانند با مطالعه آن ضمن فراگیری این رشته، در حوزه سوزن‌دوزی بلوچی فعالیت خود را آغاز کنند.

به گفته رخشانی، این کتاب قرار است در ۳ جلد به رشته تحریر درآید که جلد نخست آن با مشارکت یک شرکت تعاونی خصوصی صنایع دستی و به قلم "سارا قادری" تالیف و در هفته صنایع‌دستی رونمایی شد که دو جلد دیگر آن نیز به زودی آماده و در اختیار علاقه‌مندان این هنر اصیل و بومی سیستان و بلوچستان قرار خواهد گرفت.

او ادامه داد: سارا قادری به همراه مادر خود در این هنر فعالیت دارد و علاوه بر تالیف این کتاب ارزشمند، جزو هنرمندان و صنعتگرانی است که موفق به دریافت نشان مُهر اصالت ملی شده است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در جلد نخست این مجموعه ۵۷ نقش سوزن‌دوزی بلوچی معرفی شده است و جلدهای دیگر نیز تکمیل کننده آن هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار