سعید جلیلی در «میزگرد فرهنگی» شبکه دو:

فیلترینگ پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی/ حجاب مادامی که قانون است باید اجرا شود

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: کشور ما مالامال از ظرفیت‌های فرهنگی است، فرهنگ خلاصه در چند محله بالاشهر تهران نیست.

سعید جلیلی در برنامه «میزگرد فرهنگی» شبکه دو گفت: شعاری که ما برای دولتمان انتخاب کردیم «یک جهان فرصت، یک ایران جهش و هر ایرانی، یک نقش باشکوه» است. این شعار فقط چند کلمه زیبا نیست، بلکه عصاره دولت است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در عرصه فرهنگ، این یک جهان فرصت در اوج خود قرار دارد و از مزیتهای کشور این است که فرصتهای بسیاری دارد و در عرصه های دیگر هم به مدد همین فرهنگ موفق بوده‌ایم.

قدرت فرهنگی ما نقطه قوت ماست

وی ادامه داد: در دفاع مقدس فرهنگ و فرصتهایش باعث موفقیت شد. اگر در عرصه‌های دیگر توانستیم به کمک فرهنگ موفقیت به دست بیاوریم در خود عرصه فرهنگ موافقیتهای بسیاری می تواند ایجاد شود و دولت باید این موفقیت ها را به صحنه بیاورد.

جلیلی اضافه کرد: اگر ما می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه فرهنگ می‌تواند این نقشها را هم افزا کند و با هم‌افزایی می‌تواند دلها و فکرها را به هم پیوند دهد. قدرت فرهنگ و هنر می‌تواند این پیوند را به جهان دهد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آنچه مانع می‌شود این است که خدای نکرده ممکن است به جای این فرصت ها آشوب گرداب گونه ایجاد شود.فرهنگ قوی ایرانی اسلامی  میتواند در غرصه‌های مختلف خود را نشان دهد. قدرت فرهنگی ما نقطه قوت ماست و بسیاری از هجمه‌های دشمنان به سمت فرهنگ ما بوده است. 

وی گفت: رئیس‌جمهور علاوه بر اینکه در راس دولت است، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در آنجا می‌تواند نقشه فرهنگی کشور و سیاست‌های ابلاغی سایر بخشها را تقویت کند. لازمه‌اش این است که برای چگونگی اثر بخشی برنامه داشته باشد.

جلیلی بیان کرد: کار رئیس‌جمهور باید این باشد که برنامه‌ای را بنویسد که اثر بخش باشد. مدیران فرهنگی باید پخته و با تجربه باشند و عمق راهبردی لازم را داشته باشند. اگر این سطح از نگاه راهبردی را به فرهنگ نداشته باشند موفقیتهای لازم را نخواهیم داشت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر مدیر شما تولیدکننده فرهنگ نیست، دستکم باید مصرف کننده خوبی باشد و این فهم را داشته باشد که رابطه فرهنگ با سایر بخشها چیست. اگر اینگونه باشد به کارهای روزمره دچار نمی‌شوید. رئیس جمهور در موضع فرهنگی در جایگاه مهمی قرار دارد.

جلیل ادامه داد: معتقدم در فرهنگ هم دولت باید نقش‌آفرین باشد و هم زمینه را برای نقش‌آفرینی آحاد جامعه معرفی کند. جوانان ما در دفاع مقدس درصدد ایفای یک نقش باشکوه بودند و در عرصه های دیگر هم می‌تواند اینگونه باشد.

 به مدد فرهنگ بود که در دفاع مقدس پیروز شدیم

انتظامی کارشناس برنامه گفت: در افکار عمومی این تلقی درباره شما وجود دارد که ایده‌های شما باعث فشار حداکثری خواهد شد و سختگیری بیشتری در عرصه فرهنگی، اجتماعی و ممیزی ها مانند حجاب، اینترنت و... خواهید داشت. چه تلاشی کردید که این ابهام رفع شود؟

جلیلی پاسخ داد: یکی از بحثهایی که مطرح می‌شود که دشمن فشار حداکثری را اعمال می‌کند و این را دشمن رسما اعلام کرده است.  زمانی که دشمن ما فشار حداکثری را ایجاد کرد دولت وقت موضعش این بود که خیلی اقدامات را نمی‌شود کرد، اما بحث ما این بود که در بسیاری از عرصه ها می‌توانید موثر باشید. دوستان زیاد توجهی نداشتند، اما دولت شهید رئیسی این مبنا را جدی گرفت.

نامزد انتخابات اظهار کرد: همان دولتی که معتقد به فشار حداکثری بود مقام رسمی‌اش اعلام کرد که فشار حداکثری ما شکست خورد، بنابراین اگر رویکرد شما منفعل نیاشد، این فشار حداکثری شکست خواهد خورد.

پاسخ آسیب‌های فضای مجازی مسئولیت‌پذیری است نه محدودیت

جلیلی بیان کرد: اگر کسی رویکردش این باشد که فرهنگ باعث قدرت و پیشرفت کشور می‌شود و فهم دقیق از فرهنگ داشته باشد استفاده حداکثری می‌کند از آنکه آن را تقلیل بخشد. در همین هشت سال دولت قبل شهید رئیسی چقدر کاهش توجه به فرهنگ وجود داشت. اتفاقا این ناشی از نگاهی است که خودباوری فرهنگی ندارد. اینکه میگوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی باید بیایید پای کار و برنامه داشته باشید تا مردم از ظرفیتهایشان استفاده کنند. در روستا‌ها ظرفیت‌های فرهنگی وجود دارد. برخی فرهنگ را دایره‌اش را کوچک می‌بینند.

وی ادامه داد: گفته می‌شود شما در فضای مجازی محدودیت می‌آورید در حالی که این فضا حقیقی است و با زندگی مردم عجین است و اینجا می‌طلبد که مسئولیت‌پذیری داشته باشید.

باید نظام استعدادیابی افراد را داشته باشیم

الهام یاوری در ادامه برنامه اظهار کرد: امروز برخی از نخبگان محضر رهبر انقلاب بودند و چند جمله درخشان از ایشان دریافت کردند، از جمله اینکه شما میتوانید تاریخ را تکرار را تغییر دهید.

جلیلی گفت: ما الان در نقطه و بزنگاهی هستیم که فرصت‌های تاریخی و فرهنگی داریم و یکی از آنها فرصت‌های کم نظیر علمی در فناوری است. در مقاطم مختلف بسیاری از قدرت‌ها به مدد پیشرفت فرهنگ خود را به ما تحمیل کردند. ما امروز نخبگانی داریم که میتوانند نقش پرشکوه هر ایرانی را مفهوم کنند. اگر بتوانیم به نخبگان این نقش پرشکوه را فراهم کنیم میتوان ایران را جهش داد.

نامزد انتخابات افزود: یکی از القائات غلط تعارض ارزش و علم است که این کاملا قابل اثبات است که اشتباه است. عدالت این است که هرچه در جای خود قرار بگیرد. ما باید در برنامه ریزی خود متناسب با استعداد‌های کشور کاری کنیم که هر استعداد بتواند نقش خود را ایفا کنند. معتقدم باید نظام استعدادیابی افراد را داشته باشیم.

اسفندیاری کارشناس: یکی از نقاط قوت تبلیغات شما اتکا به برنامه است که از ۱۱ سال قبل دولت سایه تشکیل دادید و در ها‌ی دفتر خود را بر روی افراد مختلف باز کردید و ده‌ها کارگروه تخصصی برای یافتن راه حل‌ها ایجاد کردید و از سلایق مختلف استفاده کردید. از سال ۱۴۰۰ تاکنون سایت شما در قسمت فرهنگ به روزرسانی نشده است.

فرهنگ خلاصه در چند محله بالاشهر تهران نیست

دولت سایه آن طور نیست که تشکیلات عظیم داشته باشد

 اسفندیاری اظهار کرد: در بخش اخبار سایت شما دو دیدار با فیلمسازان جوان داشتید و در جشنواره مقاومت سخنرانی داشتید، اما گزاره برگی در زمینه فرهنگ نمی‌بینیم و در دولت سایه شما دولت مظلوم است؛ لذا چه برنامه‌ای دارید تا در دولت شما دولت مظلوم نباشد؟

او گفت: در موضوع فضای مجازی که در کارگروه دولت سایه در سایت کار شده برای اسفند ۹۹ بوده. این همه مسائل در فضای مجازی داشتیم و رهبری درباره آن به مدیران تذکر دادند. کشور‌های دیگر آمریکا تیک تاک را سوال و جواب کردند. شما به عنوان کنش‌گر سیاسی در این مورد که چالش‌های زیادی داشته چگونه میتوانیم امیداور باشیم؟ چرا در مسئله فرهنگ پیشنهادی ندارید؟

جلیلی جواب داد: در کارگروه ما همه سلیقه‌ها بودند و کسانی که می‌آیند و حرفی دارند ما پذیرای آن هستیم. عرصه فرهنگ خیلی مهم است ولی ظهور و بروزش به آن اندازه نیست. دولت سایه آن طور نیست که تشکیلات عظیم داشته باشد، بحث نتیجه کار است و خروجی جلسه نیست. ما سال ۱۴۰۰ که در انتخابات حضور داشتیم برنامه‌ها را بیان کردیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: آموزش و پرورش مهم است. ۱۲ سال عمر دانش آموز و ۳۰ سال عمر معلم در این عرصه میگذرد و روی آن تاکید داریم. در دولت چهاردهم که همزمان با برنامه هفتم از دولت ۲۲ تا برنامه خواسته که برای آن برنامه ریزی کند. یکی تکریم خانواده بود که آن را به دولت شهید رئیسی دادیم. چگونه بودجه‌هایی که به اسم تکریم خانواده هزینه می‌شود، اثربخش نیست و طلاق افزایش یافته است.

وی ادامه داد: طرح مفصل دیگر که داشتیم در انتخابات قبل گفتم و تقدیم دولت شد و آقای رئیسی دستور رسیدگی داد و آن استفاده از ظرفیت مساجد است. در انتخابات مجلس کاندیدا نبودم و از کسی حمایت نکردم، اما یکی از موضوعاتی که به آن اختصاص دادیم درباره بحث فضای مجازی و هوش مصنوعی بود که چگونه در این زمینه پیشرفت کنیم.

در هوش مصنوعی نباید عقب بیافتیم

جلیلی تاکید کرد: در هوش مصنوعی نباید عقب بیافتیم. کسنیجر در کتاب هوش مصنوعی نوشت هوش مصنوعی به کانت و دکارت خود نیاز دارد. در حوادث مهر ۱۴۰۱ سعی من این بود که در دو سه دانشگاه حضور یابم و عمده این جلسات پنج الی شش ساعت طول میکشید و بحث‌های فضای مجازی هم مطرح می‌شد. وقتی گفتگو میکنیم میتوانیم به اقناع مشترک برسیم.

 انتظامی کارشناس برنامه در ادامه اظهار کرد: در جامعه با مسئله حجاب مواجهیم. مثلا خانمی که حجاب رعایت نمیکند در رستوران و یا تاکسی صاحب رستوران و یا راننده را جریمه کنند که این باعث درگیری بین مردم میشود و در انسجام ملی خدشه ایجاد می‌شود و اقدام ضدامنیت ملی است.

جلیلی گفت: وقتی در یکی دو سال اخیر این مسئه مطرح شد در مهر ۱۴۰۱ در چندین دانشگاه در تهران و شهرستان‌ها سخنرانی کردم. معتقدم بحثی مثل حجاب و زن در کشور ما مطرح می‌شود و برخی این گونه حساسیت نشان میدهد در حالی که وقتی رژیم صهیونیستی با موشک به بیمارستان حمله میکرد عکس یادگاری می‌گرفتند، اما برای یک اتفاق در ایران بیانیه میدهند. مثلا مکرون در تظاهزات شرکت میکند و بایدن بیانیه میدهد، اما وقتی هزاران زن در فلسطین کشته میشوند هیچ نمیگویند و بعد میگویند ۱۴ هزار میلیارد دلار هم میخواهند کمک کنند؛ لذا مدیران باید عمق فرهنگی داشته باشند.

زن ایرانی با فرهنگی ایرانی و اسلامی نقش باشکوه دارد

او بیان کرد: وقتی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه بود یک خانم نروژی به مدت ۴ سال در ایران بود و میگفت در یک دانشگاه پیام نور یا دانشگاه آزاد در رشته فقه تحصیل کردم. میگفت آن چیزی که من خواندم از آن چیزی که برای زن قائل هستید را چرا مطرح نمیکنید، چون خیلی جذاب است. اگر فرصت فرهنگی را بشناسید این برای شما فرصت است.

جلیلی اظهار کرد: زن ایرانی با فرهنگی ایرانی و اسلامی نقش باشکوه دارد. یک کتاب است به نام امپراتوری توهم که میگوید در غرب خانواده به چه بن بستی رسیده است. به موضوع حجاب میتوانی آن را به رخ بکشی. تمدن غرب هماورد تمدنی نداشته، اما همین زن در اروپا در سال ۱۹۲۹ حق رای پیدا میکند، اما در قرآن میگوید خانم‌ها با پیامبر بیعت میکنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: دولت من به این اولویت خواهد داد که ۱۳۰ دستگاه فرهنگی چقدر از ماموریت خود را انجام دادند. در این عرصه باید بتوانیم صحنه را بشناسیم و مقهور فضاسازی بایدن و مکرون که ده‌ها هزار زن در فلسطین کشته میشوند هیچی نمیگویند و عکس یادگاری هم میگیرند، نشویم. امروز جایگاه واقعی زن را به چالش میکشند.

نظر جلیلی درباره حجاب

انتظامی پرسید: آیا در دولت شما به دلیل یک زن بی حجاب یک رستوران تعطیل شود و یا راننده تاکسی اینترنتی به پارکینگ برود چه تدابیری دارید؟

جلیلی جواب داد: اینکه گفتم عمق راهبردی داشته باشید برای این است. آن موقع موضوع زن موضوع اصلی می‌شود. زن خانه دار، پزشک، دانشند،  روستایی و سرپرست خانوار دارید که دولت باید برای آنها برنامه داشته باشد. هر چیزی که در کشور چه حجاب و موضوع دیگری باشد یک قانونی دارد و قانون نباید تابع سلیقه باشد. مثلا کسی سلیقه اش یک چیز است و کسی سلیقه اش جور دیگری است و جور دیگری عمل میکند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در دولت سایه بحث ما این است هرچه جاری است دلیل بر درست بودن آن نیست. آن کاری که انجام میدهی باید نقاط قوتش را تقویت کند و خواهش دارم اگر ما دولت را بگیریم یک عده دولت سایه ما شوند. مادامی که قانون هست باید اجرا شود. در همه زمینه‌ها باید قانون فصل الخطاب باشد.

 جلیلی گفت: اگر دولتی می‌خواهد موفق شود باید عدالت را برقرار کند. مردم باید فرصت ادامه قسط را داشته باشند. در هر دانشگاهی که رفتم یکی از صحبت‌های من این بود که هر دانشگاه باید یک دولت سایه داشته باشد، چرا که این یک گفتمان است و تشکیلات نیست.  یکی از اصول شفافیت این است که هر کسی کاری انجام می‌دهد خودش باید پاسخگو باشد.

نامزد انتخابات بیان کرد: سند تحول آموزش و پرورش و برنامه هفتم باید عملیاتی شود. هفت ماموریت برای دولت در دوره ۵ سال آینده قرار داده شده است. درباره نظام امور جامع تربیتی و تقسیم کار ملی و سند تحول از دولت خواسته شده که طی ۶ ماه اینها را انجام دهد.

او تاکید کرد: همه دوست دارند که به مدرسه غیرانتفاعی بروند و در دانشگاه دولتی تحصیل کنند. یک ایرادی وجود دارد که ما بررسی کردیم. هزینه‌ای که برای یک دانش آموز در سطح دولتی می‌شود بیشتر است که نشان دهنده یک اختلال است که بودجه به درستی استفاده نمی‌شود. استعداد دانش آموز باید به درستی کشف و جهت داده شود. 

لازم نیست بحران‌ها را امنیتی حل کنیم و باید به روشنگری بپردازیم

اسفندیاری گفت: شاخص‌های ارزیابی خروجی نظام آموزش عالی چیست؟ رسانه ملی در بحران‌های اخیر به خوبی ورود کرد. در دوره‌های قبل صدا و سیما باید دنبال دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گشت که خبری کار شود یا خیر، اما در این دوره به درستی عمل شد. چرا در زمان انتخابات ۸۸  صدا و سیما کرکره را پایین کشید و باعث شد بحران به خیابان‌ها کشیده شود. آیا در آن مقطع شما چنین نظری داشتید؟ بعضی‌ها تصمیمات آن موقع را به شما نسبت می‌دهند.

جلیلی پاسخ داد: در دولت مد نظر ما اگر رئیس دانشگاه جایی قرار گیرد برای او ماموریت تعریف می‌شود.  این حق دانشگاه است که برای اشتغال دانشجوی خود و ارزآوری کشور برنامه داشته باشد و این به شما یک نوع نگاه و موقعیت را می‌دهد تا نشاط دانشگاه بیشتر شود و از میزان مهاجرت کاسته شود. 

او گفت: البته این به این معنا نیست که جنبه‌های دیگر را کنار بگذاریم. خیلی از هزینه‌هایی که در دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود فرجامی ندارد ما باید برای فارغ التحصیلان علوم انسانی جایگاه تعریف شود.اگر من رئیس جمهور شوم این مورد از شهریور امسال اجرایی می‌شود. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: فرق نظام اسلامی و مردم سالاری دینی این است که فقط مدیریت بحران اولویتش نیست. این هنر نیست و اتفاقاً تمایز ما با دیگران این است که اگر جامعه دچار تنش شد با اقناع آن را برطرف کنیم. سال ۸۸ اگر می‌خواستیم فقط مدیریت بحران را ببینیم باید می‌دیدیم که چه کسی خلاف عمل می‌کند که این کافی نبود و ما نیازمند روشنگری و بصیرت هستیم. 

جلیلی اظهار کرد: برنامه‌ای که آن زمان داشتیم می‌گفتم که فلان موضوع را اقناع و روشن کنید. مثلاً خانم ترانه موسوی را می‌گفتند که گم شده و کشته شده است.آن زمان می‌گفتند انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است. یکی از کاندیدا‌ها آن زمان هنوز بحث تقلب تمام نشده بود موضوع دیگر را مطرح کرد و مسئله زندان‌ها و شکنجه را به میان آورد. کسانی ۹دی به خیابان آمدند که به همان کاندیدا رای داده بودند. البته غبار‌ها کنار رفت. آن زمان یکی از بحث‌های ما این بود که چقدر می‌گویید بصیرت و ما گفتیم بصیرت یعنی اینکه غبار‌ها کنار برود. لازم نیست بحران‌ها را امنیتی حل کنیم و باید به روشنگری بپردازیم.

یزدانی: اگر به بنده بگویند سند تحول آموزش چه ایرادی دارد می‌گویم عمق فلسفی ندارد. ما پژوهش می‌کنیم که مشکلاتمان حل شود.

همایون در ادامه برنامه اظهار کرد: در جمع‌های خصوصی و مهمانی وقتی گفتگو می‌کنیم یکی از موارد جدی ما فرهنگ است و نمی‌شود این را نادیده گرفت. یکی از مسائل مهم مد نظر رهبر انقلاب بازآرایی ساختار فرهنگ است به این معنا که باید ببینیم چه چیز‌هایی را کم داریم و چه نکات خوبی داریم و آن را تقویت کنیم. 

او گفت: ناوگان فرهنگی ساختار اداری ما به شدت به بازارایی نیاز دارد. تداخل‌های ناخواسته‌ای در این وجود دارد که باید رفع شود. معتقدم این کار بسیار مهم است و یک دولتی باید بالاخره پای این کار بیاید چرا که این امر تاثیر بر روی زندگی مردم دارد.

جلیلی‌ گفت: می‌خواهم در پایان خدمت مردم بگویم اگر فرهنگ یک فرصت است. باید در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز کند. یکی از بحث‌هایی که بسیار اهمیت دارد ارتباط فرهنگ با اقتصاد است. یکی از بحث‌هایی که باید حتماً به آن پرداخته شود این است که روابط فرهنگی ما گسترده شود و محصولاتی داشته باشد که بازار داشته باشد و از آن استقبال شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اثربخشی فرهنگی یعنی کاری که انجام می‌دهیم تا حصول نتیجه دنبال شود. اگر انیمیشن‌هایی مثل پسر دلفینی و بچه زرنگ را داریم که حتی می‌تواند در خارج از ایران استقبال داشته باشد باید قدر بدانیم و بدانیم که هنر ما می‌تواند موفقیت داشته باشد.اگر مدیریت فرهنگی عمق راهبردی داشته باشد نهضت ضد سانسوری که علیه ایران شکل گرفته شکست می‌خورد. در آینده به بحث عدالت فرهنگی نیز خواهم پرداخت.

خبرنگاران: فاطمه تورانلو، محمدامیرحسینی و فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۸
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
همین الان ۳۰ درصد رای هاش ریخت با این صحبت ها
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۹:۵۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
مشکل آقای جلیلی اینه که دروغگو نیست ظاهرسازی نمیکنه وعده الکی نمیده شلوغ کاری نمیکنه الکی شعار نمیده و دنبال این نیست با وعده های پوشالی و غیرعقلانی دنبال رضایت همه باشه بلکه آدم واقع نگر،صادق،پاک دست و اهل عملی هست متاسفانه انگار ما عادت کردیم دروغ بشنویم شعار الکی بشنویم به آدمای اهل تظاهر رای بدیم تا وقتی ما خودمون رو اصلاح نکنیم وضعیت اصلاح نمیشه تا وقتی دنبال اجرای دستورات خداوند نباشیم و به بنده های درستکار خداوند بها ندیم هیچی تغییر نمیکنه نه فقط برای ریاست جمهوری بلکه برای همه جا و همیشه تا وقتی رضایت خدا رو الویت قرار ندیم وضعیت بهتر نمیشه مطمئن باشید بی بی سی و اینترنشنال و بقیشون بفکر تو و خانوادت نیستن وگرنه خودشون رو نمیکشتن تا امریکا و اروپا کشورمون رو تحریم کنن اینا ضربش به من و تو میخوره نه مدیرا و مسئولا با تحقیق رای بدید به شعار و ظاهرسازی توجه نکنید منم بلدم داد بزنم بگم کمر مردم شکست مردم فقیرند ولی وقتی راهکار نجات مردم از فقر رو ندارم و با کارام قراره بقیه رو بدبخت و فقیرتر کنم شما رای میدین به همچین کسی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
کافی شاپ های تهران اصفهان مرکز فساد شده اند همه را پلمب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
همین الان ۳۰ درصد از رایش ریخت با این حرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی دو موضوع فیلترینگ و حجاب پاسخ فرهنگی دارند ؟؟؟!!!حال که جنابعالی استاد مسلم بودی ما ملت خبر نداشتیم
چرا اونا را به دولت دوست و برادرت که ادعای ادامه راه او را داری
ارائه نکردی اونا را تا بی حجابی و استفاده نابجا فضای مجازی به این حد افتضاح نرسد ؟؟؟؟!!!چون اگه راه حل داشتی بعنوان یک مسلمان وظیفه شرعی داشتی که اون راه حل را ارائه بدی و از انحراف فکری جوانان خام که اژ نظر رعایت خجاب وضع اسفناکی دارند با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
کافی شاپ مرکز کشف ححاب است اصفهان مترو پل مرکز فساد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
یک سری که هیچی حالیشون نیست میان بد آقای جلیلی رو میگن
اینا همونایی هستن که میرن دم در صرافی دلالی میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
شما هم یه نوع دلالی که از آقای جلیلی حمایت میکنی ایشون هر دوره نامزد پوششی بودن باید خجالت بکشن رای فقط پزشکیان
#پزشکیان
#برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۰۸:۱۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
اقای جلیلی از سوال در نرفت حرف منطقی زده دوست دارم از همه کاندیدا سوال بشه آقای جلیلی گفت هرچی قانون بگه این مهمه . مشکل ماه انجام ندادن قانون و \یگیری نکردن قانون و نظارت برقانون هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
یعنی هیجکدومتون نمیخایین اینترنت ب. حالت سابق بر گردونید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ با. حرفا امروزت کسی. بهت. رای نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
من سه بار گوش دادم آخرم نفهمیدم نظرش در مورد حجاب و فیلترینگ چیه
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۱۵:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
نظرش خیلی واضح بود گفت من مطیع قانون هستم بحث حجاب و فضای مجازی قانون داره و هرکسی رئیس جمهور بشه موظفه قانون رو انجام بده بنظرت کاندید مورد نظر تو میتونه بگه از نظر من حجاب الزامی نیست؟ دستور واضح خداست هیچ مسلمونی نمیتونه بگه قبول ندارم انجام نمیدم هرکسی گفت بدون فقط شعاره و طرف دروغگو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ایران قوی آقای دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
امنیت چیز خوبیه اگه قدر بدونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
داداش شما نهایتا بتونی مربی پرورشی مدرسه بشی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
همونم نمی تواند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
هی روزگار کچل خوه یا مفو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هرچی ازش میپرسن هی میگه دولت در سایه .... برادر صریح جواب بده ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رای من فقد دکتر پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
تا
۲۳:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
این سری مردم باید بین بدتر و بدترین انتخاب کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
احسنت ب. شما دمت گرم. .... بدون شرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
#پزشکیان
#برای ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
من که مخالف شدید فضای مجازی هستم عقل انسان را می برد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
پس اینجا چیکار میکنی ، شما استفاده نکن ما ناراحت نمیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
فضای مجازی مانند باران است

اگر بر لجنزار ببارد بوی گند آن جهانی را به گند می کشند

و اگر بر گلزار ببارد بوی عطر و‌گلاب آن فضا را معطر می کند

کسانی از فضای مجازی می ترسند که مشکلی داشته باشند
البته منظور اینجا قدرت طلبان فاسد است که از فضای مجازی می ترسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
پس برو تو غار زندگی کن مثل غارنشینان
Italy
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کسی فهمید نظرش درباره فیلترینگ چیه؟ یعنی اینا تو زمینه پیچوندن جواب فول پورفسورا دارن..من مطمئنم اطرافیانش که هیچ خودشم نفهمید چی گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا"
Germany
ناشناس
۰۸:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
سایه بازی می کنه
هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
ایشون یکی از برنامه ریزان مخالفت با پوشش مردم و فیلترینگ و عدم ارتباط با جهان و عامل بدبختی مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هر چیزی که اجباری و زور باشه مردم قبول نمیکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مشکل مردم نه فیلترینگ و نه حجاب بلکه خیلی از مردم حتی توان خرید 1 کیلو گوشت ندارند که ظاهرا شما خودتون رو به خواب زدید. مردم مشکل معشیتی و اقتصادی دارند که بهترین گزینه انتخاب مسعود پزشکیان هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
همین که مردم نمیتونن گوشت بخورن با پوشش خودشون میهان با دولتی و کسانی که این شرایط را برای مردم ساخته اند لج کنند رای پزش کیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
بین حرف از مشکلات اقتصادی مردم مثل گرانی ها و تورم، بورس قیمت دلار طلا و سکه میزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
از آخرین نفر اول میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
خیلی شیرینی حاجی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مگر بقیه قانون‌ها اجرا میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رای ما فقط مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب آقای جلیلی نیامده ساز ناسازگاری چرا می زنید
فیلترینگ پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی/ حجاب مادامی که قانون است باید اجرا شود
اصلا بنده هیچی از سیاست نمیدانم ولی شما که اهل فهم و سیاست هستید چرا چنین جملاتی رو تیتر می کنید ، مگر شما مشاور ندارید ؟
عصر عصر ارتباطات و همکاری و رد و بدل اطلاعات و تکنولوژی هست ، اگر کشوری بسازید که همه در رفاه و امنیت و خالی از هر گونه دغدغه و استرس و مشکلات اقتصادی باشند کسی سر به اعتراض بلند نمی کند . لطفا قبل از سخن کمی فکر کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
این بیچاره رای می خواد

چون نه در اقتصاد ،نه درصنعت (مهندسی) و نه در آمار و برنامه ریزی حرفی برای گفتن ندارد

می خواد اینجا آن کمبودها را جبران کنه !!!!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شایان
۲۱:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جناب آقای دکتر سعید جلیلی نامزد اصلح و برگزیده بنده هستند بعد از تحقیقات فراوان و کنکاش های زیاد به این نتیجه رسیدم ایشون بسیار با دانش و با برنامه هستند و توجه ویژه ای به انتخاب افراد اصلح هم دارند. یکی از کاندیدا مطلوب و محبوب امریکا و انگلیس و فرانسه و المان و سایر دشمنان ایرانه که خلاف عقل و منطقه ملت به اون فرد رای بدن شخص دیگه بخاطر مسائل خاص مورد توجه روسیه هست چون منافع روسیه رو میتونه تامین کنه و ایشون هم مطلوب نیست ولی آقای دکتر سعید جلیلی فقط حامی منافع مردم ایران و کشورمون هست و هیچ دشمنی و دوستی با هیچ کشوری نداره مگر بنا به مصلحت مردم و کشور و این یعنی فرد صالح، ایشون با همه دنیا همکاری میکنه و تحت هیچ شرایطی آبرو و عزت مردم ایران رو لکه دار نمیکنه انسانی ساده زیست پاک دست و با برنامه و دانش طبق اذعان مخالفان و موافقان ایشون.بدون تحقیق رای دادن یعنی خراب کردن آینده خودمون فرزندانمون خانوادمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
دانش ایشان چیه ؟؟؟ مدرک تحصیلی ایشان از کجاست مهندسی از دانشگاه صنعتی شریف ،امیرکبیر ،خواجه نصیر ...اقتصاد محض از دانشگاه تهران آمار از دانشگاه شهید بهشتی ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
مدرک ایشون دکترای علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) هست اگر میدونستی دانشگاه امام صادق(ع) کجاست و چه سطح و تراز بالایی داره امکان نداشت همچین سوالی بپرسی ولی برو یکم تحقیق کن درضمن ما چکار به مدرکش داریم که از کدوم دانشگاه هست سابقش نشون میده چه مدیر توانا و ادم پاک و دانشمندی هست اون رفقای شما که از دانشگاه ازاد مدرک گرفتن چه گلی به سر مملکت زدن؟ ضمنا مدرک تحصیلی ایشون بسیار با ریاست جمهوری مرتبط هست مدرک بقیه کاندیدا پزشکی و جغرافیا و.. هست که هیچ ربطی به ریاست جمهوری نداره اینم بحث مدرک که خیلی علاقه داری اسم چهارتا دانشگاه رو یاد میگیریم جوگیر نشیم
United States of America
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
دانشگاه امام صادق چه سطحی داره؟!
شما هم اگه یکم اطلاعات داشتی میدونستی که این دانشگاه اصلا از روی لیاقت و سواد کسی رو جذب نمیکنه و کاملا گزینشی از بین خودی ها و فرزندان مسئولین و خلاصه پارتی دارها میتونن واردش بشن. نه از روی لیاقت، سواد یا نخبه بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
شاید آدم پاکی باشند ولی کارآمد نیستند تصور کن مردم جریان شدید آب در یک رودخانه هستند ایشان و دوستانشان و هم حزبی هایشان در جهت مخالف آب شنا می کنند پس رای نمیارن و موفق نخواهند شد هرگز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
حرف حساب ، مگه میشه حجاب رو در یک کشور اسلامی رعایت نکرد،اونائی که مسلمان نیستند از ایران برند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
حجاب دز جامعه اسلامی اجباری و حتما بایدهم اجباری باشه

ولی رئیس جمهوری نباید تحمیلی و انتصابی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آی کیو حجاب گشته از قانون یه موضوع فقهی و شرعی هستش اگر درست عمل میکردید اصلا" نیاز به قانونش نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کسی فهمید ایشون چی گفت؟ چرا انقدر نامفهومه حرفاشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
#جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رای میدهم به جلیلی چون برنامه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دیگران نیز از این حرف های شیک و دهن پر کن زیاد زده اند. مردم گرسنه اند. بیکارند ناامیدند و روز به روز هم وضعیت بدتر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
دیگران نیز از این حرف های شیک و دهن پر کن زیاد زده اند. مردم گرسنه اند. بیکارند ناامیدند و روز به روز هم وضعیت بدتر می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کشوری که فرمان هدایت آن بدست روسیه سپرده شده باشد دیگر برای مردمش چیزی برای ارائه ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
پس بهتر به تو رای ندهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
هر نامزدی رسما قول بده یوتیوب رفع فیلتر کنه بهش رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
به نظر من مغزتو آک گذاشتی ببین کجا پیوند میزنن ، مغزت اهدا کن شاید کسی با این سطح فکر و تفکرت چنین جملاتی به زبان نیاورد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برو یه فیلتر شکن بخر ارزون تر تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی یه کار خوب دولت قبل تعطیلی پارک ها در ۱۳ بدر بود اینم یک نوعی فیلترینگ بود و باید ادامه پیدا کنه
Italy
ناشناس
۲۰:۱۳ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
کسی که موافق قانون حجاب اجباری و زوریه رو هر کی بهش رای بده اول به خودش خیانت کرده بعد به بچه ها و نسل های بعد از خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اونایی که از این شعارای مزخرف دادن برات چه غلطی کردن برا طلاق ها و اعتیاد زنها؟زنها شخصیت دارن عروسک خیمه شب بازی نیستن که هی با شعار بی حجابی رایشون جمع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تو خود خائن به اسلام و ملتی و فکر نکنم ایرانی باشی،برو بی حجاب حجابت را درست کن
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۱:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
لطفا مردم را جهنمی نکن خودت و امثال خود برای جهنم بس هستید
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۲۲:۲۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
ادم احمق فکر میکنه همه مثل خودش هستن این نظر اوج حماقت و نادانیه که فرستادی،حجاب امر عقلانی و منطقیه رعایتش برای هر انسان عاقلی لازم و واجبه مگر برای حیوانات که برای اونا واجب نیست ضمنا حفظ حجاب قانون کشوره و هرکسی رییس جمهور باشه طبق قانون موظف به انجام قوانین هست پس مغلطه راه ننداز
درمورد حجاب حتی خارجی های غیر مسلمون هم اعتراف میکنن لازم و ضروریه تو و امثال تو با نادانی دارن آینده بچه هاشون رو خراب میکنن و خیانت به خانواده و فرزندان آینده کشور میکنن خائن نباش و عاقلانه فکر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
حجاب از واجبات دین هست و مادامیکه ایرانی ها مسلمان هستند حجاب هم در مکان های عمومی باید رعایت بشه. منطقاً فقط آدم های بوالهوس مخالف حجاب هستند
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۳:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
جدی میفرمایید! ؟ دیکتاتور های ززآ به کی خیانت میکنن دقیقا!؟ داداش میگه قانون تا هست اجرا بشه اگر نبود اجرا نشه! انگار بگی یکی مدافع ایستادن پشت چراغ قرمز نیست، خب قانونه اگر بده باید عوضش کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
چرا نظرم ثبت نشده ،حجاب واجب شرعی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برو حاجی ولمون کن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اگه ولت کنند که معلوم نیست عاقبتت چی میشه بی حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
شما اگه رئیس جمهوربشین اول از همه شدیدترین فیلترینگ رو اعمال میکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
رای ما جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ایی انتخاب دولت ن. ملت
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۹:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
اونوقت مخالفانش همیشه سعی میکنن با برچسب امنیتی مردم‌ رو از سعید جلیلی بترسونن در صورتی که ایشون هیچ سابقه امنیتی نداره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
برادر واقعاً فکر می‌کنی کسی که بخواد زورگویی کنه، میاد میگه که می‌خواهیم فضا را امنیتی کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
همونایی که ناجوانمردانه به آقای رئیسی تهمت زدن به آقای جلیلی هم تهمت میزنن
یک مشت دروغگو و وقیح که برای قدرت طلبی متوصل به دروغ میشن
ولی راه به جایی نمیبرن
روسیاهی میمونه براشون

جالب طرفدارهای این دروغگوها هستن .. با اینکه میدونن دروغگو هستن ولی دنبال اینا راه میوفتن


رای من
# کد _ 44
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
مگه میشه بدون داشتن سابقه امنیتی پیشرفت کنی ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۹:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
آقای مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
عمرا

قبای ریاست براش خیلی بزرگه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۱۹ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
ایشان که ۳۰سال جراح قلب نمیدونه وزن قلب چقدر ودرتلویزیون میگه ۷۵۰ گرم وای ازاقتصاد که اصلا نمیدونه.بیندیشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
مسعود پزشکیان حداقل صداقت داره و.........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تعامل با جهان و افزایش قدرت داخلی با دکتر جلیلی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
فقط دوباره کامل بخوان چی میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
مخالف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تعامل با جهاااان؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
خخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
آفرین به دکتر جلیلی مثل دولت قبل تعامل با طالبان تو دستور کارت باشه هر چی باشه همسایمونه و میتونن اقتصاد ایرانو درست کنن از آمریکا و برجام هیچ فایده ای نیست به نظرم این تفکر شما خیلی خوبه و درست میگی در مورد حجاب باید ساخت گیری بشه و حتی جریمه های سنگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
جوک قرن???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
??
آخرین اخبار