ایران رتبه ۱۴ دنیا را در برخورداری از دانشگاه‌های پراستناد کسب کرد

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: کشور جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۴ دانشگاه و مؤسسه آموزشی جایگاه ۱۴ دنیا را در بیشترین شمار دانشگاه‌ها و موسسات پراستناد کسب کرد.

سید احمد فاضل زاده گفت: در این رتبه بندی که براساس پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) در بازه زمانی ۲۰۱۴-۲۰۲۴ انجام شده، ۹هزار و ۱۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در تمام حوزه‌های موضوعی انتخاب شده اند.

او ادامه داد: کشور‌های ایالات متحده آمریکا و چین به ترتیب با تعداد یکهزار و ۲۰۰ و ۷۴۲ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بیشترین سهم را در میان کشور‌های جهان به خود اختصاص داده‌اند.

فاضل زاده اعلام کرد: تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی پراستناد برتر ایرانی در این پایگاه نسبت به سال پیش رشد داشته و از ۱۱۵ به ۱۳۴ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی افزایش یافته است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی پر استناد برتر ایران در ۱۹ حوزه موضوعی حضور داشته اند که بیشترین تعداد در حوزه موضوعی پزشکی بالینی با ۷۴ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی بوده است.

او عنوان کرد: تعداد موسسات در حوزه‌های موضوعی مهندسی ۶۷، شیمی ۵۷، علوم کشاورزی ۲۹، علوم مواد ۲۸، داروشناسی و سم شناسی ۲۷، علوم اجتماعی، کلیات ۲۱، علوم گیاهی و جانوری و محیط زیست/بوم شناسی هر کدام ۲۰، علوم اعصاب و رفتار ۱۸، زیست شناسی و زیست شیمی ۱۷، علوم رایانه ۱۵، ایمنی شناسی ۱۰، زمین شناسی هشت، حوزه‌های موضوعی زیست شناسی مولکولی و ژنتیک و فیزیک هر کدام پنج، حوزه‌های میکروبیولوژی و روانپزشکی و روانشناسی هر کدام سه و ریاضیات یک است.

فاضل زاده گفت: براساس این رتبه بندی، ۳۵ کشور اسلامی دارای دانشگاه و مؤسسه پژوهشی پراستناد هستند که کشور جمهوری اسلامی ایران بعد از ترکیه دارای بالاترین سهم در بین کشور‌های اسلامی است.

او افزود: ترکیه با ۱۴۹ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی یک درصد برتر در جایگاه ۱۲ دنیا قرار دارد و ایران در جایگاه ۱۴ دنیا قرار گرفته است.

فاضل اده اضافه کرد: مصر با ۴۸ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در جایگاه ۲۵ دنیا و پاکستان با ۴۶ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در جایگاه ۲۷ دنیا قرار دارند و عربستان سعودی با ۴۵ دانشگاه و مؤسسه پژوهشی در جایگاه ۲۸ جهان قرار گرفته است.

رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) یکی از پایگاه‌های اطلاعاتی مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس است که به معرفی پژوهشگران، موسسات، انتشارات و کشور‌های برتر در حوزه‌های موضوعی مختلف می‌پردازد و بر این اساس منظور از موسسات همان دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی هستند که تعداد استناد دریافتی آنها در ۱۰ سال اخیر بیش از سایر موسساتی است که در زمینه انتشار نتایج تحقیقاتشان در نشریات و کنفرانس معتبر بین المللی فعالیت دارند.

او افزود: فهرست دانشگاه و موسسات پژوهشی پر استناد برتر دنیا هر دو ماه یکبار روزآمد می‌شود، یعنی نه تنها حضور یا حذف دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی امکان پذیر است بلکه امکان تغییر رتبه آنها براساس شاخص‌های مختلف نیز وجود دارد.

فاضل زاده ادامه داد: مؤسسه کلاریویت آنالیتیکس، موسسات پر استناد برتر دنیا را در ۲۲ حوزه موضوعی انتخاب می‌کند یکند؛ بنابراین در هر حوزه موضوعی، دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی انتخاب شده بیشترین تعداد استناد‌ها را دریافت کرده اند. علاوه بر ۲۲ حوزه موضوعی، موسسات به صورت کلی یعنی در تمامی حوزه‌ها نیز رتبه بندی می‌شوند.

او عنوان کرد: شیمی، علوم گیاهی و حیوانی، ایمنی شناسی، زیست شناسی و زیست شیمی، علوم اعصاب و رفتار، زمین شناسی، فیزیک، میکروبیولوژی، روانپزشکی/روانشناسی، علوم فضا، پزشکی بالینی، ریاضیات، محیط زیست و بوم شناسی، داروشناسی و سم شناسی، اقتصاد و تجارت، علوم رایانه، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، مهندسی، علوم کشاورزی و علوم مواد، علوم اجتماعی، کلیات و چند رشته‌ای، ۲۲ حوزه موضوعی در طبقهبندی پایگاه شاخص‌های اساسی علم هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار