ظرفیت بالای چهارمحال و بختیاری برای تبدیل به الگوی پیشران در زنجیره ارزش

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: زنجیره بادام و آبزیان در استان در حال اجر است و این استان با توجه به ظرفیتی که دارد قابلیت تبدیل به الگوی پیشران در راهبری زنجیره ارزش تولید را دارد.

محمدکاظم منزوی در آیین تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی، اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری، استان پیشران در زنجیره‌های ارزش به شمار می‌رود و درخواست می‌شود وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص به این استان توجه بیشتری داشته باشد.

وی افزود: در ابر زنجیره بادام چهارمحال و بختیاری به عنوان راهبر اصلی و ملی این زنجیره ملی و تنها استانی است که توانسته از کارگروه ملی زنجیره ارزش، مصوبه دریافت کند.

منزوی اضافه کرد: در زنجیره آبزیان نیز چهارمحال و بختیاری بیشترین پیشرفت را در خصوص تهیه مقدمات کار دارد و این زنجیره به عنوان زنجیره تات فعال شده است.

وی گفت: تولید کنندگان بخش کشاورزی با همه مشکلات کار خود را ادامه دادند تا مشکلی در بخش تولید و امنیت عذایی کشور ایجاد نشود.

منزوی بیان داشت: در سال جهش تولید تولید کنندگان بخش کشاورزی برای تحقق سیاست‌های تعریف شده پیشران و پیش‌قدم بودند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت پرداخت تسهیلات برای بهبود تولیدات دامی، تصریح کرد: توسعه و احداث طرح‌های جدید از جمله مجتمع‌های دامداری نیازمند زیرساخت و کمک دولت است.

وی گفت: وزارت کشور در برنامه جهش تولید ۱۵ برنامه و ۱۵۰ فعالیت را تعریف کرده است که مهمترین آنها در سازمان جهادکشاورزی است و در این ارتباط برنامه عملیاتی استان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تدوین و مصوب شده است.

منزوی اظهار داشت: حمایت با سه ویژگی ضریب تولید، اشتغال بالا و وابستگی ارزی کم در حوزه تولید را از جمله فرصت‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد.

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم فصل جدیدی در بخش کشاورزی و تولیدات را تجربه کردیم، گفت: تولیدات بخش کشاورزی استان از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به همت تولیدکنندگان و اقدامات سازنده حوزه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امروز به دو میلیون تن رسیده است.

وی افزود: این میزان رشد تولیدات در سه برنامه پنجم محقق می‌شد و خودمان باور نیست که در این سه سال‌گذشته در حوزه‌های مختلف کشاورزی قراردادی، جهش تولید در دیم‌زار‌ها و توسعه گلخانه‌ها گام‌های موثری برداشته شد و تولیدات کشاورزی افزایش یافت.


بیشتر بخوانید


به گفته برزگر در زمان حاضر سطح زیرکشت گلخانه‌ای چهارمحال و بختیاری از ۲۹ به ۱۰۰ هکتار افزایش یافته و مجوز ۶۰ تا ۷۰ هکتار گلخانه جدید و ۸۰۰ هکتار جواز تاسیس صادر شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: زنجیره بادام، شهرک تخصصی و ایستگاه تحقیقاتی بادام در سطح استان فعال شده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آبزیان مرکز تحقیقات آبزیان و مرکز تشخیص بیماری آبزیان در دور دوم سفر رییس جمهور شهید به استان تصویب شد، گفت: امروز چهارمحال و بختیاری با انجام اقدام‌های سازنده با تولید ۴۰۰ هزار تن خوراک آبزیان به عنوان پایتخت تولید خوراک آبزیان کشور شناخته می‌شود.

برزگر با اشاره به چالش‌های بخش دام و طیور بعد از اجرایی شدن طرح مردمی‌سازی اضافه کرد: در این مدت فعالان صنعت دام و طیور با افزایش ۶ تا هفت برابری ارز؛ مجبور به افزایش رشد نقدینگی شدند و تولیدکنندگان این صنعت شرایط سختی را تجربه کردند.

وی با اشاره به پایداری تولیدات در زیربخش دام و طیور در چهارمحال و بختیاری با وجود همه مشکلات و تنگنا‌ها یادآور شد: سال گذشته ۵۰ درصد مرغداری‌های استان از خط اعتباری مکانیزاسیون معادل ۶ هزار میلیارد ریال بهره‌مند شدند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در این مدت هر پنج تا ۶ مرغ‌داری یک خوشه تولید تشکیل دادند و به صوررت مشارکتی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی اقدام به فعالیت کردند.

وی با اشاره به افزایش ۲۱ درصدی تولید مرغ در سال گذشته افزود: با تلاش‌های انجام شده میزان جوجه‌ریزی در سه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری با اشاره به صدور ۳۰ پروانه احداث سردخانه در استان اضافه کرد: با فراهم کردن این زیرساخت این استان به عنوان مرکز سردخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری ظرفیت تولید ۲۷ هزار تن گوشت قرمز را دارد درحالی‌که نیاز استان ۱۲ هزار تن است.

برزگر با اشاره به احداث ۴۳ مجتمع دامپروری به عنوان یک ساختار و بستر ارتقای تولید و افزایش جمعیت دامی به خصوص دام سبک در چهارمحال و بختیاری گفت: فرایند اجرای چهار مجتمع دامداری قبل از عید، ۲ مجتمع اسب و دام بعد از عید و امروز نیز عملیات اجرایی چهار مجتمع دامداری دیگر در استان آغاز می‌شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون عملیات اجرای مجتمع دامداری دشت زرین انجام شده و احداث ۲ مجتمع بزرگ دیگر در استان از جمله مجتمع دامداری پنج هزار راس مولد و پرورش دام سبک نیز دردستور کار قرار دارد.

گفتنی است؛ یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد زمین‌های چهارمحال و بختیاری زیرکشت محصولات مختلف است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار