افشاگری نیویورک‌تایمز درباره توافقنامه صلح اوکراین در سال ۲۰۲۲

نیویورک‌تایمز می‌گوید پیش‌نویس توافقنامه صلح اوکراین را به دست آورده که در مذاکرات دو سال پیش نوشته شده، اما هرگز به مرحله امضای طرفین نرسیده است.

روزنامه نیویورک تایمز مجموعه‌ای از اسناد را منتشر کرده و می‌گوید این اسناد مربوط به توافقنامه صلح اوکراین است که سال ۲۰۲۲ در جریان مذاکرات ترکیه نوشته شده، اما هرگز امضا نشد.

به گزارش اسپوتنیک، پیش‌نویس معاهده صلح اوکراین مربوط به تاریخ ۱۷ مارس و ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ است و ظاهرا از طریق منابع روسی، اوکراینی و اروپایی در اختیار این روزنامه قرار گرفته است.  این توافق با میانجیگری ترکیه طی چند هفته مذاکره تنظیم شده بود، اما پس از آنکه بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس متعهد شد تسلیحات هنگفتی از کشور‌های عضو ناتو به اوکراین ارائه کند، کی‌یف از این توافق خارج شد و فرصت‌های موجود در آن را از دست داد.

در توافقنامه ذکر شده که پس از توافق صلح، اوکراین مجاز به انجام رزمایش‌های نظامی با حضور نیرو‌های مسلح خارجی نخواهد بود مگر آنکه ضامن‌های امنیت و بی‌طرفی این کشور آن را تایید کنند. طبق توافق کشور‌های انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه ضامن‌های بی‌طرفی اوکراین بوده‌اند. ضامن‌ها همچنین متعهد شدند که با اوکراین ائتلاف نظامی تشکیل ندهند، در امور داخلی این کشور مداخله نکنند و در خاک این کشور نیرو مستقر نکنند.  

بر اساس این قرارداد تمام تحریم‌های و ممنوعیت‌های متقابل بین روسیه و اوکراین برداشته می‌شد و همچنین محدودیت‌هایی بر تعداد پرسنل نظامی و تجهیزات جنگی کی‌یف اعمال می‌شد.  

پس از آغاز جنگ اوکراین، هیئت‌های روسی و اوکراینی در چندین دور مذاکرات برای برقراری آتش‌بس شرکت کردند. «دیوید آراخامیا» مذاکره‌کننده ارشد اوکراینی که در این مذاکرات حضور داشت، نوامبر سال گذشته میلادی فاش کرد که بوریس جانسون، نخست وزیر وقت انگلیس سبب شده اوکراین در آخرین لحظه این معاهده را امضا نکند. کمی بعد، «آندری کلین» سفیر روسیه در انگلیس گفت که تلاش‌ها برای دستیابی به توافق صلح بین روسیه و اوکراین اگرچه توسط جانسون خنثی شد، اما در اصل به دستور آمریکا صورت گرفته است.  

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۸ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
اینا هر وقت تونستن صلح بین اعراب و اسرائیل رو ایجاد کنن میتونن صلح بین آمریکا و روسیه یعنی اوکراینم درست کنن
آخرین اخبار