بزرگترین تالاب فصلی مهاباد پس از ۲۰ سال احیا شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: حق‌آبه برای تالاب گروس از رودخانه این شهرستان تعیین شده و با افزایش بارش‌های بهاری و عبور رودخانه از تالاب پس از ۲۰ سال برای نخستین بار بخش های از آن احیا شده است.

فاروق سلیمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب گروس در این شهرستان به عنوان بزرگترین تالاب فصلی آذربایجان‌غربی برای نخستین بار طی ۲۰ سال اخیر با تامین حق‌آبه احیا شد و در این فصل میزبان پرندگان آبزی و کنارآبزی شده که تحقق این امر در کنار وضعیت مناسب دیگر تالاب ها، مهر تاییدی بر زندگی دوباره این زیستگاه‌های طبیعی در استان است.

وی اضافه کرد: تالاب فصلی گروس با بیش از ۴ هزار هکتار مساحت بزرگترین تالاب فصلی آذربایجان‌غربی و در نزدیکی تالاب بین المللی کانی‌برازان و از تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

سلیمانی ادامه داد: مهاباد علاوه بر تالاب فصلی گروس دارای تالاب‌های بین‌المللی کانی‌برازان و قوپی‌باباعلی، تالاب دایمی حسن‌خان و تالاب‌های فصلی داشخانه و قره‌قشلاق است و تالاب‌های این شهرستان هر سال در فصل پاییز و بهار میزبان هزاران قطعه پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد تصریح کرد: بارش بیش از ۴۰۰ میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی و عزم دولت برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن به فرصت مغتنمی برای برخی تالاب‌های این حوزه تبدیل شده است که مدت ۲۰ سال است خشک شدند و امسال برای نخستین بار دوباره احیا شدند.

مهاباد با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.