امضای تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین مالی پروژه‌های محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در کشور از نظر محیط زیست انسانی در آستانه‌ها هستیم و شرایط اقلیمی، زمین‌شناسی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی‌مان جزو رده‌های بالای جهانی است.

علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در نشست داموس، از حدود ۱۰ چالش اساسی دنیا که شناسایی شده، ۲ چالش کاملاً محیط زیستی و باقی نیز مرتبط با محیط زیست بودند. چالش‌هایی از جمله کاهش منابع آبی، خشکسالی، تغییر اقلیم، و فرونشست تهدیدات جدی محیط زیست جهان هستند و لذا باید دیدگاه‌ها نسبت به محیط زیست تغییر کند.

او  بیان کرد: یکی از بهترین و ماندگارترین جاهایی که بانک سرمایه‌گذاری می‌کند، محیط زیست کشور است. اینجا یک سرمایه‌گذاری ثابت با ارزش افزوده بسیار بالا برای نسل‌های آتی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما در کشور از نظر محیط زیست انسانی در آستانه‌ها هستیم و شرایط اقلیمی، زمین‌شناسی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی‌مان جزو رده‌های بالای جهانی است.

سلاجقه ادامه داد: در سیلاب ۹۸ جمعی از اندیشمندان کشور ۵۳ مخاطره را شناسایی کردند که از این میان ۱۳ مخاطره اصلی کشور ما مسائل محیط زیستی بودند.

او تصریح کرد: صندوق ملی محیط زیست فرایند تسهیلگری دارد و ما به آن به عنوان منبع درآمد نگاه نکرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهورگفت: این‌ها ظرفیت‌هایی هستند که بانک می‌تواند به ما کمک کند و بانک صادرات نیز از بانک‌هایی است که همواره در چرخه اقتصاد کشور نقش مهمی داشته است.

سلاجقه گفت: منابع صندوق ملی محیط زیست محدود است و امیدواریم در نتیجه این تفاهم‌نامه، ظرفیت‌سازی برای جذب منابع بیشتر توسط صندوق ملی محیط زیست صورت گیرد.

او بیان کرد: بانک صادرات باید به صندوق ملی نه به عنوان یک ارزش افزوده ریالی، بلکه به چشم یک ارزش افزوده معنوی نگاه کند.

معاون رئیس‌جمهور گفت: متأسفانه ۷۴ درصد شهرک‌های صنعتی ما فاقد تصفیه‌خانه هستند و هر بار این مسئله را از وزارت نیرو پیگیری کردیم، گفتند که نیاز به چندین همت بودجه دارد.پیشرفت ۸۰ تا ۹۰ درصدی مدیریت پسماند سراوان داشتیم.صندوق ملی به عنوان رکن اجرایی پروژه‌های محیط زیست کشور فعالیت دارد و لذا باید بانک عاملی را انتخاب کرده و در بازار پول به صورت غیرمستقیم ورود کند.

او بیان کرد: در همین راستا، ما در ماه‌های اخیر با چندین بانک مذاکراتی داشتیم که نهایتاً با توجه به عقبه قدرتمند و مدیریت کارآمد بانک صادرات، خیلی زود به توافق رسیدیم که ثمره آن امضای این تفاهم‌نامه بود.

در ادامه مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست تصریح کرد: هدف اصلی این تفاهم‌نامه، تأمین مالی پروژه‌های محیط زیستی است. تاکنون صندوق از روش‌های معمول نظام بانکی استفاده می‌کرده است؛ اما اکنون با کمک دوستانمان در بانک صادرات که در بازار پول و سرمایه فعال هستند، در هر دو این بازارها از ظرفیت دوستان استفاده خواهیم کرد تا این مشارکت منجر به تأمین توان مالی پروژه‌های محیط زیست کشور شود.

ا‌و گفت: موضوع دیگر این تفاهم‌نامه، سرعت‌دهی به معرفی و تأمین مالی این پروژه‌ها خواهد بود که در نتیجه این تفاهم‌نامه اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه، صیفی مدیرعامل بانک صادرات نیز اظهار کرد: تفاهم‌نامه مذکور در خصوص ریل‌گذاری همکاری‌های صندوق ملی محیط زیست کشور با بانک صادرات است که به نظر می‌رسد این همکاری به اجرای طرح‌های سبز بسیار کمک خواهد کرد.

او بیان کرد: مجموع تسهیلاتی که بانک صادرات پرداخت می‌کند رقم قابل توجهی است که می‌تواند به اهداف سازمان حفاظت محیط زیست کمک کند.

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: همه ما به طور مستقیم با محیط زیست در ارتباط هستیم و لذا یکی از فاکتورهایی که به طور جدی در نظر گرفتیم، همکاری در جهت حفظ محیط زیست بوده است.

صیفی بیان کرد: مسئله محیط زیست دغدغه ماست و بالغ بر ۶۲۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی ما در حوزه‌های مختلف است که با توجه به دغدغه محیط زیستی که داریم، می‌توانیم بخشی از این تسهیلات را در حوزه محیط زیست فعال کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار