ایجاد شبکه اصلی فاضلاب شهری، اولویت آب و فاضلاب قم است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، گفت: اولویت شرکت آب و فاضلاب استان قم ایجاد شبکه اصلی فاضلاب شهری است.

مهدی نظرزاده، با اشاره به مبحث توسعه شبکه‌های فاضلاب استان در سال جدید گفت: شرکت آب و فاضلاب قم با توجه به شرایط برخی مناطق مانند منطقه ۲، ۳ و ۶ مشکل زیست محیطی و رهاسازی فاضلاب به بیرون از منازل را داریم و متأسفانه باعث شده شبکه فاضلاب در اولویت باشد. 

او افزود: تراکم‌سازی مناطقی مانند انسجام، ۱۵ خرداد، بلوار غدیر و بیشتر منطقه ۴ باعث شده که چاه‌های جذبی کمتر جوابگو باشند؛ بنابراین اولویت دارند و ما پیگیر هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: با وجود اینکه اعتبارات محدودی داریم، مطالعات جامع کل شهری را انجام داریم و برنامه‌ی خوبی را تدوین کردیم تا با این برنامه و بویژه جلب مشارکت مردمی بتوانیم اجرایی کنیم. ابتدا ما باید شاکله اصلی شبکه فاضلاب شهری را ایجاد کنیم. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود رینگ شرق قم با تقریبا ۶ کیلومتر عرضی بود که از سه سال پیش پیگیر اعتبار آن هستیم، که مشترک برای پردیسان و مسکن ملی است و از ابتدای عماریاسر شروع می‌شود.

نظرزاده تصریح کرد: برای بحث تصفیه‌خانه فاضلاب ظرفیت‌مان تکمیل شده است و با کمک دولت پیگیر هستیم تا بتوانیم با تسهیلات ماده ۵۶ قانون احقاق منابع اعتبارشان را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: ان‌شاءالله امسال شروع به کار تصفیه‌خانه را داشته باشیم و بعد از آن مجوز‌های خط‌های اصلی شبکه را به غیر از خط انتقال بتوانیم انجام دهیم، یعنی خیابان اصلی و شبکه فاضلاب را با کمک دولت و بخش خصوصی انجام و مشارکت مردم اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، در پاسخ به این سوال که چرا در برخی مناطق استان از کیفیت و فشار آب گلایه دارند، افزود: در بحث توزیع کیفی آب با وجود وضعیت هیدرولیک و توپوگرافی شبکه، چون منبع اصلی انتقال آب ما از سد کوچری است این آب از ارتفاع بالا به سمت شهر می‌آید.

نظرزاده در ادامه گفت: نقاطی که در بالادست هستند قاعدتا امکان اختلاط آب چاه‌های شهری و چاه‌های علی آباد کمتر است؛ درنتیجه مسیر اصفهان به سمت شهر و محدوده خیابان صفاشهر آب با کیفیت‌تری دریافت می‌کنند. ولی مناطق شرق و غرب قم و مناطق ۱، ۴ و ۷ مشابه مناطق ۲، ۳ و ۶ که گفته شد با کمبود و کیفیت آب مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان کرد: آبی که از سد کوچری انتقال داده می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی منابع و مصارف، مقداری هم بر اساس بارندگی باران و برف و ذخیره سد کوچری تنظیم می‌شود. هرسال مقداری از این آب‌ها به آب شرب قم تخصیص داده می‌شود. 

نظر زاده بیان کرد: در حال حاضر حجم منابع آبی قابل استفاده در قم ۱۴۵ میلیون متر مکعب در سال است که ۱۰۳ میلیون مترمکعب آن از محل سد کوچری پیش‌بینی کرده‌ایم و مجبور هستیم مابقی را از سد ۱۵ خرداد و چاه‌های در اختیار خودمان اختصاص دهیم. هرچقدر از این ۱۴۵ میلیون کمتر اختصاص دهیم مجبور به اختلاط آب هستیم؛ بنابراین با صرفه‌جویی و جلوگیری از پرت آب می‌توانیم کیفیت آب بهتری نیز داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، با اشاره به وضعیت آب دنیا گفت: به‌خاطر تلاش‌هایی که در کشور ما شده آب از وضعیت سالم و پایداری برخوردار است که باید قدردان بود. ایران در بحث شهری ۱۰۰ درصد تحت پوشش شبکه آب سالم و بهداشتی قرار دارد و سهم پوشش روستایی از شبکه آب سالم و بهداشتی ۸۷ درصد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
لطفا آب فاضلاب را با آب آشامیدتی قاطی نکنید همه جوره بیماری گرفتیم بخدا
آخرین اخبار