ممنوعیت هزینه‌های تجملاتی در مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: هزینه‌های تجملاتی مغایر با رویکرد‌های تربیت اسلامی و ایرانی در مدارس ممنوع است.

احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی با تاکید بر اینکه هزینه‌های تجملاتی مغایر با رویکرد‌های تربیت اسلامی و ایرانی در مدارس ممنوع است، گفت: جرایم نقدی مدارس متخلف در مناطق محروم هزینه می‌شود.

وی با اشاره به چگونگی تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی بیان کرد: در دولت مردمی سیزدهم و در راستای تحقق شعار مبتنی بر شفافیت و پیشگیری از رانت و فساد تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌ها طبق نص صریح قانون انجام می‌شود.

وی با اشاره به سازوکار تعیین شهریه مدارس و مراکز، تصریح کرد: طبق ماده ۱۵ و ۱۶ قانون تاسیس مدارس و مراکز غیردولتی و شورای نظارت مرکزی (آموزش و پرورش) الگو و شاخص تعیین شهریه مشخص شده و همه مدارس غیردولتی موظف به رعایت قوانین مدون در چارچوب الگو هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص میزان متغیر‌های شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اظهار داشت: قریب به ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و حدود ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده که در این میان شهریه ۱۴ درصد مدارس نیز بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان اعلام شد و ۶ درصد دیگر از مدارس کشور شهریه‌هایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دارند و ۲ و نیم درصد مدارس شهریه‌هایی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان خواهند داشت.

وی در ادامه افزود: یک و نیم درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان تعیین شد و در نمودار نرخ شهریه کمتر از یک درصد مدارس بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان است و شهریه حدود نیم درصد از مدارس پس از بررسی و توافق در سامانه اعلام می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش به دریافت هزینه‌های خارج از نرخ شهریه مصوب اشاره کرد و افزود: بخشی از دریافت‌ها و هزینه‌های جانبی در مدارس غیردولتی تابع نظام نرخ گذاری ستاد تنظیم بازار و به تصمیمات انجمن اولیا و مربیان مدارس منوط می‌شود اعم از هزینه‌هایی پذیرایی ناهار، سرویس مدرسه، پوشش دانش آموزی و... که این ارقام به هیچ عنوان با شهریه قانونی مدارس ارتباط ندارد و مدارس در صورت دریافت وجه خارج از شهریه قانونی ملزم به عقد قرارداد با اولیاء هستند و لذا تاکید می‌شود هرگونه هزینه تجملاتی، پذیرایی و ...  که با فرهنگ اسلامی – ایرانی و رویکرد‌های تربیت اسلامی ناسازگار باشد، ممنوع است.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره هزینه‌های درسی و غیردرسی در مدارس غیردولتی بیان کرد: جهت تنویر افکار عمومی و تمییز شهریه قانونی با سایر دریافت‌هایی که از سوی مدارس انجام می‌شود باید شفاف سازی و تفکیک شود تا مردم با علم و آگاهی نسبت به ثبت نام فرزندان خود مبادرت کنند.

محمودزاده با اشاره به نگاه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نسبت به خلاقیت و ابتکارات برخی از مدارس غیردولتی، اظهار داشت: ایشان به تسری کار‌های خوب و خلاقانه مدارس غیردولتی به سایر مدارس تاکید فرمودند و از اینرو یکی از ماموریت‌های این سازمان تسری و انتقال کار‌های خلاقانه و ابتکارات مدارس موفق به سایر مدارس است.

محمود زاده گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، امروز ۹۸ درصد دانش آموزان تحت پوشش تحصیلی آموزش و پرورش هستند یعنی دانش آموزی نداریم که به دلیل فقدان معلم و نبود مدرسه از تحصیل بازمانده باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش به نظارت مستمر و ارزیابی مکرر مدارس غیردولتی اشاره کرد و افزود: با توجه به تعداد مدارس و مراکز در کشور طی دو سال گذشته فقط با ۱۰۳۰ پرونده و اعتراض مواجه بودیم که پس از بررسی نهایی ۲۵۰ مدرسه به دلیل تخلفات به مدت یک تا چند سال تعطیل شدند و این بدان معناست که نظارت به صورت میدانی در استان‌ها و در مرکز به صورت تیمی انجام می‌شود.

وی به تعداد محدود تخلفات صورت گرفته در اندکی از مدارس و مراکز اشاره کرد و درباره میزان و چگونگی تعیین جرایم مدارس متخلف گفت: در گذشته جرایم شامل درج در پرونده؛ تذکر و تعطیلی مدارس به عنوان عامل بازدارنده بود که با بازنگری قانون مدارس غیردولتی از رویکردی دیگر مانند جرایم نقدی و کسر از حساب مدرسه استفاده کردیم. یعنی اگر مدرسه‌ای در تعیین شهریه تخلف کند هزینه از حساب مدرسه کسر و در اختیار دانش آموز قرار می‌گیرد و اگر تخلفات گسترده‌تر باشد جرایم دریافتی از مدارس متخلف به مدارس مناطق محروم تخصیص می‌یابد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
آخه بابا مسلمونا بخدا ما چهار کیلومتر آسفالت سالم تو جاده های مملکت نداریم همه شکسته و چاله و چوله است و مردم بیچاره هر روز دارند ضرر و خسارت این وضع را با جان و مال خودشون پرداخت می کنند چرا کسی نیست این وزیر راه و شرمساری را بخاطر این وضع جاده های مملکت استیضاح کنه؟!!
Italy
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
شهریه رو ۱۰۰ تومن دولت تعیین کرده
یک کلاس ۲۰ نفر هم باشه میشه ۲میلیارد فقط یک کلاس
آخرین اخبار