حمایت از تغییر کاربری بنا‌های تاریخی به شرط فعالیت ۵۰ درصدی در حوزه صنایع دستی

 مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: زمانی از تغییری کاربری بنا‌های تاریخی حمایت می‌شود که ۵۰ درصد از آن در حوزه صنایع‌دستی فعالیت کند.

 مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در همایش تجلیل از پیشکسوتان نساجی سنتی کاشان گفت: همه مالکانی که دارای بنا‌های تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند باید فعالیت در حوزه صنایع دستی را برای جلب حمایت بیشتر نهاد میراث فرهنگی در نظر داشته باشند.


امیر کرم‌زاده افزود:  شهرستان کاشان دارای توانمندی‌ها و قابلیت‌های گردشگری و تاریخی فراوانی است که توانسته این خطه را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کند.

او  از مالکان بنا‌های تاریخی شهرستان خواست برای مرمت خانه‌ها همراه باشند و گفت: امروزه توجه به مساله گردشگری از مباحث مهم در بیشتر شهر‌های جهان از جمله شهر‌های ایران است.

کرم زاده  تاکید کرد: جذب گردشگر تنها به دلیل وجود آثار با ارزش و تاریخی در شهر‌ها اتفاق نمی‌افتد، بلکه استفاده متناسب از این آثار و نشان دادن ارزش‌های نهفته آنها بعد دیگری از مساله گردشگری را پیش روی متخصصان در این زمینه قرار می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: بی‌توجهی به قابلیت‌های چند بعدی کالبدی، کارکردی و معنایی و داشتن نگاه صرفاً موزه‌ای نسبت به آثار ارزشمند باعث شده که این آثار روزبه‌روز فرسوده‌تر شوند و به همین دلیل بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

بافت و خانه‌های تاریخی کاشان نمونه‌ای ارزشمند از شیوه‌های معماری قدیم ایرانی است.

در مجموعه آثار تاریخی کاشان حدود ۵۵۰ خانه مسکونی قدیمی با قدمتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال وجود دارد که آثار کم نظیر معماری کهن ایران را در خود جای داده اند.

تنوع معماری، تزیینات داخلی و فضاسازی داخلی این خانه‌ها بیانگر تناسب معماری با اقلیم این خطه کویری است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

منبع : ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.