پتانسیل افزایش ۳ برابری تولید زعفران در کشور وجود دارد

عضو شورای ملی زعفران گفت: با رعایت مسائل فنی کاشت و تغذیه مناسب امکان افزایش تولید زعفران به بیش از هزارتن در کشور وجود دارد.

علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلو زعفران ۸۰ هزارتومان و حداکثر ۱۰۰ هزارتومان است.

به گفته او، با توجه به افزایش قیمت زعفران در سنوات اخیر و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف زعفران از یک گرم به کمتر از نیم گرم کاهش یافته است.

حسینی با تاکید بر رعایت مسائل فنی کشت زعفران افزود: با توجه به تنش‌های گرمایی، اگر کشاورزان به رعایت مسائل فنی توجهی نداشته باشند یا آموزش مناسب به بهره برداران داده نشود، عملکرد تولید کاهش می‌یابد.

عضو شورای ملی زعفران ادامه داد: با توجه به بارش های مناسب پیش بینی می شود که امسال تولید زعفران به بالای ۴۰۰ تن برسد.

او سطح زیرکشت زعفران را ۱۳۰ هزارهکتار اعلام کرد و افزود: بنابر آمار عملکرد تولید زعفران طی سال های اخیر ۱.۵ تا ۳ کیلو در هکتار بود، درحالیکه ۴۰ سال گذشته ۶ کیلو بود که این امر بیانگر کاهش ۵۰ درصدی عملکرد تولید است.

حسینی با بیان اینکه پتانسیل تولید بیش از هزارتن زعفران در کشور وجود دارد، گفت: با افزایش عملکرد زعفران در واحد سطح به ۸ تا ۱۰ کیلو، تولید رشد چشمگیری خواهد داشت به طوریکه ۳ برابر رقم فعلی افزایش می یابد.

عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر شناسنامه دار شدن مزارع زعفران گفت: گرچه ۱۰سال پیش این طرح به صورت پایلوت اجرا شد، اما متاسفانه بدلیل عدم حمایت های لازم اجرا نشد و همین امر موجب شده تا آمار دقیقی از تولید و سطح زیر کشت نداشته باشیم.درحالیکه بنابر برآوردها همه ساله سطح زیرکشت ۵ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد و این موضوع غیرقابل انکار است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
زعفران = محصول اختصاصی
آخرین اخبار