علت ریزش معدن در شهرستان شازند چه بود؟

در حالی که همچنان کار جستجو مفقودین معدن شازند ادامه دارد، سوال اینجاست علت ریزش معدن در شهرستان شازند چه بود؟

در ساعت ۹:۴۵ دقیقه صبح روز یکشنبه ۲۷ خردادماه خبر ریزش یکی از معادن اطراف شازند به ستاد مدیریت بحران واصل شد که بلافاصله عوامل امدادی و بخش‌های فنی و مهندسی از سطح شهرستان‌های اراک و شازند برای برآورد حادثه در محل ریزش حضور پیدا کردند.

به دنبال وقوع حادثه ریزش کوه در محدوده معدن شماره ۵ شن و ماسه شهرستان شازند، چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند که زیر آوار ریزش کوه حبس شدند که گروه‌های امدادی و سگ‌های زنده یاب با رعایت نکات ایمنی زیر نظر مهندسان معدن به جستجوی منطقه پرداختند.

با تلاش نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر پیکر یکی نفر از محبوسان از زیر آوار پیدا شد، اما ۳ نفر همچنان زیر آوار بودند که تلاش نیرو‌های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر برای یافتن سایر محبوسان همچنان ادامه دارد.

ساعتی بعد از یافتن نخستین پیکر اعلام شد که پیکر یکی دیگر از چهار محبوس شده در معدن شازند، با تلاش امدادگران پیدا شد، اما دو نفر هم‌چنان زیر آوار هستند و تلاش نیرو‌های امدادی برای یافتن آنها ادامه دارد.

اما یک سوال مهم در ذهن مردم بی‌جواب است، اینکه عامل وقوع این حادثه چه بوده است؟ لطف‌الله پرندین، فرماندار شازند در خصوص علت وقوع حادثه ریزش معدن، اظهار داشت: ۲ فرضیه در خصوص ریزش معدن وجود دارد که دلیل اول انفجار روز گذشته در این معدن و دلیل دوم رعد و برق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده که این دو علت به همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است، البته این منطقه بر روی گسل نیز قرار دارد و بار‌ها تاکید شده که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود.

فرماندار شازند با بیان اینکه علت دقیق وقوع حادثه پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی توسط مراجع ذی‌ربط مشخص خواهد شد، خاطرنشان کرد: حجم آوار و سنگ‌ها بسیار بالاست به طوری که برخی سنگ‌هایی که ریزش کرده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هستند.

  این در حالی است که کاظمی، مدیرکل بحران استانداری مرکزی نیز  هرگونه اظهارنظر در این باره را به بررسی دقیق موضوع از سوی کارشناسان دانست و بیشتر بر ضرورت یافتن مفقودین تاکید کرد.

منبع: تسنیم

برچسب ها: ریزش معدن ، ریزش کوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
علت اصلی این حادثه و حوادث ناگوار مشابه فقط و فقط زورگویی کارفرما و رییس کارگاه می باشد که هرچه کارگران با تجربه کاری که دارند می گویند کار در این محل خطرناک است ،کسی به حرف آنها توجهی نمی کند و انها را مجبور بکار در محیط ناامن می کنند و کارگران هم بعلت نیاز مالی در این شرایط اقتصادی مصیب بار حاصل از عملکرد مسیولین نالایق ایران مجبورند تن به هر خواری و بدبختی بدهند.