پارکینگ یا بیمارستانی دیگر در دل باغات قصردشت

هویت کلانشهر شیراز مبتنی بر فضای سبز و طبیعت روح نواز است.

طبیعت روح نواز شیراز از گذشته‌های دور ریشه در باغات داشته و دل هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

اینک شهرداری و شورای اسلامی شیراز بر صیانت از باغات و نگهداری از یکایک درختان ویژه‌ای تاکید دارند و به همین دلیل در گروه یک باغات تحت هیچ شرایطی اجازه تغییری کاربری داده نمی‌شود. 

علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، در دهه‌های اخیر نیمی از باغ‌های شیراز از میان رفته اند و روند اضمحلال درختان با شیب‌های کم و زیادی تداوم داشته است.

متاسفانه حجم باغات شیراز با دست اندازی سودجویان رفته رفته کاهش یافته است.

علی رغم آنکه برخی مسئولان شهری قاطعانه جلوی تخریب‌ها و قطع درختان و قلع و قمع باغ‌ها ایستاده اند، اما سودجویان و منفعت طلبان از راه‌های گوناگون وارد شده و برای از بین بردن این فضا حیله گری و چاره اندیشی می‌کنند که باید با قدرت جلوی آنان ایستاد و نگذاشت تا این میراث ارزشمند از بین برود.

این روند تخریب باغات که با ترفند‌های مختلفی توسط افراد خلافکار صورت می‌گیرد، یک آسیب جدی برای هوای پاک و تمیز شهر شیراز محسوب شده که در کشور زبان زد خاص و عام است.

امروز مردم به این تخریب‌ها واکنش‌های بسیار تندی نشان می‌دهند که نشان از علاقه مندی مردم به فضای سبز موجود است و اینکه مردم حاضر نیستند که هزینه سود جویی دلالان و تخریب کنندگان محیط زیست را پرداخت کنند.

در روز‌های اخیر زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که در نزدیکی بیمارستان دنا، تغییر کاربری باغی در دستور کار قرار گرفته که موجبات نگرانی مردم را فراهم کرده است.

 براساس گزارش‌ها باغی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ متر در مجاورت بیمارستان دنا تخریب شده و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که خاکبرداری هم در این مکان انجام شده است.

 متاسفانه در عملیات تخریب باغ، درختان از بین رفته اند و بخشی از عملیات عمرانی نیز تا مرحله فنداسیون اجرا شده است.

به گفته برخی ساکنین منطقه، واگذاری باغ به بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بود، اما به راحتی این درختان تخریب شدند و ساخت و ساز در مراحل زیر زمینی به عمق ۱۵ متر مربع انجام شد.

برخی از اهالی نیز معتقد هستند این تخریب باغات و ساخت و ساز در نهایت با هدف ایجاد درمانگاه بیمارستان خصوصی دنا است و این تخریب تحت عنوان ساخت پارکینگ صورت گرفته است. 

به هر حال تخریب باغ با هر دلیلی صورت گرفته باشد یک آسیب جدی به ریه‌های شهر است و عموم مردم از این مساله متضرر شده اند. به همین دلیل ساکنان منطقه و اهالی شیراز از دادستان به عنوان مدعی العموم تقاضا دارند به این مساله ورود کرده و از حق مردم دفاع کند.

درخواست‌های مردمی براین است که شهرداری شیراز به عنوان متولی حفظ باغات و دادستانی به عنوان مدعی العموم به این پروژه ورود کرده و ضمن بررسی تخلفات صورت گرفته به واسطه قطع درختان باغات گروه یک در خصوص ساخت و ساز صورت گرفته اطلاع رسانی دقیق به مردم و دغدغه‌مندان صورت پذیرد.

در این راستا سوال اصلی این است که آیا تخریب و خاک برداری به حدود عمق ۱۵ متر مربع با مجوز صورت گرفته است؟ آیا این تخریب در اصل مجاز بوده است؟

همان گونه که در سطور پیشین نیز اشاره شد برای مردم شیراز حفظ طبیعت سرسبز این شهر از همه چیز مهم‌تر است و مشخص نیست که دست اندرکاران چگونه موفق به اجرای این پروژه و تخریب باغ شده اند.

اینکه ما طبیعت سرسبز و زیبای شیراز را با بتون‌های سیمانی تعویض کنیم و بی خیال از کنار این تخریب‌ها بگذریم، در واقع توهین به شعور مردم و خیانت به آیندگان است که باید پاسخگوی آنها بود.

از سوی دیگر باید دید که مسئولان چه ضمانت اجرایی از بیمارستان اخذ نموده اند که پس از ساخت پارکینگ این مجموعه تبدیل به بیمارستان شماره ۲ دنا نشود. با توجه به اینکه بیمارستان در دو مرحله مجوز ساخت از شهرداری اخذ نموده و در هر دومرحله حدود ۲۰۰ واحد پارکینگ را تبدیل به بخش‌های از بیمارستان کرده است.

 حال چگونه ممکن هست که بیمارستان دلسوز مردم باشد و بخواهد برای رفاه مردم پارکینگ بسازد، چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟ شایان ذکر است که بر اساس قانون (ماده ۵۵ بند ۱۸) مدیریت شهری عهده دار احداث پارکینگ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار