رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۳؛

در اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری دوشنبه بیست‌و هشتم خردادماه برگزار شد.

اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با حضور آقایان محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی برگزار شد.

هریک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در این برنامه به چند دسته از سوالات کارشناسان پاسخ دادند.

بخش اول سوالات مناظره 

  • آیا دولت شما همه آنچه که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده را قبول دارد؟
  • چگونه متعهد می‌شوید که نرخ رشد ۸ درصد را محقق کنید؟ 
  • برای تامین سرمایه مورد نیاز رشد ۸ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی راه خوبی است. برنامه شما برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی چیست؟
  • چه برنامه‌ای برای سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور دارید؟ 
  • برای بهبود فضای کسب و کار چه اقدامی خواهید کرد؟
  • برنامه‌تان برای مدیریت پیمان‌سپاری ارزی چیست؟
  • چه برنامه‌ای برای ثبات‌بخشی به اقتصاد کشور دارید؟

قاضی‌زاده‌هاشمی: مردم از وعده‌ها خسته شده‌اند

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی به عنوان اولین نفر در این مناظره و در پاسخ به سوالات گفت: یاد شهید رئیسی را گرامی می‌داریم. به عنوان عضوی از تیم ایشان تصمیم گرفتم، راهی که او طی کرده را ادامه دهم.  در شروع بحث عرضی را نسبت به براداران و تذکری به خودم دارم. همه عزیزان سابقه طولانی در خدمت دارند و متعلق به دولتی بودند و سابقه دارند؛ نباید گذشته را نقد کنیم. باید جایگاه خود را بدانیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مردم از وعده خسته شده‌اند و باید بگوییم کار خود را با چه روشی و با چه تیمی انجام می‌دهیم. چگونه می‌خواهیم قانون برنامه هفتم را انجام دهیم؟ سابقه کاری خود نشان‌دهنده این اقدامات است.

او ادامه داد: وقتی نتوانیم به تحقق وعده‌های خود دست یابیم، مردم با صندوق‌های رای قهر می‌کنند. برای رشد اقتصادی ۸ درصد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.  جدی‌ترین کار ما در داخل قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به‌درستی انجام نشده است.

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: به بخش خصوصی اعتماد نکردیم. باید کاری کنیم که بخش خصوصی به عنوان شریک راهبردی به ما کمک کند و بتوانیم شوک‌های ارزی را کاهش دهیم.

قانون هدفمندی یارانه‌ها را باید کامل انجام دهیم 

قالیباف: در دولت خدمت و پیشرفت اقتصاد قوی خواهیم داشت

قالیباف به عنوان نفر دوم در این مناظره انتخاباتی بیان کرد: انتخابات فرصت بزرگی است که در اختیار مردم عزیز ایران است تا برای آینده خود، فرزندانشان و ایران عزیزمان تصمیم بگیرید.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: رئیس‌جمهور وظایف سنگینی دارد، لذا انتخاب شما در این مقطع مهم است. یکی از وظایف رئیس‌جمهور توجه به حوزه اقتصاد به خصوص برای کارگران، پرستاران، مددجویان، کمیته امداد و بهزیستی و آنهایی است که حقوق ثابتی دارند.

او ادامه داد: امروز بازنشستگان کشوری و لشکری و ایثارگران با مشکلاتی مواجهند. در دهه نود مشکلات زیادی داشتیم. رشد اقتصادی یک درصد و رشد نقدینگی ۲۶ درصد را داشتیم. دوره کرونا را داشتیم. زنان ما در آن شرایط همه بچه‌ها را حفظ کردند و هم مادرخرج بودند، الان وقت جبران است.

قالیباف بیان کرد: برنامه هفتم کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است و باید آن را اجرا کنیم. رئیس‌جمهور باید حواسش به رشد اقتصادی و پروژه‌های کلان باشد. باید قفل این حرکت را بشکنیم و کار دولت رئیسی را ادامه دهیم و نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: در دولت خدمت و پیشرفت با حضور شما و سرمایه‌گذاران اقتصاد قوی را خواهیم داشت تا حقوق مردم را متناسب با تورم حفظ کنیم. سرمایه‌گذار و عموم مردم باید از رشد اقتصادی بهره‌مند باشند.

 رئیس‌جمهور باید به‌گونه‌ای عمل کند که ضامن حل مشکلات باشد

پزشکیان: تولیدکنندگان نباید دستشان بلرزد

مسعود پزشکیان در ادامه مناظره اظهار کرد: اگر نتوانیم انسجام داخلی را حفظ کنیم، هر چقدر هم برنامه بنویسیم، اجرا نمی‌شود. برنامه‌ای که نوشته شده ۲۶ فصل است. دولت آینده باید روی ۲۶ فصل برنامه‌ریزی کند.

پزشکیان افزود: امکان ندارد که ما بدون ارتباط و باز کردن مرز‌ها و ارتباط با دنیا بتوانیم رشد اقتصادی را به ۸ درصد برسانیم. سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول لازم داریم. تهیه این پول بدون ارتباط با دنیا غیرممکن است، لذا ارتباط با کشور‌های جهان از ملزومات ماست.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: تولیدکنندگان نباید دستشان بلرزد که فردا چه بلایی سرشان می‌آید و باید دارای آزادی عمل باشند. باید دست قشر تولیدکننده را باز بگذاریم

اگر انسجام داخلی نداشته باشیم، کاری از پیش نمی‌رود

جلیلی: نیروی انسانی فرصت ماست

جلیلی نیز در ادامه برنامه اظهار کرد: سوالات دو ایراد وارد است، ابتدا اینکه اگر چیزی قانون می‌شود نباید در آن تردید وارد شود، یعنی رشد ۸ درصد یک ضرورت قانونی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم باید انتخاب کنند که این ضرورت را چه کسی می‌تواند به بهترین شکل اجرا کند. در برنامه‌ها برای رشد عوامل بسیاری وجود دارد. اینکه رشد فقط منوط به سرمایه شود اشتباه است.

او گفت: هم سرمایه و هم مدیریت این سرمایه مهم است و نیروی انسانی فرصت ماست. همچنین فناوری‌ها می‌توانند کشور را رشد دهند، اما نکته مهم این است که اگر می‌گوییم رشد ۸ درصد باید اجرا شود. در برنامه هفتم هم تاکید شده در اینجا ۴۷ برنامه خواسته شده تا دولت اینها را تهیه کند.

جلیلی بیان کرد: اگر هنوز در اصل رشد تردید داشته باشیم با مشکل مواجه می‌شویم. امروز این رشد محقق می‌شود و می‌تواند انجام شود، به شرط اینکه از فردا‌ی انتخابات کار را جدی بگیرید.

او اظهار کرد: باید فرصت‌های کشور را بشناسید. یک جهان فرصت واقعی است و این رشد را دنبال می‌کند، اما لازمه‌اش این است که گمان نکنید، فقط با جذب سرمایه محقق می‌شود. این موضوع مدیریت می‌خواهد و از همه مهم‌تر مشارکت آحاد جامعه  را. دولت باید برای تمام آحاد جامعه بستر نقش‌آفرینی را ایجاد کند.

اگر چیزی قانون می‌شود نباید در آن تردید ایجاد شود

زاکانی: مردم درآمد ریالی دارند، اما دلاری خرج می‌کنند

زاکانی نیز در این برنامه اظهار کرد: امید دارم بتوانیم ادامه دهنده راه سید شهیدان خدمت، آقای رئیسی باشیم. بنده یک پزشک هستم. پزشک اگر تشخیص غلط دهد نسخه غلط می پیچد. مشکل اقتصادی ایران تحریم آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست،

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بنده برای تحول در اقتصاد، ارتقای شاخص پیشرفت، عدالت و ثبات اقتصادی، دلارزدایی و افزایش قدرت پول ملی برنامه دارم. جهش تولید با تولید محصول محور و با ارزش افزوده بالا را پیگیری می‌کنم.

او ادامه داد: نکته سوم حاکمیت مردم در اقتصاد را باید بپذیریم. توزیع عادلانه ثروت را باید در دستورکار قرار دهیم. مشکل این است که مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند اما با مسیری که ما طرح کردیم دلاری خرج می‌کنند.

زاکانی بیان کرد: بزرگترین مشکل ما ناترازی در درآمد است و تا وقتی حل نشود، امکان حل مشکل وجود ندارد. دائما راهکار غلط برای اقتصاد پیچیدیم. از سال ۶۹ دنبال جهانی سازی و سرکوب درآمد‌ها بودند لذا باید به پول ملی برگشت.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: توجه به عدم خام فروشی و ارائه محصول با کیفیت بالا مدنظر است.  با تکیه بر فناوری می‌توان مردم را در اقتصاد وارد کرد و با خلق ثروت، توزیع عادلانه را ایجاد کرد.

مشکل اقتصادی ایران تحریم نیست 

پورمحمدی: تمام روابط تجاری ما قفل شده است

پورمحمدی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: همه ما مشکلات اقتصادی را می‌دانیم. مردم آن را لمس می‌کنند. در برنامه‌های گذشته گفته‌ام و باز هم ایده‌ها و طرح‌های اقتصادی را بیان می‌کنم.

او بیان کرد: مسائل اقتصادی صرفا راه حل اقتصادی ندارد و این موضوع به همه حوزه‌ها ربط دارد و نمی‌شود بدون توجه به این‌ها راه حل اقتصادی داد. در عرصه بین المللی نزدیک به دو دهه با تحریم رو به رو بودیم. دنیا تحریم فلج کننده علیه ما داده و خیلی‌ها ساده از آن می‌گذرند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: درخصوص نقل و انتقال مالی مشکل داریم. تمام روابط تجاری و اقتصادی ما قفل شده است. عده‌ای به سمت سفارتخانه‌ها حمله می‌کنند و این مسائل مشکلات بین‌المللی برای کشور ایجاد می‌شود. چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد بدون شناسایی مشکلات؟

وی ادامه داد: مگر می‌شود مسائل داخلی را از یاد برد. رهبری بار‌ها عنوان کرده‌اند و ما چه مقدار گوش کرده‌ایم. امروز به وفاق ملی و اعتماد سازی نیاز داریم.

باید با دنیا کار کنیم و نیازهای مردم را تامین کنیم

قاضی‌زاده‌هاشمی: نامزدها حرف‌های تکراری زدند 

قاضی‌زاده‌هاشمی گفت: حرف‌های کلی شنیدیم. حرف‌هایی که مردم به آنها فرصت دادند ولی رشد اقتصادی منفی ایجاد شد. تصمیمات اشتباه ما را، مردم می‌چشند. چرا من اسم دولتم را دولت خانواده گذاشتم، برای آن که تصمیمات ما به مردم ربط دارد. تصمیمات ما باعث شده سفره‌های مردم کوچک شوند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تصمیماتی می‌گیریم که اثرش را مردم در زندگی ببینند. خواهشم این است دوستان از بیان حرف‌های گذشته بپرهیزند. مردم دیگر باور نمی‌کنند. ما باید از داخل شروع کنیم و اقتصاد خود را پیش‌بینی‌پذیر کنیم. باید بخش خصوصی را وارد اقتصاد کنیم.

وی ادامه داد: از آزار دادن مردم در بخش اقتصادی دست برداریم.کار‌های مهمی در دولت شهید رئیسی انجام شد و باید آن را ادامه دهیم. برای جلب سرمایه‌گذاری باید شهرک صنعتی مشترک دایر کنیم. باید از تولیدات هم به صورت ویژه حمایت کنیم.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: باید سیاست‌های ارزی به نفع رفاه خانواده باشد. اکنون با ۳ برابر قیمت روغن خارجی وارد می‌کنیم. باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت قدرت انتخاب کالای باکیفیت را داشته باشند.

برخی دوستان ظاهرا نمی‌خواهند بحث کارشناسی کنند

قالیباف: برنامه هفتم سند ملی ما است

قالیباف در ادامه مناظره انتخاباتی اظهار کرد: آقای پزشکیان گفت انسجام در همه عرصه‌ها، این را قبول دارم. آقای پورمحمدی گفت فرهنگ که این طور هم است. وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم یک بخش آن بهره‌وری است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بعضی کشور‌ها که متوسط ۹ درصد رشد داشتند نصف آن را از بهره‌وری بدست آوردند. بهره‌وری یعنی مدیریت صحیح و رئیس‌جمهوری که بتواند این کار را بکند.

او ادامه داد: بهره‌وری می‌تواند نصفی از ۸ درصد باشد. در برنامه هفتم نصفی از ۸ درصد را از بهره‌وری گرفتیم. برنامه هفتم سند ملی ما است و ممکن است مشکلاتی داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است. ویژگی برنامه هفتم این است که در ماده ۱۱۸ پیش‌بینی شد شورای راهبری هر جا مشکلی ببیند هر جا نیاز به اصلاح بود را اصلاح کند. نکته دوم این است که ما بیش از ۹ میلیون بشکه نفت و انرژی فسیل داریم که ۱۷ درصد آن هدر می‌رود که یا در پالایشگاه هدر می‌رود یا در گاز مشعل.

قالیباف بیان کرد: ما ظرفیت‌های بزرگی داریم که آن را هدر می‌دهیم. ما اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر نکردیم. ما تصمیم‌های غلط داشتیم مثلا یک وزارتخانه بخشنامه صادر کرده و داد همه درآمده است. سیاست‌های ما به گونه‌ای است که صادرات را کند می‌کنیم.

پزشکیان: خرید ماشین‌های دست دوم افتخار شده است

پزشکیان نیز اظهار کرد: سیر تاریخی و تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد فردی که تجربه داشته باشد راهش مشخص می‌شود. هیچ کشوری بدون صادرات و رشد اقتصادی موفق نمی‌شود. ما نفت را مفت می‌فروشیم، چه کسی می‌خواهد پاسخ را بدهد؟

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خرید ماشین‌های دست دوم برای ما شده افتخار، آیا این برازنده مردم ایران است؟ ما تحریم را دور می‌زنیم، اما در مسیری که می‌رویم بخور بخور وجود دارد. اگر اقتصاد شفاف نشود و بازار مدیریت نشود موفق نمی‌شویم.

وی ادامه داد: امکان ندارد که با این تحریم‌ها بتوانیم یک شریک تجاری خوب داشته باشیم. ۴۰ سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم اما روز به روز بدتر می‌شود. ما نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و در حال از دست دادن منابع خود هستیم.

پزشکیان بیان کرد: تورم ۴۰ درصد و افزایش حقوق‌ها ۲۰ درصد، اینگونه نمی‌شود ادامه داد. ما فقط وعده می‌دهیم روز به روز وضعیت مردم بدتر می‌شود. کدام دانشمندی گفته که ما اگر این روند را ادامه بدهیم به نتیجه می‌رسیم؟

جلیلی: رئیس‌جمهور باید فرصت‌ها را بشناسد

جلیلی اظهار کرد: این مطالبی که گفته شد بهتر است مصداقی باشد. اینکه میگوییم رشد ۸ درصد محقق میشود لازمه اش دیدن فرصت هاست. باید اولویت داشته باشیم، یعنی اگر درباره صادرات و ارزآوری صحبت میکنیم باید به ماموریت تک تک دستگاه‌ها تبدیل شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای دانشگاهیان چه ماموریتی ایجاد کردیم؟ در حالی که یک ظرفیت بزرگ است برای کشور. همان کسی که می‌گفت فشار حداکثری آمد گفت این پروژه شکست خورد، زیرا برنامه‌ریزی داشتیم، اگر فرصت‌ها را نبینیم این موفقیت‌ها به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: برای جذب سرمایه‌گذاری باید بسته مجوز‌ها را فراهم کنید تا دوباره در درون ساختار گیر نکنند. اگر شما یک ساز و کار درست نداشته باشید وارد کننده و صادر کننده شما مشکل دارد.

جلیلی بیان کرد: ایرادی در فرآیند تخصیص ارز وجود دارد که اگر درست شود، خوب است. باید اولویت‌ها مشخص باشد، برای مثال در موضوع می‌ترینگ می‌گفتند ۲ تا ۴ درصد پرتی طبیعی است، اما چرا باید ظرفیت‌های شما پرتی داشته باشد؟

زاکانی: پزشکیان چگونه نامزد شده است!

زاکانی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه مناظره بیان کرد: این صحبت‌های ناامید کننده نباید مردم عزیز را ناامید کند. قالیباف درباره رشد نقدینگی ۲۶ برابر صحبت کرد، در حالی که باید یک ظرفیت خاص برای این موضوع مشخص شود.

او ادامه داد: صحبت‌های پزشکیان نکات کلی داشت و همه چیز را به هم گره زد و آخرش هم نتیجه نداشت و من متوجه نشدم ایشان چطور نامزد شده است!

نامزد انتخابات ریاست ‌مهوری گفت: مردم الان اطلاعات دارند و می‌دانند که ترکیه عضو ناتو است و طی ۲۰ سال گذشته تا امروز ۲۴ هزار میلیارد در این کشور صادرات شده است، اما ۷۰ درصد تورم داشته و ارزش لیرش هم کاهش پیدا کرده است.

زاکانی اظهار کرد: ما به کشور چین رفتیم و ۱۳ میلیارد یورو قرارداد بستیم. می‌توان این اقدامات را انجام داد، اما مسیرش باید درست باشد. پورمحمدی هم مسیر را اشتباه رفته است.

پورمحمدی: نباید واقعیت‌ها را انکار کرد

پور محمدی نیز در ادامه برنامه گفت: من به گذشته نظام دولت و مردم افتخار می‌کنم، چون به توان خود باور دارند. فکر می‌کنم مردم و نظام کار‌های بزرگی انجام داده‌اند، اما نباید واقعیت‌ها را انکار کرد. قطعاً نقاط قوت داشته‌ایم و باید ضعف‌های خود را با توجه به آن حل کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید ببینیم برنامه‌های قبلی که درست اجرا نشدند، مشکلشان چه بوده است؟ آیا مجریان مشکل داشتند و به درستی اجرا نکردند؟ شاید برنامه مشکل دارد.

پور محمدی اضافه کرد: ما باید تعهدات خود نسبت به مردم را عملیاتی کنیم. ساختار برنامه توسعه مشکل دارد، اما اینجا جایش نیست و بعداً توضیح می‌دهم. تا اعتماد نسازیم، مردم ما را باور نمی‌کنند و نمی‌توانیم رشد اقتصادی را رقم بزنیم. مردم در بورس سرمایه‌شان از دست رفته و به ما اعتماد ندارند.

او بیان کرد: نمی‌شود با خودفریبی و خوشبینانه با مسائل برخورد کنیم، چرا که کارشناسان مشکلات را می‌بینند و مردم آن را حس می‌کنند. ما راه را تا اینجا آمده‌ایم و قدرت سازی کرده‌ایم و در برابر این تحریم سخت ایستاده‌ایم و این توانمندی ملی ماست وگرنه دچار فروپاشی شده بودیم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ما باید قدرت خود را باور داشته باشیم و اشتباهات خود را بپذیریم و با مردم صداقت داشته باشیم.

مردم در بورس سرمایه‌شان از دست رفته و به ما اعتماد ندارند 

در بخش بعدی برنامه سوالات دیگری مطرح شد که در ادامه مشاهده می‌کنید.

بخش دوم سوالات مناظره 

  • برای جهش تولید و سرمایه‌گذاری و مشارکت آحاد مردم چه برنامه‌ای دارید؟‌
  • رویکردتان در مورد مردمی‌سازی اقتصاد چیست؟ 
  • چرا رفع تصدی‌گری دولت اجرا نشد و فقط سراغ واگذاری‌ها رفتیم؟ 
  • تدبیر شما برای باز کردن دست بخش خصوصی چیست؟‌
  • با بنگاه‌های خصولتی چه خواهید کرد؟ 
  • نقش شبه‌دولتی‌ها در واگذاری‌ها چگونه خواهد بود؟

نظر قاضی‌زاده‌هاشمی درباره بورس 

قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به بخش دوم سوالات مناظره بیان کرد: ما کارشناس نیستیم و بعضی از دوستان هم بنا ندارند حرف کارشناسی بزنند. بنده به عنوان کسی که در دولت شهید رئیسی بوده به لایحه برنامه هفتم و اجرایی سازی آن خود را ملزم می‌داند.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم وقتی اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند زمانی است که سیاستمداران ما اعتماد به نفس نداشته باشند. در خصوصی سازی مشکلات زیادی داشتیم.

وی ادامه داد: بحث سهام عدالت اقدام خوبی بود و باید آن را به بخش خصوصی می‌دادیم. خصوصی سازی باید شفاف باشد و ابزاری که وجود دارد بورس است. ما باید اعتبارات خود را بهره‌ور کنیم و به بورس ببریم و آن جا واگذار کنیم؛ این معنی اش این نیست که سرمایه گذاری دولت را کم کنیم.

قاضی‌زاده‌هاشمی اضافه کرد: دولت باید جایی باشد که مردم آن جا نیستند و یا نمی‌خواهند حضور داشته باشند. نکته بعدی آن است که دولت نباید با بخش خصوصی رقابت داشته باشد و بخش خصوصی شریک راهبردی دولت است.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: هرچه قدر بخش خصوصی فعال‌تر باشد درآمد‌های بخش عمومی و اشتغال کاهش پیدا می‌کند، هم درآمد‌های دولت افزایش پیدا می‌کند هم هزینه‌های که در برنامه وجود دارد، کاهش پیدا می‌کند.

قالیباف: باید از ظرفیت بریکس و شانگهای استفاده کرد

محمدباقر قالیباف نیز در پاسخ به بخش دوم سوالات مناظره اظهار کرد: برای رشد ۸ درصد سرمایه گذاری و بهره‌وری داریم. از نظر بنده بهره‌وری بر سرمایه‌گذاری ارجحیت ندارد، چون بسترسازی میکند. برای سرمایه گذاری، اما بخش عمده‌ای را هدر می‌دهیم. آقای پزشکیان گفتند خودروی دست دوم می‌اوریم، اما ارز نداریم آن را مرخص کنیم. ما هشت میلیارد برای آن ارز داریم.

قالیباف ادامه داد: نقدینگی که دست ما است ما به کیفیتش توجه داریم نه کمیت آن. در برنامه هفتم، دولت موظف شده یکی از بانک‌های تخصصی تبدیل به بانک توسعه شود و نقدینگی آنجا برود. در ال پی جی آن چیزی که بوده ۲۷ همت بوده و مجلس یازدهم کنترل کرد دیدیم دارد آنجا حیف می‌شود و ال پی جی در سالی که گذشت شد ۱۸۰ همت. در حوزه یارانه‌ها ۳/۵ برابر ما هدر می‌دهیم، یعنی ۱۲۶۰ همت یعنی ۵۰ درصد.

او بیان کرد: تحریم اثر می‌گذارد و همه دستگاه‌های دولت یک طرف و دستگاه دیپلماسی یک طرف. باید تحریم را برطرف کرد و ما برنامه روشن داریم. باید از ظرفیت بریکس و شانگهای استفاده کرد.

باید تحریم را برطرف کرد

پزشکیان: بازنشسته‌ها و معلمان نمی‌توانند زندگی کنند

پزشکیان نیز اظهار کرد: قطعاً اگر مدیریت اصلاح شود یک سری مسائل هزینه‌ای حل خواهد شد. اصلاحاتی که در ۴۰ کشور بانک جهانی بررسی کرده اگر ما عملیاتی کنیم مشکلات بسیاری حل میشود. ما خیلی جاها افرادی را آورده‌ایم که کارایی ندارند اما فوق العاده مدیریت می‌گیرند. معتقدم پول باید بر اساس عملکرد پرداخت شود.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: کسی که مدیریت را بدتر می‌کند فوق العاده می‌گیرد. چرا باید به این فرد حقوق فوق فوق العاده بدهیم؟ اگر افراد و دوستان خود را بر سر کار بگذاریم همین اتفاقی می‌افتد که در ۴۰ سال گذشته رخ داده است.

او ادامه داد: اینکه دوستان می‌گویند فلان کار را می‌کنیم منبع بگویند که کدام کشور آن را انجام داده و موفق شده است یا کدام کارشناسان را تایید می‌کند. در اقتصاد صنعت و کشاورزی هر تئوری درستی که به دست کسانی که به ظاهر کارشناس هستند بدهیم کار بدتر می‌شود.

پزشکیان بیان کرد: بازنشسته‌ها و معلمان نمی‌توانند زندگی کنند و کارمندان گرفتار شده اند. مغزها فرار می‌کنند و سرمایه‌ها نیز از کشور می‌روند.

پول را باید بر اساس عملکرد پرداخت کنیم تا مدیریت اصلاح شود

جلیلی: کسی را باید انتخاب کرد که از فرصت‌های کشور به‌خوبی استفاده کند

جلیلی در ادامه اظهار کرد: مهم این است که چه انتخاب و رویکردی قرار است دولت را اداره کند. آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ زیرا اصلا دولت اعتقادی به برنامه نداشت. دولت به گونه‌ای بود که نامه نوشت به مجمع که اگر فلان قرارداد امضا نشود حقوق اسفند ۹۷ را نمیتوانیم بدهیم و هنوز هم امضا نشده است.

او افزود: برادرمان آقای رئیسی، بسیاری از کار‌هایی که میگفتند نمیشود را اجرا کرد. ما نیاز به دولت فهیم و کارآمد داریم وگرنه چه بخش دولتی و چه خصوصی سوء استفاده خود را خواهند کرد.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: واگذاری باید بر مبنای افزایش بهره‌وری باشد. من در درود لرستان دیدم که ۱۲۰۰ کارگر در فرآیند واگذاری کنار گذاشته شدند و فقط ۴ نگهبان در آنجا کار می‌کردند. اینجاست که باید کسی انتخاب شود که ار فرصت‌های کشور درست استفاده کند.

جلیلی بیان کرد: اگر کسی آمد و با رابطه چیزی را تحویل گرفت قطعا نتیجه ایجاد نمی‌شود. دولت باید بداند آنچه که دارد، چیست. اگر باتک خصوصی خلق سرمایه می‌کند و باعث تورم میشود باید حتما جلویش گرفته شود.

دولت روحانی به برنامه اعتقاد نداشت و اصلا برنامه را ننوشت

زاکانی: موتور محرک اقتصاد باید بخش خصوصی باشد

زاکانی در ادامه مناظره اظهار کرد:  امام حکم شرعی دارد که میگوید آنجا که مردم هستند دولت نباید وارد باشد. دولت الان علیه مردم است. اینجا نیازمند متناسب سازی دولت است. قانون نقدینگی نیست هر جا سود باشد همان جا می‌رود ما رعایت برای نقدینگی نمی‌کنیم لذا به دلار و ارز می‌رود و باید با توجه به قانون برای آن بسترسازی شود.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در خصوص مردمی کردن اقتصاد باید بخش خصوصی را باور کرد. موتور محرک اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و مردم باید مشارکت داشته باشند و باید در جریان پول و کالا اشراف داشت.

او بیان کرد:  اصل ۴۳ میگوید باید بستر را برای مردم فراهم کنیم و فناوری‌ها می‌توانند کمک کنند.  روی هوا حرف زدن بی دقتی است. چرا ما دقت نمی‌کنیم. یک عده با مردم می‌جنگند و با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ می‎کنند.

زاکانی اظهار کرد: ما ۱۳۰ هزار میلیارد از اموال شهرداری را برگرداندیدم. تا وقتی که تحریم را در کرونا خنثی نکردیم به ما واکسن ندادند، لذا برای رفع تحریم باید به توانمندی‌ها دقت کنیم.

دولت باید تسهیل‌گر باشد 

پورمحمدی: بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمی‌دهد

مصطفی پورمحمدی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه مناظره و در پاسخ به سوالات اظهار کرد: با توان ملی، مدیریتی و کارشناسی می‌توان مشکلات را حل کرد. اما باید همچنان به نظرات کارشناسی بها داد. اکنون اعداد و ارقام گواه هستند و نمی‌توانیم الکی حرف بزنیم. در مناسبت‌های کاری خودم جدی و سختگیر بودم و همه می‌گفتند که موفق بودم. بلندپروازی بدون پشتوانه که جواب نمی‌دهد.

پورمحمدی افزود: ثبات مالی، رمز موفقیت اقتصادی است و این ثبات با کنترل تورم انجام می‌شود. تورم ۶ سال اخیر ما بالای ۴۰ درصد است، مگر می‌شود با این وضعیت تغییرات اقتصادی ایجاد کرد. از طرفی مگر می‌توان از ناترازی بانک‌ها عبور کرد. نقدینگی بانک‌ها قفل شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: این‌ها را باید حل کنیم. بهره‌ورری سهم تعیین‌کننده‌ای دارد و این بهره‌وری با مدیران توانمند عملی می‌شود. مدیرانی که حاشیه‌هایشان مشکل‌دار نیست. 

او اظهار کرد: بهره وری را باید با کدام کارشناس بالا برد؟ کارشناسی که با ما همراه نیست. بدنه اجتماع باید به ما اعتماد کند. توان آن را داریم و باید زیرساخت این توان را عملی کرد. باید رویکرد‌ها را تغییر داد و نظام حل مسائل بین‌المللی را نیز عوض کنیم.

دنیای امروز دنیای دانش و فناوری است و نباید همین‌طور حرفی را بزنیم

قاضی‌زاده‌هاشمی: مردم بهتر از همه می‌توانند اقتصاد را اداره کنند

قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: ما هم به تجربه جهانی قائل هستیم. اما هم تجارب مثبت و هم تجارب شکست خورده را باید ببینیم. بعضی از اموری که نسخه‌های بانک جهانی اشاره می‌کند نسخه‌های انسانی نیست. مفهوم این است به اندازه بهره وری به آن‌ها پول دهیم. بعضی از دوستان مطالبی می‌گویند که رویا است و با واقعیت اشتباه است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: بعضی‌ها می‌گویند نمی‌توان مشکلات را حل کرد. اگر نمی‌شود حل کرد پس چرا برای رئیس جمهوری آمدید؟ کسی که از اکنون دبه می‌کند و بعدا هم مقابل مردم می‌گوید، مشکل از من نیست. این صحبت‌ها گول زدن مردم است. یعنی ما می‌دانیم نمی‌توانیم کاری کنیم. دولت نباید با مردم و بخش خصوصی رقابت کند.

او ادامه داد: مسئله بهره‌وری و بنگاه‌های اقتصادی هم حل نمی‌شود تا انتصابات سیاسی آن تمام نشود. در بنیاد شهید موفق شدیم صندوقی را تشکیل دهیم تا مردم دارایی‌های خود را اداره کنند. مردم بهتر از همه می‌توانند اقتصاد را اداره کنند. همان مردمی که جنگ را اداره کردند در جبهه جنگ اقتصادی نیز می‌توانند بهترین اثر را داشته باشند.

بهره‌وری که برادر ما می‌گویند یعنی به کارمند حقوق ثابت ندهیم

 قالیباف: یکی از کار‌ها انضباط مالی در دولت است

قالیباف نیز گفت: مردم بحث ما را اینجا می‌شنوید که گفتم پنجره طلایی انتخابات در زندگی شما چقدر مهم است.  یکی از کار‌ها انضباط مالی در دولت است. در ابتدای مجلس یازدهم مصوبه‌ای بود که حساب‌های دولتی بیش از ۲۴۰ الی ۲۵۰ هزار حساب بود که پول به حساب دستگاهها میرفت که ما آن را به حساب بانک مرکزی واریز میکردیم. گفتیم باید پول به صورت اعتباری داده شود و نه نقدی که نتیجه آن شد که همه دولت‌ها در آخر ماه برای پرداخت حقوق کسری داشتند و از خزانه برمی‌داشتند،

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اما در سال گذشته دولت در حسابش پول داشت. ۱۲ سال در شهرداری بودم و در مجلس نهم و دهم همکاری نبود و از ما پشتیبانی نشد. از مصوبات مجلس پیروی نمی‌کردند و در ۱۲ سال ۱۵۰ کیلومتر در تهران کشیده شد که پول آن از ظرفیت‌های داخلی و ال سی از چین آمد.

او اظهار کرد: تنها ال سی بدون پیش پرداخت ۱۵ درصد برای شهرداری تهران باز شد و بدون گارانتی بانک مرکزی و با حمایت بخش خصوصی انجام شد. همین الان می‌گویم بین ۱۸ تا ۲۲ میلیارد ظرفیت گفتگوهای ارتباط با کشور‌ها وجود دارد و پرونده هایش بلاتکلیف است.

قالیباف گفت: بحث مربوط به شانگهای و توافقاتی که با روسیه داشتیم را عملیاتی نکردیم. می‌توانیم تحول ایجاد کنیم و اگر برنامه هفتم را اجرا کنیم این ظرفیت‌ها وجود دارد.

در مجلس مصوبه‌ای گذراندیم که به حساب‌های دولتی انضباط داد

پزشکیان: وقتی ترکیه‌ای‌ها به ایران می‌آمدند، حسرت می‌خوردند

پزشکیان ادامه داد: من تنها کاندیدایی هستم که گفتم وقتی رئیس جمهور شوم سیاست کلی و برنامه هفتم توسعه را اجرا می‌کنم، اما گفتند برنامه نداری. مسئولیت روش اجرا و  پاسخگویی سه مولفه اصلی است. مگر قرار نبود سالی یک میلیون مسکن تولید کنیم، بیشتر از ۳۰۰ هزار در سال محقق نشده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: یک نفر می‌گفت من با یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم این توهین به شعور ماست. مشکل کشور‌های عقب مانده نداشتن افراد کارشناس و با تجربه است. چرا فردی که کارشناس نیست را سر کار می‌گذارید؟ فردی که در سازمانی نبوده را آوردند و رئیس کردند.

او بیان کرد: اینکه دستاورد داریم غیرقابل انکار است. من می‌گویم از افراد زبده و کارشناس استفاده کنیم. قبل از انقلاب وقتی ترکیه‌ای‌ها ایران می‌آمدند حسرت جاده‌های ایران را می‌خوردند، الان ۴ تا پل می‌سازیم خوشحالیم. بدون تجربه‌های بین‌المللی و استفاده از افراد کارشناس به نتایج موفقیت آمیز نخواهیم رسید.

مگر قرار نبود سه روزه مشکل بورس را حل کنید، پس چرا نکردید؟

جلیلی: دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند

جلیلی در ادامه مناظره گفت: مردم عزیز ما دو نگاه را شاهدند، یک نگاه حداقلی و اینکه تشکیک داشته باشیم. آیا میتوان از این فرصت‌ها استفاده کرد یا خیر؟ نگاه بعدی هم اینکه بدانند قطعا میشود از این فرصت‌ها استفاده کرد، اما آیا برای این فرصت‌ها برنامه‌ریز‌ی کردیم و نشد؟ نگاه ما به دانشگاه چه بوده است؟ بسیاری از اساتید به من گفتند که می‌توانیم در اینجا ارزآوری داشته باشیم.

جلیلی افزود: نگاه من همین است که میشود از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، برای مثال در روستا‌ها نگاهمان محرومیت‌زدایی و حداقلی است، اما گاه می‌بینیم که این‌ها ظرفیتی است که باید استفاده کرد. ما ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار داریم. آیا اینها نمی‌توانند سند پیشرفت کشور باشند؟

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دولت چه کمکی می‌تواند کند. دولت نباید به مردم به عنوان قلک نگاه کند. من نامه نوشتم به دولت روحانی که بازار سرمایه باید محل اعتماد مردم باشد، نه اینکه با یک تصمیم یهویی مردم را دچار مشکلات کنید.

جلیلی تاکید کرد: وقتی انضباط مالی وجود نداشته باشد، این مشکل ایجاد می‌شود. مردم سازی یعنی تمام مردم را شامل باشد که با رانت و تبعیض جلو نمی‌رود.

از علم و آگاهی دانشگاه‌ها می‌شود، استفاده کرد

زاکانی: دیپلماسی التماسی راه‌حل نیست

زاکانی اظهار کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر مشکلاتی داشته باشد حل خواهیم کرد. ما هم کارشناس هستیم، اما سیاستمدار هم هستیم. آقای پزشکیان حرفهایشان اینگونه است که انگار می‌گوید سلامت خوب است پس توجه و پیشگیری چه می‌شود؟ اینکه میگویید ال میکنیم بله ما در شهرداری این کار‌ها را کردیم.

وی بیان کرد: ما توانستیم درآمد‌های شهرداری را به گونه‌ای بالا ببریم که غیرقابل باور است، زیرا با فساد مقابله کردیم. ما باید راه را برای مردم باز کنیم. ما در طرح من شهردارم پذیرفتیم که مردم بر ما نظارت کنند.

او ادامه داد: مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم دم بزنیم، اما بیانمان با رفتارمان نخواند؛ لذا این کار‌ی که در دولت رئیسی درباره صدور آسان مجوز‌ها ایجاد شد امکان بزرگی برای ما ایجاد کرد.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: آقای پورمحمدی گفت سیاست خارجی، در حالی که اگر ما دست روی پای خود نگذاریم دشمن به ما رحم نخواهد کرد. شما دیپلماسی التماسی را شاهد بودید در حالی که این راه حل نیست.

فرمایشات پزشکیان مثل این است که بگوییم سلامت چیز خوبی است، همین!

پورمحمدی: نمی‌شود با دعوا مسائل را حل کرد

پورمحمدی در ادامه اظهار کرد: ما باید تجربه‌های قبلی را معیار قرار دهیم تا در آینده توفیق پیدا کنیم. بحث دیپلماسی و خود تحریمی‌هایی که مکمل تحریم‌های خارجی است را باید با تدبیر جلو ببریم آیا این کار را کرده‌ایم؟

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: اگر به ما تکلیف شد باید آبروی خود را وسط بگذاریم تا مشکل مردم حل شود. در همین جلسه مناظره ما وفاق نداریم، آیا بدون وفاق می‌توانیم مشکلات را حل کنیم‌‌؟ 

وی ادامه داد: رهبر انقلاب تدابیر و سیاست‌های ابلاغی دارند. اما خودمان تعبیر می‌کنیم و کشور را زمین گیر می‌کنیم. ما باید مشکلات را با خودمان حل کنیم و مسائل را روشن کنیم. این کشور به تمام نیروهای خود نیاز دارد، اگر همه کارشناسان با وفاق عمل کنند مشکلات حل می‌شود.

پورمحمدی ادامه داد: شعارهای بلندی داده‌ایم و نمی‌شود دست و پا شکسته و با اختلاف و دعوا مسائل را حل کرد. باید به کارشناسان و مدیران مجرب احترام بگذاریم. حکم شهرداری قالیباف را من زدم مخالفت هم شد، اما به توانایی‌های ایشان اعتقاد داشتم. ما باید نگاه کلان داخلی خارجی و سیاسی داشته باشیم. لازم است تا رویکردهای سیاسی و فرهنگی اصلاح شود و چاره‌ای جز این نداریم.

بدون وفاق مشکلات بین‌المللی‌مان حل نمی‌شود 

در مرحله دوم مناظره نیز نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به سوالات کارشناسان پاسخ دادند که سوالات آنها در ادامه گزارش مشاهده می‌کنید.

 بخش سوم سوالات مناظره 

  • با تورم مزمن ماندگار شده چگونه برخورد می‌کنید؟
  • چه برنامه‌ای برای کنترل کسری بودجه خواهید داشت؟
  • برای تنظیم‌ جهت‌گیری نقدینگی به سوی تولید چه برنامه‌ای دارید؟
  • برنامه شما برای موضوع ناترازی بانک‌ها چیست؟
  • نامزد محترم چطور نقدینگی را در عین مهار به اندازه کافی در اختیار تولید قرار می‌دهد؟ 
  • برای ناترازی بودجه چه برنامه‌ای دارید؟

قاضی‌زاده هاشمی: بیش از ۳ میلیون مسکن در حال ساخت است

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به بخش سوم سوالات اظهار کرد: بورس ناشی از مفهومی به نام انتظارات است. باید ببینیم قبل از دولت آقای رئیسی چه کسی باعث نابودی بورس و به خاک سیاه نشستن مردم شد. بله، اگر کار دست ما باشد، چون بلدیم می‌توانیم کار را درست کنیم. اینکه حرف از مردم می‌زنیم باید اعتماد آن‌ها را هم حفظ کنیم.

وی افزود: بعضی از کارشناسان سهام خود را خارج کردند و مردم را بدبخت کردند با اظهارنظرهایشان. اکنون بیش از ۳ میلیون مسکن در حال ساخت است، به مردم دروغ نگویید. این جوری نیست که نظرات کارشناسی همه جا یکسان باشد.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: تورم هم را می‌شود تک رقمی کرد و آن چیزی که در برنامه هفتم است راهکار اقتصادی و علمی دارد. این اجماع کارشناسی دارد و منهای این کار اقتدار سیاسی از جنس اقتدار سیاسی شهید رئیسی است، نه مثل برخی‌ها که اقتدارشان اجازه گرفتن از خارجی‌ها است. این‌ها راه حل قاطع دارد و در دولت شهید رئیسی شروع شده و حتما ادامه خواهیم داد.

قالیباف: نیازمند مدیر قوی هستیم

قالیباف نیز در پاسخ به سوالات اظهار کرد: تورم بالاست و به مردم فشار آورده است. این موضوع ریشه در چند موضوع دارد. یکی اصلاح نظام بانکی است.  بانک‌ها باعث خلق پول شدند و باید برای آن چاره اندیشی کنیم. نقدینگی ما بیش از دویست هزار همت است که به محل تولید نرفت.

وی افزود:  یکی از اقدامات مجلس یازدهم برای قانون بانک مرکزی این بود که اقتدار به آن برگردد و عدم کنترل بر بازار سرمایه توجه و کنترل شد. ماده ۸ باید را برای بانک توسعه در سال اول تشکیل شود و یک سپر حمایتی برای مردم بگذاریم.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: رهبر انقلاب بیش از ۱۰ سال اسم سال‌ها را مسائل اقتصادی می‌گذارند. یک بخشی در اصلاح ساختار بودجه است و درآمد پایدار نداریم و متکی به فروش نفت هستیم.

قالیباف اظهار کرد: مهمترین امر این است که نیازمند یک مدیر قوی هستیم. بخشی از مشکلات ما ریشه در سیاست‌گذاری‌های اشتباه است و سفره مردم کوچک می‌شود، به دلیل بی‌عرضگی در این بخش؛ لذا دولت خدمت و پیشرفت این سپر حمایتی برای مردم را می‌گذارد تا اصلاحات به صورت کامل انجام شود.

 نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: یکی از مشکلات ما نبود درآمد پایدار و درآمد نفتی است و این نفت‌آلودگی را در بخش‌های اقتصادی‌مان مشاهده می‌کنیم.

پزشکیان: مشکل بورس سه روزه حل نمی‌شود

پزشکیان نیز گفت: در پاسخ به آقای قاضی‌زاده باید بگویم که چه کسی گفته که ما به خارج دل بسته‌ایم؟ اختلافات باید حل شود، تصور اینکه یک عده عقل کل هستند و یک عده اجنبی، کار را خراب می‌کند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: مشکل بورس سه روزه حل نمی‌شود و معلوم نیست یک ساله هم بتوانیم آن را حل کنیم. نباید زحمات و تلاش‌های شهید رئیسی را نادیده بگیریم، ایشان شبانه روزی کار می‌کرد و زحمت می‌کشید.

پزشکیان اضافه کرد: تورم یعنی چی؟ مردم شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند قدرت خریدشان از بین رفته است. چرا یک معلم باید در اسنپ کار کند؟ وقتی بازنشسته‌ها را می‌بینیم، بعضی مسائل تصورش هم سخت است. کنترل هزینه زمانی امکان‌پذیر است که بودجه را عملیاتی کنیم و شفافیت در هزینه‌ها صورت گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: دولت نباید به بانک‌ها دستور بدهد که پول چاپ کنند. اکثر توقعاتی که دولت از بانک‌ها دارد، باعث ایجاد تورم و وضعیت فعلی است.

جلیلی: تورم مانند کرونا نیست

جلیلی دیگر نامزد انتخابات در پاسخ به سوالات مناظره اظهار کرد: تورم مانند کرونا نیست که هم خودش و هم درمانش شناخته نشده باشد. معضلی است که درمانش شناخته شده است و بسیاری از کشور‌ها هم در کنترلش موفق بودند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: اولین بحثی که وجود دارد موضوع حاکمیت ریال است که باید دولت در ریال حاکمیت ایجاد کند و بداند که گردش دلار چگونه میچرخد و کجا میرود وگرنه اگر این اقدام انجام نشود با برخی از اقدامات مقطعی این کار درست نمیشود.

او تصریح کرد: باید سامانه‌هایی مانند مودیان، تجارت و... را تکمیل کنیم تا بتوانیم بر موضوع حاکمیت ریال حاکم بیاییم این لازمه اش اراده و فهم است. باید از منابع مواظبت کنیم تا هدر نروند و بعدهم مواظب باشیم  این منابع افزایش یابد. موضوع دیگر موضوع ارزی است که دلیل دیگر تورم شوک‌ارزی است.

زاکانی: باید مردم را در اقتصاد شریک کرد

زاکانی نیز اظهار کرد: دوستان موضوعات سیاسی را در زمان خود بحث کنند و الان شفاف صحبت کنیم تا مردم انتخاب داشته باشند. ترکیه عضو ناتو است و در الان تورم ۷۰ درصد را تجربه میکند. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک و صندوق‌های بازنشستگی داشت. آنها سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰۰ همت بدهی داشتند و یک ویرانه‌ای را تحویل آقای رئیسی داد.

وی اضافه کرد: سه هفته پیش ساخت ۲۰۳ هزار مسکن را آغاز کردیم. اگر میخواهید مردم مشارکت سیاسی داشته باشند باید مردم را در اقتصاد شریک کنید. افزایش تولید باید صورت بگیرد، اما مصرف را باید بهینه کنیم.

او گفت: یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت می‌گیرد. حساب سرپرست خانواده به صورت ماهانه شارژ می‌شود. در پایان هر ماه میزان یارانه انرژی محاسبه می‌شود و به حساب سرپرست خانوار می‌رود. امکان فروش اعتباری در بازار است و امکان وام و وثیقه وجود دارد به این شکل می‌توان مردم را در اقتصاد شریک کرد.

پورمحمدی: با کنترل نقدینگی می‌شود، تورم را کاهش داد

پورمحمدی گفت: ریشه تورم توسط دوستان گفته شد. تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارد و با کنترل نقدینگی می‌شود تورم را کاهش داد. آقای قالیباف گفت که در مجلس تصویب کردیم تا اقتدار بانک مرکزی بازگردد که کار بسیار خوبی است. ما این اقتدار را داریم، اما ابزار آن را فراهم نکردیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: بانک مرکزی تمام تسهیلات را کنترل می‌کند و تمام وام‌ها متوقف شده و کل تولید ما مشکل پیدا کرده است. ما نیازمند مدیر قوی هستیم. مگر می‌شود کار‌های بزرگ را به مدیر ناتوان داد.

پورمحمدی افزود: رئیس‌جمهور باید قدرت تحلیل، جمع‌بندی، ایجاد وفاق و اعتماد سازی داشته باشد. این می‌تواند مردان قوی را به خودش جذب و در تمامی فعالیت‌ها امنیت‌سازی کند. برای رشد اقتصادی، انضباط اقتصادی ارزش مهمی دارد و دولت چابک می‌خواهیم که حافظ بازار باشد.

قاضی‌زاده‌هاشمی: بانک مرکزی نرخ ارز را کنترل کرد

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: برای مهار تورم  باید مسائل پولی و مالی و بهره وری و سیاسی را حل کنیم. در حوزه بهره‌وری، عملیاتش در دولت شهید رئیسی آغاز شد، حتی برای این امر در مجامع بین‌المللی جایزه گرفتیم و اکنون می‌بینید بانک مرکزی نرخ ارز را کنترل کرده است. اقتدار با پاره کردن یک نامه به هم نمی‌خورد.

نامزد انتخابات افزود: ما باید از حضور افراد غیرمسئول در حوزه بانک جلوگیری کنیم. ما باید برای نیاز‌های مردم تسهیلات قرض الحسنه را بیشتر کنیم و بانک‌ها و صندوق‌ها را نیز پاسخگو کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: درباره بودجه هم باید گفت که بودجه رفتار دولت‌ها را مشخص می‌کند. نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد باید به بهترین شکل ایجاد شود.

او ادامه داد: ناترازی‌های بودجه به دلیل عددسازی است. دولت مجبور است برخی از خدمات خود را نادیده بگیرد. ما در دولت خود هم قسم با مجلس باید با هم یک بودجه تراز بدون ایجاد تورم را شکل دهیم.

قالیباف: تصمیم‌سازی را باید به نخبگان جامعه بدهیم

قالیباف بیان کرد: در تورم باید به ساختار بودجه توجه کنیم. وقتی بودجه می‌نویسم بودجه دولت که این اشتباه است بودجه برای زندگی مردم است. با خلق پول و تورم اقتصاد را کوچک می‌کنیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مالیات را از تورم میگیرند و هزینه تورم را همه مردم پرداخت میکنند، لذا اینجاست که یک فردی که بتواند موثر باشد و سابقه کار داشته باشد مهم است.

او متذکر شد: ما به بانک مرکزی اقتدار دادیم و استقلال ندادیم. باید قدرتمندانه بایستد و با جریان‌هایی که خلق پول میکنند برخورد کند. اینجا انسجام سیاسی و فرهنگ کار و تلاش و فرهنگ تولید می‌خواهد که این را جز رئیس‌جمهور قوی نمی‌تواند انجام دهد. 

قالیباف اظهار کرد: رئیس‌جمهور باید تصمیم‌سازی را به نخبگان جامعه بدهد. اینکه نخبگان به کار گرفته نشوند و یک دفعه بگوییم قیمت ارز ۴۲۰۰، همه بهت زده هستند بعد می‌گوییم چرا نخبگان ما مهاجرت می‌کنند. ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم، اما وقتی از تجربه داخلی خود استفاده نمی‌کنیم می‌خواهیم از تجربه دنیا استفاده کنیم.

او تصریح کرد: وقتی یک مدیر بی تدبیر و نپخته و بدون برنامه می‌آید قانون برنامه را که تصویب شده را نمی‌تواند اجرا کند. باید به طور جد رشد اقتصادی را پیگیری کنیم که به بهره وری نیاز دارد.

پزشکیان: عامل اصلی تورم چاپ پول است

پزشکیان گفت: ما هوای داخل را نداریم و فقط گروه خاصی را مدیر می‌دانیم. آنهایی که تجربه داشتند را کنار گذاشته‌ایم و یک عده آدم صفر کیلومتر آورده‌ایم. عامل اصلی ایجاد تورم‌ها دولت‌ها هستند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: واقعیت قضیه این است که خودمان مقصریم. عامل اصلی تورم چاپ پول است. در نتیجه اگر بخواهیم اصلاح نظام بانکی را صورت دهیم بانک باید از بنگاهداری خارج شود. بانک‌ها باید قاعده گذاری کنند نه اینکه قیمت گذاری کنند. همچنین دولت باید ممنوع شود که از بانک‌ها استقراض کند.

پزشکیان گفت: گردن کلفت‌ها را گردن کلفت‌تر می‌کنیم و فقرا را فقیرتر. مدیران با تجربه آن قدر نداریم که بگوییم فردا فلان مدیر را برمی‌داریم مدیر با تجربه می‌گذاریم.

نظر جلیلی درباره فساد چای دبش

جلیلی در ادامه اظهار کرد:  تورم موضوع و مشکل اکثر مردم است. علتش را گفتم که بخشی از آن به دلیل ناترازی بانک‌ها و بودجه است. بخش زیاد از این موضوع ناشی از قیمت ارز است و بلافاصله اثرش را بر روی تورم گذاشته است. حال دولت چه نقشی دارد؟ آیا این راه حلی دارد؟ در این روند کنترل ارز اگر بتواینم بازار ارز را مدیریت کنید بسیار بر کنترل تورم موثر است.

او ادامه داد: خوشبختانه امروز منابع ارزی ما زیاد است، اما باید مشخص شود که آیا منابع به سمت مصارف میرود؟ در موضوع دبش حاصل یک فرایند بود که منابع و مصارف با هم همخوان نبودند و دولت باید اولویت‌های خود را بشناسد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: اگر این تعیین شد بعد فرایند ثبت سفارش و تامینش آنقدر دقیق باشد که دیگر التهابی در این ارز نیافتد. ما الان برخی از معاملاتی که مجاز است را در بازار غیررسمی انجام میدهیم که البته بانک مرکزی در دولت شهید رئیسی این موضوع را تاحدی دنبال کرد.

جلیلی اظهار کرد: باید تدابیری از این جنس پیگیری شود. سال قبل یک دفعه قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش یافت. ابتدا می‌گفتند ارز به موقع تخصیص داده نشده، اما اینگونه نبود، بلکه فرایند مدیریت نشده بود و این اتفاق افتاد.

زاکانی: باید افراد ناکارآمد محاکمه شوند

زاکانی در ادامه مناظره اظهار کرد: معتقدم باید به سمت پول ملی و ارزش بالای آن رفت و سایر امورات جنبه تسکین دارد. سال ۹۹ موضوع بورس ۲۰۰۰ هزار همت ارزشش بود و ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد و دولت وقت یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد که باعث به خاک سیاه نشستن مردم شد.

نامزد انتخابات افزود: باید افراد ناکارآمد محاکمه شوند و البته اینها الان در ستاد آقای پزشکیان حاضرند. توانمندی جمع بین کارآمدی و پاکی است. واگذاری امورات به کارشناس و بی دقتی به آن میتواند فاجعه بیافریند. در موضوع بنزین این را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: در موضوع کرونا روزی ۸۰۰ نفر فوت می‌کردند که اگر ادامه می‌یافت از شهدای جنگ بیشتر می‌شد. معتقدم کشور اگر تدبیر درست داشته باشد میتوان به بهترین نحو تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد.

او بیان کرد: ۸۰ همت بدهی ما در شهرداری بود که ۳۰ همتش پرداخت شد. ۳۳ درصد بر بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه کردیم. امسال در شهرداری بودجه پایه ۱۰۰ درصد افزوده شده است.

پورمحمدی: باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم

پورمحمدی نامزد انتخابات افزود: بدون ایجاد انضباط مالی دقیق رشد اقتصادی را تجربه نخواهیم کرد. مردم سازی اقتصاد بسیار مهم است، باید توانمندسازی اقتصاد مردمی را سرلوحه خود قرار دهیم. اصل ۴۴ قانون اساسی بسیار مترقی است. باید مالکیت و مدیریت را در سهام عدالت و بورس به مردم بازگردانیم.

او اظهار کرد: باید اقتصاد مقاومتی را که رهبر انقلاب با درک درست از وضعیت کشور انجام دادند جدی بگیریم. ما باید در زنجیره اقتصاد جهانی ورود پیدا کنیم و نباید بازیچه باشیم بلکه باید بازیگردان باشیم. چرا احساس ضعف می‌کنیم؟ ما باید در میدان‌های بزرگ بازی کنیم و از شکست نترسیم.

نامزد انتخابات افزود: انسان‌ها و جوامع باید هدف‌گیری‌های بزرگ را انتخاب کنند. اقتصاد مقاومتی در گفتمان دولت قرار محوریت دارد. نکته اساسی این است که مدیران ذهن همبسته داشته باشند و انرژی یکدیگر را هدر ندهند.

قاضی‌زاده‌هاشمی: ظلم بزرگ‌ نادیده‌گرفتن دستاورد‌های انقلاب است

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: من فکر می‌کردم در مناظرات با توجه به مظلومیت شهید رئیسی به برخی از ظلم‌هایی که به ایشان شده پاسخ دهم. اما امروز متوجه شدم که ظلم بزرگ‌تر نادیده گرفتن دستاورد‌های انقلاب است، مانند حرف خیلی از افراد که می‌گویند باید از خارج مدیر وارد کنیم.

وی افزود: ما به مردم پشت کردیم. امام به مردم باور داشت. شهید رئیسی عزیز ما هم مردم را باور داشت. دور میز کابینه شهید رئیسی از همه افکار انسان‌ها هستند. نگاه شهید رئیسی آیا بسته است؟ عزیزان من می‌دانستم که چنین حرف‌هایی می‌زنند.

نامزد انتخابات بیان کرد: موقعی که دولت را تحویل گرفتیم روزی ۸۰۰ نفر کشته می‌شدند. آن دولت نتوانست واکسن وارد کند. شهید رئیسی این کار را کرد. آقایان برای فایزر و آسترانزنکا معطل بودند. وقتی که ما روی کار بودیم خودشان گفتند که دولت شهید رئیسی نمی‌تواند دو ماه حقوق بدهد، روابط ما با خیلی از کشور‌ها قطع بود و اکنون رابطه ما با کشور‌های منطقه رشد پیدا کرده است.

معطل فایزر و آسترازنکا بودند تا شاید غربی‌ها دردشان را دوا کنند

قالیباف: نباید سرمایه‌ها در صندوق‌های بانک‌ها حبس شوند

قالیباف گفت: جمع بندی بحث در رشد اقتصادی و تورم را اینگونه می‌گویم. اولین جا برای تحول در اقتصاد مردم هستند. اینکه امنیت سرمایه و فرصت‌ها برای آن‌ها تامین شود و دست و پای دولت علیه آنها جمع شود. با سیاست‌گذاری خلق الساعه ناامنی ایجاد می‌شود. نباید سرمایه‌ها در صندوق‌های بانک‌ها حبس شوند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مردم، نخبگان و جوانان که پیشگام هستند و می‌توانند ارزش افزوده بزرگتری را نسبت به قبل ایجاد کنند، باید در صدر بنشانیم و اجازه دهیم برای ما تصمیم‌سازی کنند و ما تصمیم‌گیری کنیم.

او افزود: نکته بعدی توجه به بازار سرمایه است. بازار اولیه و بازار ثانویه لازم و ملزوم هم هستند. باید رفع تحریم را دنبال کرد. پرونده‌هایی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی ما است مثل بریکس و شانگهای را با اقدام در مقابل اقدام در دستورکار باشد و به کانال نرخ بهره توجه کنیم.

قالیباف بیان کرد: تورم نتیجه سیاست‌گذاری دولتی‌هاست. در دولت خدمت و پیشرفت باید سپر حمایتی برای بازنشستگان را ایجاد کنیم. تورم به دلیل بی تدبیری دولتهاست و مردم تقصیری ندارند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: معتقدم با مدیریت قوی و یک رئیس‌جمهور قوی و مدیران امین و متدین و با کارنامه بتوان تورم را کنترل کرد. انقلاب اسلامی این فرصت را به مردم داد تا در مردم سالاری دینی مردم بر سرتوشت خود حاکم باشند و نفرات را در سلسله مراتب قدرت انتخاب کنند.

او گفت:  امیدوارم در چهار سال آینده دولتی را مستقر کنید که همان طور که در حوزه دفاع همه دنیا حسرت ما را خوردند در مسائل اقتصادی نسبت به پیشرفت کشور حسرت بخورند.

️جوانان باید بر صدر کارها قرار گیرند

پزشکیان: آقای زاکانی، قرارداد با چین را شفاف کنید

پزشکیان در ادامه برنامه اظهار کرد: من وارد تحلیل دولت آقای رئیسی نمی‌شوم، چون به ایشان ارادت دارم. آقای زاکانی شما قرارداد با چین را شفاف کنید. تخلفات همین‌گونه شکل می‌گیرد. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: طرفدار عدالت اجتماعی هستم نه شعار‌های پوپولیستی. تحریم به معنای جنگ و کشته‌های جنگ اقتصادی فقرا هستند. من خزانه دولت را در اتاقی تمام شیشه‌ای قرار می‌دهم.

وی ادامه داد: نظام چند نرخی منشاء فساد است و به سمت حذف آن به صورت غیرشوک‌آور خواهم رفت. در تامین برق وآب و سوخت به سمت بحران در حال حرکت هستیم و دولت بعد باید تصمیم سخت بگیرد . فیلترینگ مانع کسب و کار‌ها شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: هر اصلاحی در دولت صورت بگیرد باید برنده آن فقرا باشند. عدالت، روابط بین‌بخشی، مشارکت مردمی و فناوری چهار اصل در به پیش‌بردن امور و رفع مشکلات است. هیچ ربطی به دولت روحانی ندارم.

فیلترینگ مانع کسب و کار‌ها شده است

جلیلی: نباید از معیشت غافل شد

جلیلی نیز در ادامه مناظره به بیان نظراتش پرداخت و گفت: نکته‌ای که اهمیت دارد این است در چهار سال آینده اگر رئیس‌جمهور ما دچار روزمرگی باشد فقط مشکلاتی که وجود دارد را حل می‌کند.

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد:کسی باید رئیس‌جمهور آینده باشد که باید در داشبورد مدیریت خود سرلوحه قرار دهد که لازمه آن جهش کشور خواهد بود. لازمه جهش این است که رئیس جمهور باید اولویتش مشخص باشد و بداند علت مشکلات چیست و آنها را برطرف کند.

 او ادامه داد: واقعا باید فراتر از حل موضوعاتی مثل تورم در یک چارچوب کلی برنامه‌ای داشته باشد تا مشکلات حل شود. خیلی از مسائلی که مطرح شد مثل تورم و خصوصی سازی ریشه آنها این بود که شما باید اولویتتان را به بهترین شکل انجام دهید.

جلیلی اظهار کرد: با مشارکت دادن همه مردم، مشکلات حل می‌شود. اگر مردم سرمایه و مهارت دارند باید به میدان بیاورند تا با فناوری‌ها ما را از غفلت‌هایی که در زمان قاجار و پهلوی بوده نجات دهند. عدالت این است که شما همه را پای کار بیاوری نه اینکه برخی فقط با رانت باشند. 

 نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: باید یک اقتصاد مولد را برنامه‌ریزی کرد تا جای خود را در جهان بشناسد و کار کند. ما در یک موقعیت بی‌نظیر تاریخی هستیم. فرصت‌هایی که در تعاملات با جهان داریم و آثار خود را نشان می‌دهد، کشور را ارتقا می‌دهد. نباید از معیشت هم غافل شد، 

عدالت این است که همه را پای کار بیاورید

زاکانی: بگذاریم مردم ثروتمند شوند

زاکانی در ادامه منظره بیان کرد: معتقدم برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح برود حتما نیاز به کار کارشناسی و دقیق است و مدیری می‌خواهد که دانش و تجربه داشته باشد. مدیری که عرضه کار داشته باشد وگرنه کلاه سرش می‌گذارند.

او افزود: هر کسی سکان کار را دست میگیرد باید تکلیف خود را مشکلات مشخص کند، مثلا فساد اقتصادی و عدم توزیع یارانه ها و مشکلات ارز و فقر و فساد را میخواهد چکار کند؟ سفره مردم کوچک شده و در حوزه مسکن، معیشت و رفاه باید بسته ارائه دهد. زیرساخت‌های کشور نیاز به تحول دارد. تا تحریم را خنثی نکنیم کسی به ما رحم نمی‌کند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آقای پزشکیان مگر بیماران سرطانی به خاطر قطع شدن یک دارو دچار مشکل نشدند که منخصصان ما در چند ماه درست کردند؟ من قائل به عدالت و پیشرفت هستم. باید اقتصاد خود را بر پایه ارزش پول ملی طراحی کنیم و خام فروشی نکنیم و مبتنی بر دانش پایه محصول خود را بفروشیم.

وی ادامه داد: نکته بعدی حاکمیت مردم در اقتصاد و توزیع ثروت است. برای مردم خساست نکنیم و بگذاریم مردم ثروتمند شوند. ما در شهردای در ابتدای کار مشکلات عدیده‌ای داشتیم. یکی از آقایان گفت شما تا سر ماه نمی‌کشید. دوست دارم آقای پزشکیان از من درباره فساد سوال کند. ما با چین قریب به دو میلیارد دلار قرارداد نوشتیم که بیست درصد آن از سرمایه‌های خودمان در چین بود که شفاف است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: یارانه‌ها را مبتنی بر اعتبار طلا تنظیم می‌کنم. در مناظرات قبل توهین‌های جدی می‌شد به شهید رئیسی. مردم ما الان سکته می‌کنند اگر بخواهند به دهه نود برگردند. ما به دهه نود برنمی‌گردیم. 

کشور مدیری می‌خواهد که دانش و تجربه داشته باشد 

پورمحمدی: دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود 

پورمحمدی در پایان مناظره اظهار کرد: چون آخرین نفر هستم وظیفه دارم چند تشکر کنم. یک تشکر از دوستان که گفتگوی خوبی بود. از صداوسیما تشکر میکنم که این بستر را به خوبی فراهم کرد. از مردم عزیز که به آگاهی سیاسی‌شان می‌افزاید تشکر میکنم. این گفتگو‌ها که تا عید غدیر ادامه دارد میتواند رمز اقتدار ملی و انتخاب اصلح باشد.

وی افزود: آنچه توضیح دادم مسئله مهم در منظومه اقتصادی ثبات و اطمینان و آرامش بخشی به جامعه است. تقویت اعتبار دولت و ارتقای نقش منطقه‌ای و جهانی ایران است. مهمترین انتظار از این برنامه در برنامه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و قابلت سنجش است لذا در این چارچوب اهداف باید قابلیت سنجش باشد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: دولت وظیفه‌ای جز ایجاد امنیت و تامین امنیت توام همراه با رفاه ندارد. دولت باید از سر راه فعالیت اقتصادی مردم کنار برود و قرار دولت قرار این چنین است. 

پورمحمدی اظهار کرد: دولت باید در زیرساخت سرمایه‌گذاری کند و مردم از آن بهره ببرند. زیرساخت‌های مغفول مانده کشور مثل شبکه زیرساخت الکترونیکی و فیزیکی ارزان شود و از کارآمد اقتصادی بهره گیرد. شرط تحقق این خواست‌ها وفاق، گفتمان واحد در عرصه بین‌المللی و مباحث بین‌المللی و در داخل شرطش اعتماد حاکمیت و مردم به یکدیگر است.

او بیان کرد: در حوزه سیاسی و فرهنگی دل به دل راه دارد. اگر بها ندهیم به مردم و صادق نباشیم مردم هم به ما اعتماد نخواهند کرد. دولت یک پیمانکار نیست. مدیریت یک بیمارستان و یک پژوهشکده نیست، بلکه مدیریت یک فرهنگ، هویت و تمدن است. مدیریت دولت تجمیع این ظرفیتهاست و باید هم افزایی تلاش‌ها را داشته باشد.

 اگر با مردم صادق نباشیم آنها هم به ما اعتماد نمی‌کنند

خبرنگاران: محمدحسین نیک‌خوی‌متین، محمد امیرحسینی، فاطمه تورانلو و فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
رای من ریسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
فقط آقای مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
از میز گرد سیاسیش معلوم شد چه کار میخواد بکنه
افتضاح
خیلی ضعف بود

مگه عقلمون کمه بهش رای بدیم

کسی که به اندازه سر سوزن تخصص نداره مملکت به نابودی میکشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
هیچ کدوم فقط و فقط احمدی نژاد که دست های پشت پرده اجازه ندادن ورود کنه به انتخابات
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۱۷:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
از تمام کامنتایی که اینجا در حمایت از پزشکیان دادم اعلام پشیمانی و حرفامو پس میگیرم
کسی که ظریف به عنوان مشاور و کارشناسش بیاره تو برنامه اگه رئیس جمهور بشه...
رای ما جلیلی
پزشکیان پوپولیست راحت برو به ارزوت که کشاورزی بود برس تو به درد رباست جمهوری نمیخوری
چی با خودت فکر کردی واقعا ؟ که مردم عاشق روحانی و ظریف هستن ؟ هه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
دمت گرم
خدا کنه بقیه هم متوجه بشن که انتخاب پزشکیان خسارت محض برای ملت و مملکت .. هیچ برنامه ای نداره هر جی ازش میپرسن در مورد جیز دیکه حرف میزنه .. همش نا امیدی تزریق میکنه ... مردم مردم کردنش هم برای اینه که هیچ برنامه ای نداره و از نقطه ضعف احساسی مردم قرار سوءاستفاده کنه
واقعا خجالت آوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به یاد رئیس جمهور شهید عزیزم..فقط فقط دکتر جلیلی و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
رای ما محمدباقر قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
در میان کاندیداها آقای پزشکیان و قاضی زاده هاشمی و جلیلی مناسب هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی حرمت داره! با پزشکیان مقایسه اش میکنی
Iran (Islamic Republic of)
خاطره
۱۶:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
همش ‌حرف مفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
واقعا جای عکس شهید جمهور خالی بود
Singapore
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با انصاف تر از پزشکیان پورمحمدی ندیده بودم. عالی بودند جلیلی فقط حرف است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
در میان کاندیداها آقای جلیلی دارای اندیشه های بالاتری هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به کلی گویی گذشت تا اگر انتخاب شدیم بریم ببینیم چی میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کسانی که قیمت ها رو با دوره قبل مقایسه میکنند خوب قیمتها در دوره قبل از آقای رئیسی را با دوره قبلش هم مقایسه کنند یعنی روحانی با احمدی نژاد
دلار 2500 رسید به 30000
کرایه خونه قبل از سال 92 با کرایه خانه سال 99
تقریبا همه 15چی برابر شد
پس با ای حرفا نمیتونید دولت خدمتگذار واقعی شهید رئیسی رو بکوبید
در همه دولتها قیمتها نسبت به قبل افزایشی بوده باید از نظر اقتصادی دولتها رو با آمار مقایسه تا نتیجه درست گرفت
نه اینکه بگیم گوشت شده 500 و... خوب یارانه ها هم 10 برابرشده از 45 به 400-500
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
داداش اون روحانی با اون داغونی ش اگر گرون شد برا ۸ سال بود
۳ سال اول روحانی آنچنان گرونی نبود
رییسی تو این همین ۳ سال اولش رکورد زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
برادر جان جناب پزشکیان اینجا مسابقات حفظ قران که نیست مسابقه هم اگه باشه مسابقه عمل به قرانه و گرنه میشه حمل التورات
Iran (Islamic Republic of)
حسن حسنی
۱۳:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
باید به کسی رای بدهیم که یکدست باشه. ظاهر و باطن مثل هم . هیچ کدام از این کاندیداها اهل عمل نیستند.فقط دکتر جلیلی خوبه.چون در مسیر یکدست شدن کشور قدم بر می داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا
آقای جلیلی بهترین گزینه هستن
امیدوارم مردم این دفعه درست تشخیص بدن و گول حرفهای هیجانی که هیچ پشتوانه ای ندارن و فقط از سر دورویی دست میزارن رو موضوعاتی که مزدم بهش حساس هستن رو نخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
من طرفدار جریان اصلاح طلب نیستم اما آقای پزشکیان را انسانی منصف ، صادق و آگاه و متعهد می دانستم اما مناظره دیشب نظرم را عوض کرد ، سوالم از جناب پزشکیان این است که قبل از انقلاب رژیم صد در صد به ساز همانهایی می رقصید که مورد نظر شماست چه بلایی به سر کشور ما آوردند و ادعایی هم که در مورد آسفالت‌های قبل از انقلاب کردید ، خواهش می کنم لطف کنید به اقرار های مسئولین رژیم گذشته در این زمینه مراجعه کنید تا واقعیت برای تان روشن شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
یه سوال دارم برید تحقیق کنید قلب انسان چندگرم هست ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با تجربه ..و خطاهای که داشتم در دوران قبل....الان بهترین گزینه جلیلی هست....چون همیشه از امید حرف میزنه و به همه چیز تسلط داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
این بزرگواران همه دربدنه دولت بوده آند ،همه پست های کلیدی داشتند.هنوزنتوانسته اندهمدیگرراتحمل کنند،حتی در مناظره کوتاه مدت .همین مخالفت ها وبگومگوهاست که ما نتوانسته ایم یک کشورمتحدواقتصادپیشرفته موفقی داشته باشیم.اصلاح طلب،اصول گرا،میانه رو وجناح بازی هرگزنمی گذارداتحادی ایجادشودوازداشته هااستفاده شود.دریک نگاه معلوم میشدکه باهم تفاهمی ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
عمل به قرآن مهمه نه حفظ آن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی حلم با علم دارن خیلی متین و معقول و با برنامه
لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به آقای پزشکیان بفرمایید:
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر مکن چون دگران قران را
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
نتیجه ۴ دهه فعالیت حضرات را داریم مشاهده می‌کنیم. اگر کار بلد بودند الان وضع کشور این نبود. وقتشه همه اینها کنار بروند و مدیریت جوان بر سرکار بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
دقیقا
این آقایون در بالاترین مناصب این کشور بودند و این وضع رو تحویل دادن بهتر همه شون برن یه عده آدم خارج از دایره قدرت بیان
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
سلام ودرود لطفاً سخنگوی دولت حمله هایی که به دولت سیزدهم می شود را فرداش جواب دندان شکن بدهد. خواهشن خواهشن ....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مشکل انتخابات ما با دنیا در این است که کاندیدها ی اونها بعد از فرد انتخاب شده دیگر دست از توطئه و کار شکنی برداشته و همگی در پیشرفت ملت و مملکت سهیم میگردند ولی در اینجا در طول این چهل و پنچ سال نشان داده که بعد از اتنخاب فرد دشمنی و توطئه و کار شکنی ها تازه از طرف کاندید ها و اطرافیانشان شروع شده و همین هم باعث و بانی عدم پیشرفت گردیده و مردم هم چوب انرا خورده اند تا این موضوع حل نشود که خدمت برای ملت و مملکت وظیفه همگان است و انتخابات تمام شده وضعیت همین خواهد بود که تاکنون بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به نظر حقیر زاکانی آمده فقط وفقط دعوا وجنجال وبگو ومگو ایجاد کنه تا پزشکیان وپور محمدی راعصبانی کنه و ومردم جلیلی را بگویند خیلی با متانت هستش وآراء بطرف جلیلی بره وخودش یقینا کنار میکشه . خوشبختانه هم پزشکیان هم پور محمدی اصلا اعتنایی به حرفهای زاکانی نکردند وبرنامه هایشان راگقتند وزاکانی حسابی رودست خورد وخیط شد ..البته هم جلیلی هم قالیباف هم قاضی زاده هم واقعابامتانت صحبت کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کاری به اصل مناظرات ندارم . درمورد حاشیه مناظرات هدف از قراردادن سه مجری که جزییات مناظرات را پوشش میدهند چیست؟. آیا ضروری است که سه مجری برای این قسمت که بعضا توضیح واضحات میدهند تعیین شوند؟ برای این بخش از برنامه یک مجری کفایت میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
سفره ای پهنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
توروخدا آگاهانه برین رای بدین. یکم تحقیق کنید .
آقای پزشکیان مملکت رو خراب خواهد کرد. چرا میخواین چهار سال دیگه دوباره شکایت کنید از هزارچیزی که درست که نشر هیچ بدتر هم شد.
فقط آقای قالیباف و یا آقای جلیلی میتونن وضع رو بهتر کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
رای من حاشیه جامعه دکتر قاضی هاشمی
-
ناشناس
۱۱:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بهترین مناظره اول فقط مجری برنامه .کاش کاندید بود
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۱:۵۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مجری عالی بود حرف زیادی نمیاد و از موضوع هم فاصله نگرفت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مزخرف بود
اولا سوالات کلی و فله ای طرح شده بود که هیچ کدام از مشکلات مردم از جمله معیشت و ازدواج و مسکن و کار و تورم و گرسنگی را در بر نمی گرفت
دوما بک گراند صحنه بسیار بد بود و چشم را اذیت می کرد و نامزدها دیده نمی شدند و خسته کننده بود من یکی نگاه نکردم و دیگران نیز به همین مشکل اشاره داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
امیدوارم تا آخر متانت و شأن خود و ملت را رعایت کنند.سه نامزد به ترتیب توان آقایان جلیلی و قالیباف و پزشکیان توان اداره امور را دارند.و امیدوارم هر کس انتخاب شد توان دو نفر دیگر و احزاب دیگر را با پاکدستی به خدمت بگیرد برای خدمت به مردم خوب و بزرگ ایران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
محمود وهابی
۱۰:۲۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
درود بر محمد باقر
Iran (Islamic Republic of)
ر
۱۰:۲۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مرحله اول مقدمه و حاشیه های زیادی داشت و حوصله شنوندگان را بسر آورد و خسته کرد و اصل مناظرات هم بدون حاشیه و فاصله گرفتن از موضو ع اصلی نبود در مجموع رضایت آور نبود باشد که در مراحل بعد چنین نباشد در این مرحله دکتر قالیباف برتری و توانایی بیشتر را نسبت به سایرین نشان داد البته به اعتبار فقط شب گذشته ودر ادامه مناظرات چهره ها بیشتر خود را نشان خواهند داد .
-
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط دکترسردار قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
مشهدی
۰۹:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط دکتر سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط یک دل خوشی خیلی خوب داریم.اونم اینه که هر کی رای بیاره میلیونها میلیون از روحانی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان سواد سیاسی و اقتصادی نداره از روحانیم بدتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
رای من جلیلی است
اما خداییش پزشکیان را با روحانی قیاس نکنید
قیاس روحانی با قاجاریه هم ظلم در حق قاجاریه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دست مریزاد به طراح دکوراسیون بسیار زیبای استودیوی مناظره انتخابات ریاست جمهوری. طراحی زیبا، پرمحتوا و کاملا ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط،عکس شهید رئیسی رو کم داشت
امیدوارم برای مناظرات بعدی از تصویر ایشون استفاده کنن
Germany
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای پزشکیان از همه با برنامه تر بود رای من و خانواده پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
بابازاده
۱۲:۰۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کدوم برنامه. چند تا شو بگو، بی برنامه ترین بود. فقط حرف تکراری اصلاح طلب ها رو داشت می زد. پزشکیان روحانی دوم نه به پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کوچه بازاری پسند حرف میزد، نگاهش از بالا به پایین و عمدتا تحقیر آمیز بود.
Iran (Islamic Republic of)
دکتر
۰۹:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
رآی ما پزشکان و داروسازان و داروخانه داران در استان زنجان دکتر سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
خودت تنهایی رفتی نظر همه رو پرسیدی یا کمکی هم داشتی؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
همه که مثبت دادین همه پزشکین ماشالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بااحترام به آقای زاکانی رآی قاطع فقط دکتر سعید جلیلی عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
شجاعت مدیریت اعتماد به نفس برنامه فقط زاکانی
Germany
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی و پورمحمدی و پزشکیان برای مناظره امده بودند برنامه داشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جناب پزشکیان سردرگم ، بی برنامه و غیرمسلط به مباحث بود. فقط از روی کاغذ درست و اشتباه میخوند. کسی که تفاوت خلق پول و چاپ پول را ندونه و اشتباهی به جای هم بارها استفاده کنه شایسته جایگاه ریاست جمهوری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقایان جلیلی و پورمحمدی با تجربه و اعتماد به نفس و کاربلد نشون میدادند.
Iran (Islamic Republic of)
se hosein
۰۹:۲۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با سلام
آقايوني كه تا قبل مناظره ديشب اُرد دولت رئيسي رو ميدادن خودشون نقد كردن ديشب دولت جمهور شهيد رو وايراد گرفتن به كارها
چشم و گوشتون رو بازكنين فساد هاي مالي رو تو اين سه سال ببينين
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بله وقتی یه دولت ویرانه را تحویل بگیری بهتر از این نمیشه باز رئیسی مرد بود که اومد تحویل گرفت ولی شما چی تفکراتت مثل ما نمی توانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دیگه بعد از دیدن سریال هفت سر اژدها معلوم شد مافیای قدرت چه بی وجدانه
Germany
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کاری ندارم کا اخرش به کی رای میدم ولی پزشکیان ،پورمحمدی و جلیلی ،خود خوشان ،خود واقعیشان بودند و برنامه گقتند و تخریب نکردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
والله قالیباف هم همینطور ولی اولین کسی که تخریب رو شروع کرد پور محمدی و زاکانی بود هیجان کل مناظرات همین دو نفر بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای قالیباف با عدد و رقم صحبت می کرد چون خودش در مجلس است و روی برنامه هفتم کار کرده که این خوبه.
آقای جلیلی هم چون دائماً در حال رصد دولت و مجلس بوده، مواردی رو که دیده و گوشزد کرده و به نتیجه رسیده یا نرسیده رو گفته که اینهم خوبه ولی ای کاش باز جزئی تر صحبت کنند ایشون. چون با زدن حرف های زیبا نمی شه به نتیجه رسید.
آقای قاضی زاده هاشمی و آقای زاکانی هم کارهایی رو که تا حالا در حوزه خودشون انجام دادند رو گفتند که اینهم خوب بود یعنی اجرا کرده اند و نتیجه مدیریت و اجرای اون رو گفتند که می تونه موثر باشه.
Germany
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
چرا رسانه ها فقط از حق و حقوق بازنشیسته ها دفاع میکنند
دردحالی که انها ترسی ندارند از اعتراض و اعتراض میکنتد و هزینه ایاب و ذهاب ندارند ،و وقت شغل دوم دارند
یک معلم بازنشسته که از همه جا کمتر میگیره ۱۴ میلیون و بازنشسته که رتبه گرفته ۱۸میلیون حقوق میگیره ،اما نو معلم رسمی ۸تومن دریافتی داره ،نصفش میشه ایاب و ذهاب ،فرقی ندارتد که ان گوشه شهر برود یا روستا برود یا شهرستان دیگر ترددکند و وقت شغل دوم ندارد ،چون در حال تحصیل هست و باید به روز رسانی شود
در صورتی بازنشسته ها این دغدغه را ندارد ،همشون شغل دوم دارند ،وقت آزاد ،وهزینه ایاب و ذهاب ندارند
به فکر نو شاغلان باشید که حس ناامیدی نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
درست میگویید و از نو شاغلان بدتر ،کسانیکه کار حداقلی هم ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
حالا داری برای همکار خودت میزنی و حسادت میکنی ؟!!!!!!!!!!!!
آیا می دانستی که کارمندان وزارت نفت با مدرک لیسانس حدود ۱۲۰ میلیون تومان ، وزارت دارایی و شهرداری ها حدود ۱۰۰ میلیون تومان ، کارکنان سایپا و ایران خودرو ماهیانه ۸۵ میلیون تومان حقوق دریافت می کنند ؟!!!!!!!!!!!!!
کمی تفکر ، تدبر و تعقل بخرج دهید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
تنها كسي كه به لحاظ تسلط و برنامه در تراز رياست جمهوري بود آقاي دكتر جليلي بود از بقيه حتي يه وزيرم نميتوني در بياري !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
ما به دکتر جلیلی رسیدیم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۰۸:۳۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط دکتر مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
میشه بگی به کدوم برنامه رای میدی یا به کدوم توانایی اجرایی یا سابقه خوبش رای میدی تا منم بهش رای بدم
Iran (Islamic Republic of)
متولد۷۵
۰۸:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
لطفا پزشکیان به نفع دیگران کنار بکشند چون اصلا برنامه خاصی ندارن انقدر هم با رای الکی دادن مملکت رو ویران نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بدون هیچ دلیلی رای میدیم جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بجز پزشکیان و پورمحمدی هرکی رای بیاره برد کردیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اشتباه مثبت دادم درود بر پزشکیان و پورمحمدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای دکتر سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط قالیباف یا جلیلی
Germany
ناشناس
۰۹:۲۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
چه حرف خنده داری ،

اگر از اون طرف نگاه کنی بهترینش جلیلی و زاکانی وبودند و از ان طرف هم پزشکیان و پومحمدی
قالیباف اصلا خوب ظاهر نشد
زاکانی هم چون کلا تخریب میکنه مزدم حرفش گوش نمیدن
جلیلی و پزشکیان و پوزمحمدی بهتر بودند
هر چند تفاوت سیاسی دارند
-
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط سردار قالی باف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کاری با دیگران ندارم‌ هر نظر خودش
رأی من پزشکیان هست ولی نفر دوم جلیلی پس رقابت بین این دو نفر هست زاکانی هاشمی خط نشانه گرفتند برای پزشکیان پور محمدی با کار خودش و مهر تایید قالیباف زد
رقابت اصلی پزشکیان و جلیلی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
میشه بگی به چیه پزشکیان رای میدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اولویت اول ارتباط عزتمند با کشورهای مختلف در سطح وسیعتری هست تمامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کسی که می‌خواهد رئیس جمهور بشه باید به اقتصاد مسلط باشه. هیچکدام از اینها الفبای اقتصاد را هم بلد نیستند. هر کدام فقط از هنرهای نداشته خودشان تعریف می‌کردند. ای کاش چند تا استاد اقتصاد می‌آوردند که ۴تا سوال حسابی بپرسه تا عیار اینها مشخص بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اقای جلیلی اصلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
تمام منابع طبیعی و نیروهای کار آمد انسانی در اختیار رئیس جمهور است و میتواند بهترین اساتید اقتصاد ایران را بکار گیرد
رئیس جمهور باید مدیر خوبی باشد و باتلاش و مردم دوست و وطن پرست و پاکدستی و فرا جناحی باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اگر یک گروه اقتصاددان نظری مخالف گروه دیگر داشته باشند اونوقت رئیس جمهوری که اقتصاد نداند هنگ میکنه. رئیس جمهور باید حتما مسلط به اقتصاد باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط کلی گویی کردند. هیچکدام این کاره نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی مسلط بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کاملا مشخصه زاکانی پوششی جلیلی شده.به نظر من شورای نگهبان باید کاندیدایی که صرفا جهت پوششی وارد انتخابات می شوند رو رد صلاحیت کنه،تا عدالت برقرار بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
چه سناریوی آشنایی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۰:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
سلام اول تشکر از خبرگزاری که پوشش میده ممنونم
اما تحلیل این مناظره:بنظر من خیلی مسائل رو برای افراد رای دهنده و عاقل روشن کرد آقای قالیباف ضعیف و سردرگم آقای پزشکیان کلا بدون برنامه و بی هدف اصلا تکلیفش با خودش مشخص نبود و فقط دنبال شعار عوام فریبانه بود و واقعا در حد فاجعه ضعیف بود آقای جلیلی با برنامه و دقیق مطالب رو بیان کرد ولی همچنان اون تواضعی که داره باعث میشه دستاوردهای خودشو خوب بیان نکنه آقای قاضی زاده بیشتر روی دفاع از دولت شهید رییسی متمرکز بود آقای زاکانی مسلط و با اعتماد بنفس برنامه هاشو بیان کرد به سوالات پزشکیان خوب پاسخ داد آقای پورمحمدی هم سردرگم و از این شاخه به اون شاخه درحال جابجایی بود بنظرم خیلی ضعیف و بی برنامه بود
تشکر از صدا و سیما و زحمت کشان امیدوارم مردم رای عاقلانه بدن نه روی تاثیر رسانه ها و افرادی که بعضا پول میگیرن بیان اینجا حرفای خنده دار و خلاف واقع منتشر کنند هرکسی ندید بنظرم حتما خبر رو با دقت بخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
برای ما پزشکیان هست هر که نظر خودش رقابت بین پزشکیان و جلیلی هست بقیه هیچ تکرار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
نظر شما برای خودت مهمه
Germany
ناشناس
۰۰:۵۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقایان میگن تورم ما ۴۰ درصده ،مردم آیا تورم ۴۰ درصده ؟ فقط تو بحث کرایه خونه و مغازه ۱۵۰ درصد از سال قبل بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
فتاح
۰۰:۴۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به نظر من دکتر پزشکیان میتونه رئیس جمهور خوبی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
به هیچچچچچ عنوان
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۰۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اصلا و ابدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مبارکت باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای پزشکیان دقیقا" مثل روحانی فقط و فقط شعارهای عوام فریبانه میدهد ایشان دم از قانون و ارتباط به دیگر کشورها (غرب ) میدهد در حالی که کل مشکلات کشور از تحریم ها و توطئه های همین غربی هاست در صورت انتخاب ایشان کشور برای مدت حداقل 4 سال در جا خواهد زد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
تنها کسی که منطقی حرف می زد پزشکیان بودند .
Germany
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اقای قاضی زاده دولت تحویل گرفتید گوشت بود ۱۲۰ تومن الان ۷۰۰ تومنه سکه تحویل گرفتید ۱۴ تومن الان ۴۳ تومنه ،کرایه خونه اینا بماند با دعوا فکر کردی ناکارآمدی شما گم میشه چطوری داری وضعیت بد الان با گذشته مقایسه میکنید
United States of America
ناشناس
۰۱:۰۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اخسنت ب. شما بدون شرح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با احترام به شهید رئیسی ،،، ولی واقعا توی این سه سال جز افزایش تورم کاری نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قیمت گوشت هشتصدهزار تومان وقیمت خانه واجاره خونه سر به فلک کشیده شده و... آقای زاکانی چگونه سفره های مردم نسبت به دهه ۹۰ بزرگ شده فکر کنم شما تو دنیای زندگان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
سفره امثال اقای زاکانی بزرگ شده،متاسفانه آقایان یا از سفره مردم خبر ندارند و یا خودشون رو زدن به کوچه چپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قیمت گوشت هشتصدهزار تومان وقیمت خانه واجاره خونه سر به فلک کشیده شده و... آقای زاکانی چگونه سفره های مردم نسبت به دهه ۹۰ بزرگ شده فکر کنم شما تو دنیای زندگان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قیمت گوشت هشتصدهزار تومان وقیمت خانه واجاره خونه سر به فلک کشیده شده و... آقای زاکانی چگونه سفره های مردم نسبت به دهه ۹۰ بزرگ شده فکر کنم شما تو دنیای زندگان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قیمت گوشت هشتصدهزار تومان وقیمت خانه واجاره خونه سر به فلک کشیده شده و... آقای زاکانی چگونه سفره های مردم نسبت به دهه ۹۰ بزرگ شده فکر کنم شما تو دنیای زندگان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
قیمت گوشت هشتصدهزار تومان وقیمت خانه واجاره خونه سر به فلک کشیده شده و... آقای زاکانی چگونه سفره های مردم نسبت به دهه ۹۰ بزرگ شده فکر کنم شما تو دنیای زندگان نیستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
ای بابا باشگاه خبرنگاران جوان تکرار تکرار ما که حرف حق میزنیم چاپ نمیشه ولی مال شما چهار بار تکرار
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۰۰:۱۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
برداشت من تا الان از مذاکره اینه اقای پزشکیان و قالیباف بسیار بهم نزدیکن و حدس میزنم با امیدوارم اقای قالیباف به نفع اقای پزشکیان کنار بره
داشتن رئیس مجلسی مثل اقای قالیباف و رئیس جمهوری مثل اقای پزشکیان ایده آله و از تمام مشکلات عبور خواهیم کرد و مجلس و دولتی هماهنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
یکیشون نظر من پزشکیان بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با این هوشت مواظب باش ندزدنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
پزشکیان، حرفی از خودش نداشت، فقط لب و دهان اصلاح طلبان با شعارهای عوام فریبانه و تکراری بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
من به قالیباف رای میدهم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
من به قالیباف رای نخواهم داد چون جواب نامه های که به رئیس مجلس نوشتم رو نداد که نداد
-
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مشهدیها یک اصل دارند مدونوم نمیگوم
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
هیچکدام جز پزشکیان برنامه ای نداشتن جز تخریب....مخصوصا زاکانی وهاشمی که معلومه اومدن تخریب کنن....پور محمدی هم شبیه نظرات پزشکیان داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دوتا از برنامه‌های پزشکیان نام ببر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
با احترام به آقای پزشکیان تنها چیزی که ایشان مطرح نکردند برنامه بود و هر چه گفتند گله از ۴۰ سال عملکرد دولت ها که خود عضو هیئت دولت بود..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
مشکل صدا سیما این است کسانیکه سوال کردند مثل دانش جعفری و پور ابراهیمی و فولادگر و فلاحیان ......
همه خودشون پست داشتند و دارند و تو وضع الان دخیل هستند
باید از یه کارشناس نخبه صاحب نظر که پستی نداشته - استاد دانشگاه حتی خارج کشور ...به عنوان سوال کننده انتخاب کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
انصافا آقای قالیباف خیلی با برنامه هست و اصلا حاشیه نمیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
تجربه داره
ریز مسائلو میگفت
رای ما قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
اقای جلیلی برنامه قوی داره نسبت به بقیه
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا هاشمي
۰۹:۲۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
موافقم
قاليباف بهتر بود
جليلي فقط روي كاغذ برنامه داره
و با ايشون بايد آزمون و خطايي ديگر رو تجربه كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
آقای جلیلی تو دل بحرانها به دولتها کمک کرده
تنها دولتی که کمکش قبول نکرد روحانی بود
حتی دوران شهید سلیمانی کمکهایی کردن که هیچ کس گردن نمیگرفت
حدود ۱۲ سال به کل کشور حتی روستاها دور افتاده سفر کرده مشکلات دیده بررسی کرده و راه حل برون رفت میدونه
پس یعنی اینقدر با برنامه هست و اینقدر بادانش که میتونه نجات بخش باشه


فقط و فقط
# کد_44
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
برنامه های مسعود پزشکیان قابل قبول تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
مگه برنامه ای هم داشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
کدوم برنامه

یکیشو بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
آقای قالیباف و آقای جلیلی خیلی عالی بودن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
بدون هیچ دلیلی رای میدیم جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
فقط زاکانی
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۳:۳۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
رای ما دکتر مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
هیچکدام به پرسش های کارشناس ها پاسخ نمی دادند و بیشتر مطالبی که از پیش حفظ کرده بودند را می گفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
جلیلی خیلی مسلط صحبت می کنه ولی بازم رای من قالیباف تا ببینیم مناظرات بعدی چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
منم قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
منم جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
جناب جلیلی را اصلح دیدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
با احترام به تمام طرفداران کاندیداهای ریاست جمهوری

فقط و فقط به آقای دکتر جلیلی رای میدم
نه از روی تعصب نه احساس رقابت
برنامه ها را دقیق دنبال میکنم
آقای جلیلی را اصلح ، متعهد، بادانش ، با برنامه ی کامل ، با اخلاق ، پاکدست و مردمی تر از باقی نامزدها دیدم
رای من و خانواده آقای جلیلی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
رئیس جمهور هیچکاره است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
جناب پزشکیان اگر ترکیه با تورم ۷۰٪ توانسته خودش را بسازه پس ما هم می توانیم با ۴۰٪ تورم خودمان را بسازیم ولذا نباید نگران تورم باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دوست عزیز تورم ما ۴۰۰درصده ولی آقایون ۴۰درصد اعلامش میکنن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
دوست عزیز ۰۱:۱۴ محاسبه تورم حساب کتاب داره ، باد معده نیست که بی حساب بزنه بیرون ، اگر تورم ۴۰۰ در صد بود باید الان گوشت را می خریدیم حداقل ۲ یا ۳ میلیون تومان ، قند و شکر را حداقل ۵۰۰ هزار تومان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
ما نمیتونیم چون نمیخوایم مشکل حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
شما اصلا معنی 400 درصد رو میدونی .... یعنی جنسی که 100 تومن بوده شده 500 تومن ....
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله موحد
۲۳:۱۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
به نظرم اولین مولفه باید اعقاد راسخ رئیس‌جمهور به توانائی خودش و برنامه باشد ، شعار های عوام فریبانه نشانه عدم اشراف و نداشتن راه کار است ، نتیجه می‌شود اینکه رئیس‌جمهور وقتی خواب است دیگران تصمیم میگیرند
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۲۳:۰۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
الان اقای قاضی زاده هاشمی گفتن یک نفر از طرفداران اقای پزشکیان تو فضای مجازی خیلی روی بورس مانور میدن
نکنه همین داداشمون که اینجا تو yjc همش راجب بورس کامنتای باحال میزاره رو گفت
چقدر معروف بودیما
پس معلوم شد نامزد ها میان کامنتای مارو میخونند درود بهشون درود بر yjc
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
من به دقت به حرفهاشون گوش دادم باور کنید خیلی از مردم متوجه نمی شوند اینها چه می گویند
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۲۳:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
مصاحبه دختر اقای پزشکیان دیدم فهمیدم اقای پزشکیان مثل خودم فیلم بازه و به هنر و سینما علاقه داره و اصلا ادم تک بعدی نیست گفتن سریال چینی سه بردار که یک سریال فلسفی و سیاسی بود و از تلویزیون پخش شد چندین بار دیده نکته برداری کرده ازش
درود بر اقای پزشکیان واقعا یک پکیج کامل هستن
این مرد تمام مردم درک خواهد کرد و به اختلافات داخلی پایان خواهد داد
مردی برای تمام مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
شما برو سریالت رو نگاه کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
جناب نادر شاه افشار الان شما تعریف پزشکیان را کردی؟
Iran (Islamic Republic of)
زاگرسیان
۲۳:۰۰ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
برای صنعت بسیار بسته خودرو چه برنامه آیی دارند و آیا میتوان به تولید و واردات ده ملیون خودرویی در ایران امید داشت و آیا این توان در ایران و نامزدان ریس جمهوریش وجود دارد ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
نادر شاه افشار
۲۲:۵۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
درود بر اقای پزشکیان
تا حالا کسی اینقدر حرفاش به دلم ننشسته بود
این مرد نابغه س انعطاف پذیره نگاه منطقی و عاقلانه داره صداقت داره بجای دروغ شیرین حقیقت تلخ میگه اما امید هم میده راهو نشون میده
من مطمئنم اقای پزشکیان اگر انتخاب شه کشور به سمت پیشرفت توسعه و اتحاد خواهد رفت
و نسل جوان رو هم درک خواهند کرد و کشور متحد یکدست خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
به گذشته و کارنامه افراد نگاه کن نه صرفا" حرف زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
بنظر بنده با همین یک مناظره مشخص شد نظر نامزدها ومی توان تصمیم گیری کرد چون نامزدها که جواب سوال کارشناسان راکه نمی دهند وفقط حرفهای خودشان را می زننداگربه همین صورت بقیه مناظره ها هم باشه ففط می شود حرفهای تکراریی پس یک مناظره کافیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
به خدا تو استانی محروم زندگی می کنم که فقط اسم خوش اب هوایی پدر ما رو درآورده و داریم عمرمون رو هدر می دیم .استان لرستان واقعا از لحاظ اقتصادی ضعیف و جوانان همشون عمرشون تلف شده . واسه تمدید جواز که هیچ نفعی برای مانداره دو ماه وقت و همرو تلف کردیم . نه بیمه نه درآمد داره و اینقدر پیچ در پیچ گذاشتن که دیگه امیدی نمونده واسمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
تا الان که هیچ‌کدام بدرد رئیس جمهوری نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
فقط جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
برای تو بایدن دیوانه و آلزایمری خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
آفای قالیباف اگر بتونه اقامت گرفتن پسرش از کانادا رو و خونه های استرالیاش رو جواب بده ، میتونه شانس داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
چقدر راحت به دیگران تهمت میزنید .یه روزی باید در محضر خداوند پاسخگو باشید.
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۲:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
آقای مسعود پزشکیان
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۲:۴۳ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
آقای مسعود پزشکیان
Germany
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
به این میگید مناظره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
با پزشکیان موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
با پزشکیان موافقم
۱۲
آخرین اخبار