رزمایش مشترک آمریکا و متحدانش در دریای چین جنوبی

نیروی دریایی آمریکا به همراه ژاپن، کانادا، و فیلیپین رزمایش دریایی در دریای چین جنوبی برگزار کردند.

دریای چین جنوبی، جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی، و جزیره تایوان ۳ منطقه‌ای هستند که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و چین بر سر آنها بسیار زیاد است. خطر ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر طلب در نظام بین الملل اکنون واشنگتن را به تکاپو برای ایجاد موازنه در شرق آسیا واداشته است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناوگان اقیانوس آرام آمریکا امروز (دوشنبه) از انجام رزمایش دو روزه آمریکا، کانادا، ژاپن، و فیلیپین در منطقه انحصاری اقتصادی مانیل در دریای چین جنوبی خبر داد.

در بیانیه منتشر شده از سوی واشنگتن آمده است: هدف از برگزاری این رزمایش دریایی اطمینان خاطر از آزادی کشتی رانی و پرواز هواپیما‌های بین المللی از این دریا بود. هر ۴ کشور در این رزمایش متعهد به تقویت همکاری‌های امنیتی و ثبات در منطقه شدند. 

در این رزمایش ۴ کشتی جنگی حضور داشته و اقدام به مانور‌های مختلف به منظور سنجش و اعتبارسنجی دکترین عملیات مشترک نیرو‌های مسلح ما، و مرور تاکتیک‌ها و فرآیند‌های رزمی کردند. 

پیش از این و در ماه آوریل فیلیپین اقدام به برگزاری رزمایش مشترک دریایی با ژاپن، استرالیا، و آمریکا کرده بود. مانیل مدعی مالکیت بر بخشی از دریای چین جنوبی است که پکن نیز درباره آن ادعا‌هایی دارد. ناتوانی فیلیپین در مقابله با قدرت چین و تلاش واشنگتن برای اعمال سیاست مهار علیه پکن باعث نزدیکی مانیل به آمریکا شده است. 

با قدرتمندتر شدن چین به مرور زمان، دریای چین جنوبی به یکی از مناقشه برانگیزترین مناطق جهان تبدیل خواهد شد؛ جایی که سالانه ۳ هزار میلیارد دلار تجارت دریایی از آن عبور کرده و منابع عظیمی از سوخت‌های فسیلی در زیر آب‌های آن مدفون شده است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار