۱۸ طرح سامانه نوین آبیاری در میاندوآب به بهره‌برداری رسید

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: ۱۸ طرح سامانه نوین آبیاری به مساحت ۵۹ هکتار در این شهرستان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

رضا مقدم مدیر جهادکشاورزی میاندوآب گفت: ۱۸ طرح سامانه نوین آبیاری با هدف افزایش راندمان آب آبیاری و ایجاد اشتغال پایدار برای ۳۱ نفر و بهره‌مندی ۲۶ خانوار در ۱۴ روستای شهرستان میاندوآب اجرا شده که با آغاز بهره‌برداری از این طرح‌ها، ۲۶۶ هزار مترمکعب، در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود.

وی افزود: ۲۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون ریال از اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح‌ها بصورت کمک بلاعوض دولتی از محل اعتبارات ملی تأمین شده است.

مدیر جهادکشاورزی میاندوآب با اشاره به مزایای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری در تولید محصولات کشاورزی، ادامه داد: با اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت فشار، سالانه بطور میانگین چهار هزار و ۵۰۰ مترمکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی می‌شود و میانگین بازده مصرف آب در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بین ۷۰ تا ۹۰ درصد است.

وی اضافه کرد: تأمین آب یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تولید محصولات کشاورزی است و با توجه به محدودیت در منابع آبی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، مهمترین و اساسی‌ترین راهکار برای مقابله با مشکل کم آبی و ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی است.

وی افزود: در همین راستا تاکنون هشت هزار و ۸۶۷ هکتار از اراضی شهرستان میاندوآب، به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که ۶ هزار و ۶۳ هکتار از این آمار مربوط به آبیاری بارانی، ۵۸۷ هکتار آبیاری قطره ای، ۲۱۷ هکتار کم فشار است، همچنین ۲ هزار هکتار از اراضی شهرستان نیز به سیستم آبیاری نوار تی‌تیپ مجهز شده است.

مقدم گفت: بیش از ۱۹ کیلومتر پوشش بتنی انهار سنتی و ۶۳ کیلومتر انتقال آب با لوله پلی اتیلن اجرا شده و در مجموع با اجرای این طرح‌ها حدود ۴۳ میلیون متر مکعب در مصرف آب کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

اراضی کشاورزی میاندوآب به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شد

وی در ادامه گفت: همچنین از آغاز سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز بیش از ۱۲۰ هکتار سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار، سه کیلومتر و ۳۵۲ متر پروژه خط انتقال آب با لوله و ۱۸۵ متر پوشش بتنی انهار سنتی اجرا شده است.

مقدم از اجرای بیش از یک کیلومتر و ۴۰۰ متر، پروژه خط انتقال آب با لوله پلی اتیلن با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال در روستا‌های نظام آباد، حاصلقوبی امیرآباد، جعفرآباد چلیک، اوچ تپه کرد و حاج حسن خالصه شهرستان میاندوآب در جریان امسال خبر داد.

وی خواستار تأمین اعتبار مورد نیاز برای طرح‌های نیمه تمام حوزه آب و خاک این شهرستان از جمله شبکه آبرسانی واحد عمرانی یک، خطوط انتقال آب کشاورزی با لوله پلی اتیلن در روستا‌های پایین دشت و پوشش بتنی انهار سنتی شد.

دشت میاندوآب با دارا بودن ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، ۲۶ هزار بهره بردار بخش کشاورزی، وجود منابع خاک حاصل‌خیز، اقلیم مناسب و سازگار و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی جنوب آذربایجان‌غربی محسوب می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.