سیستان و بلوچستان فرصتی برای خودکفایی کشور در تولید موز

سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: به منظورجلوگیری از واردات و خروج ارز، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی و خودکفایی کشور در تولید موز، احداث ۱۷ هزار هکتار موزستان جدید بعنوان چشم انداز پیش رو ترسیم شده است.

دهمرده گفت: برای تحقق این طرح، بنگاه‌های اقتصادی با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، برنامه طرح توسعه‌ باغات موز به شیوه کشت متراکم در سطح ۴۲۰۰هکتار تدوین، و تاکنون کشت الگویی ۱۰۰ هکتار موزستان درمنطقه باهوکلات شهرستان دشتیاری به اتمام رسیده است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در حال حاضر دارای ۷۱۳۶ هکتار موزستان با تولید سالیانه افزون بر ۲۰۳ هزار تن می باشد.

دهمرده همچنین افزود: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با مشارکت وزارت جهادکشاورزی و ستاد اجرای فرمان امام خمینی (ره) و پشتیبانی علمی و فنی این موسسه در شهرستان‌های سراوان،چابهار ،کنارک،دشتیاری،قصرقند،زرآباد و سرباز در حال اجراست و تاکنون بیش از ۲۵ هزار هکتار ازاراضی کشاورزی در قالب این طرح به زیر کشت گندم، جو، سورگوم علوفه ای، ماش، عدس، گلرنگ و گیاهان دارویی رفته است.

دهمرده خاطرنشان کرد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش تولیدات کشاورزی با تدوین برنامه ۵ ساله، تا پایان سال ۱۴۰۵، ۴۶۳هزار و ۴۰۰ تن به ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی استان افزوده خواهد شد. طی دو سال گذشته تا کنون با سرمایه گذاری ۲۲۹۸ میلیارد ریال و راه‌اندازی ۲۷ واحد ، ۷۶ هزار تن ظرفیت صنایع تبدیلی و غذایی استان افزایش یافت.

وی اظهار کرد: برای تحقق توسعه گلخانه ها و سایبان ، با هدف بهره برداری بهینه از آب  کاهش تلفات و هدر رفت آن، افزایش تولید، توسعه صادرات و اشتغالزایی تاکنون ۱۸۷ هکتار گلخانه جدید احداث و سطح کلی گلخانه های استان از ۳۲۲ هکتار به ۵۰۹ هکتار با تولید بیش از ۹۳ هزار تن تولید ارتقاء یافته و در راستای توسعه گلخانه های کوچک مقیاس تاکنون ۱۶۸۰ مورد گلخانه در سطح ۴۸ هکتار در کل استان به بهره برداری رسیده و تعداد۱۲۷۰ گلخانه خانگی نیز در حال ساخت می باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار