مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: منابع آب‌های زیرزمینی استان با ۳۹۸ ایستگاه فعال در حوزه‌های مختلف سنجش و رصد می‌شود.

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: ایستگاه‌های سنجش منابع آب زیرزمینی شامل ۱۸۷ ایستگاه پیزومتر، ۱۱۸ چاه انتخابی، ۷۵ چشمه و ۱۸ قنات انتخابی است که در نقاط مختلف استان قرار دارد.

وی با بیان اینکه آب‌های زیرزمینی یکی از مهم‌ترین منابع آبی محسوب می‌شود و برای حیات انسان و توسعه اقتصادی ضروری است، ادامه داد: به کمک سنجش آب‌های زیرزمینی میزان مصرف، کاهش سطح آب‌ها و همچنین عوامل دیگری مثل فرونشست نیز قابل ارزیابی و برنامه ریزی خواهد بود.

ستوده اضافه کرد: هم اکنون ۲۹ شهر و هزار و ۱۵۰ روستا از منابع آب‌های زیرزمینی استان بهره مند می‌شوند که بیشتر مصارف استان شامل بخش کشاورزی ۸۸ درصد مصارف آب را به خود اختصاص داده است.

این مسئول بیان کرد: برداشت بی رویه آب از چاه‌های مجاز و غیرمجاز و همچنین کاهش بارندگی در سطح استان باعث شده تا این استان جزو ۶ استان نخست کشور در تنش آبی محسوب شود که خوشبختانه با تدابیر قبلی طرح سازگاری با کم آبی در استان اجرایی شد.

قزوین یکی از استان‌های با اقلیم سرد و نیمه خشک به حساب می‌آید که بخش اعظمی از منابع آب شرب آن از منابع آب زیزمینی تامین می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.