انجام موفقیت آمیز درمان زوج‌های نابارور به روش PRP

محققان مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند موفق به درمان زوج‌های نابارور با تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت خون شدند.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این طرح ابتدا از سوی مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی مطرح و در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصویب و به عنوان یک طرح برگزیده به شورای پژوهشی استان معرفی شد.

دکتر فریدونی با بیان اینکه این طرح در سال ۱۴۰۱ در شورای پژوهشی مصوب شد، افزود: بودجه مصوب طرح از سوی استانداری در چند مرحله از اواسط سال گذشته تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه اجرای طرح از اواسط سال گذشته شروع شد، گفت: در این طرح زوج‌های ناباروری که به دلیل ضعف تخمدان یا مشکلات تخمدانی علیرغم اقدامات درمانی متعدد همچون IUI و IVF موفق به باروری نشده اند درصورت دارا بودن شرایط، تحت درمان قرار می‌گیرند و تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی برای واجدان شرایط رایگان خواهدبود.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در نتیجه ابن روش در اکثر درمان شدگان کیفیت و تعداد تخمک‌های بهبود یافته، افزود: خوشبختانه  تاکنون ۴ نفر از خانم‌های درمان شده با این روش، بارداری موفق داشته اند که سه نفر به صورت طبیعی و بدون انجام IVF باردار شدند و این مسئله بیانگر تاثیر مثبت این درمان می‌باشد.

دکتر فریدونی درخصوص فرآیند کار گفت: ابتدا متخصص زنان در مرکز ناباروری رویش دانشگاه معاینات تخصصی را انجام و در صورت احراز شرایط مشارکت در طرح، آزمایشات اولیه انجام شده و سپس پلاسمای غنی شده از پلاکت خون بیمار تحت شرایط استریل جدا می شود و پس از آن توسط فوق تخصص زنان و نازایی در مرکز ناباروری رویش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تزریق PRP (پلاسمای غنی از پلاکت) به تخمدان‌ها صورت می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه نتایج طرح تا این لحظه نشان داده است که این اقدام درمانی باعث افزایش تعداد تخمک‌ها و بهبود شرایط آنها به لحاظ باروری شده، افزود: پس از تزریق پلاسما یک تا دو ماه طول می‌کشد تا تخمدان تقویت شده و پس از آن بیمار می‌تواند عمل IVF را انجام دهد.

رئیس مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه  در این طرح متخصص و کارشناسان مرکز تحقیقات و نیز متخصص زنان و بیهوشی و کارشناسان مرکز رویش همکاری میکنند، گفت:  نتایج اولیه طرح شامل اثر مثبت PRP (تزریق پلاسمای غنی از پلاکت) بر تقویت تخمدان‌ها و جوانسازی آن و تولید تخمک با کیفیت که لازمه یک حاملگی موفق است می‌باشد.

دکتر فریدونی افزود: این یک اقدام جدید درمانی برای ناباروی است که به عنوان یک طرح تحقیقاتی در حال انجام است امید است بتوانیم یکصد نفر از واجدین شرایط را بصورت رایگان تحت درمان قرار دهیم.

وی با قدردانی از استانداری و دفتر امور بانوان و جمعیت استانداری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز ناباروری رویش گفت: واجدان شرایط در صورت تمایل و برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این طرح می‌توانند با تلفن ۰۵۶۳۲۳۸۱۲۵۸ در مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تماس بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.