رایزنی برای تدوین مشترک پرونده ثبت جهانی اسب کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از رایزنی با مسئولین اقلیم کردستان عراق برای تدوین مشترک پرونده ثبت جهانی اسب کرد خبر داد و گفت: طرف عراقی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

داریوش فرمانی در تشریح آخرین اقدامات برای ثبت جهانی اسب کُرد، گفت : مقدمات لازم برای ثبت جهانی اسب کرد در کرمانشاه فراهم شده و منتظر اقدامات طرف عراقی هستیم. 

وی افزود: تمام مستندات و مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد در کرمانشاه گردآوری شده، اما طرف عراقی هنوز عملا اقدام خاصی انجام نداده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: برای تشکیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد، همانگونه که در ایران آن را به ثبت ملی رسانده‌ایم، در عراق نیز باید به ثبت ملی برسد که متاسفانه طرف عراقی هنوز پرونده ثبت ملی آن را تدوین نکرده است. 

وی ادامه داد: در سفر اخیری که به همراه استاندار کرمانشاه به اقلیم کردستان عراق داشتیم، با مسئولین این منطقه در خصوص پرونده ثبت جهانی اسب کرد رایزنی‌هایی صورت گرفت و مقرر شد طرف عراقی نیز پای کار بیاید. 

فرمانی تاکید کرد: باتوجه به اینکه طرف عراقی تجربه چندانی در خصوص تدوین پرونده ثبت ملی ندارد، قرار بر این شد تا همکاری‌هایی را در این زمینه با آنها داشته باشیم. 

وی افزود: در روز‌های آینده برخی از مسئولین اقلیم کردستان عراق به کرمانشاه سفری خواهند داشت تا هماهنگی‌های بیشتری در این زمینه باهم داشته باشیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: اگر پرونده اسب کرد در عراق نیز به ثبت ملی برسد، باتوجه به اینکه تاکنون دو جشنواره نیز برای آن برگزار شده، کار تدوین پرونده ثبت جهانی به سرعت پیش خواهد رفت. 

وی خاطرنشان کرد: با تدوین پرونده ثبت جهانی اسب کرد به صورت مشترک با کشور عراق، این پرونده برای ثبت جهانی شدن خارج از نوبت در یونسکو بررسی خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.