پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما در ایران

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: میزان ذخایر خون در کشور به طور متوسط هشت روز است.

مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور در نشست خبری گفت: برای اولین بار نیاز بیمارستان های سراسر کشور به خون و فرآورده های خونی به طور کامل تامین  شده و ذخایر خونی به طور متوسط ۸ روز است.

وی بیان کرد: برای اولین بار تمام استان های کشور مجهز به سیستم غربالگری دستگاهی شده اند که این امر میزان خطاها را به صفر رسانده است. همچنین برای اولین بار آزمایش غربالگری مولکولی انجام می شود‌.

جمالی افزود: ۱۶ کشور عضو  سازمان خون های  نادر هستند. اکنون حدود ۳۰۰ لیتر ذخایر خون های نادر در کشور داریم.

وی افزود: پالایشگاهی که در حدود ۱۰ سال پیش به بخش خصوصی واگذار شده بود هیچ تولیدی نداشته و بر اساس حکم دادگاه این پالایشگاه از بخش خصوصی گرفته شده است ؛اکنون دو پالایشگاه دیگر در دست احداث است.

جمالی ادامه داد: در سال گذشته دو میلیون و ۳۲۰ هزار واحد خون در کشور اهدا شده و سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد خون در سال ۱۴۰۲ نیز مصرف شده است. میزان اهدای خون در سال جاری حدود ۱۲ درصد رشد داشته است.

او ادامه داد: تولید کیسه های فیلتر دار در کشور انجام شده و این کیسه ها سبب سلامت بیشتر خون های اهدایی خواهد شد.اکنون حدود شش ماه ذخیره استراتژیک کیسه های فیلتر دار در ایران داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: در سال گذشته ۲۶۲ هزار لیتر پلاسما تولید شده و امسال پیش بینی شده تا بیش از ۳۰۰ هزار لیتر پلاسما در ایران تولید شود.

وی گفت: رسالت سازمان انتقال خون تامین خون کافی و سالم است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار