نظارت بهداشتی بر قربانی ۸ هزار راس دام سبک و سنگین در خراسان جنوبی

بازرسان بهداشتی دامپزشکی در خراسان جنوبی بر بیش از ۵ هزار و ۴۷۵ راس دام زنده و سه هزار و ۱۳۶ لاشه دام سبک و سنگین نظارت داشتند.

دامپزشکی خراسان جنوبی بر کشتار بیش از پنج هزار دام نظارت داشته است که از این تعداد دو هزار و ۸۰۰ راس دام سبک و ۲۶۱ راس دام سنگین قبل از کشتار و سه هزار و ۱۳۶ لاشه دام سبک بعد از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار گرفتند.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر سلامت دام‌های قربانی با فعالیت ۶۰ اکیپ شامل ۲۵ اکیپ ثابت و ۳۵ اکیپ سیار در سطح استان با حضور ۲۵ دامپزشک و ۶۲ بازرس بهداشتی دامپزشکی و ۱۴ ناظر شرعی عملیات نظارت بهداشتی و شرعی را در روز عید قربان انجام دادند.

محمد علی بخشی افزود: در روز عید قربان ۸ هزار و ۶۱۱ راس دام زنده و لاشه دام قربانی بازرسی شد که از این تعداد دو راس لاشه حذف کامل و مجموعا ۹۸ کیلوگرم حذف موضعی صورت گرفت و همچنین ۹۰۹ مورد آلایش خوراکی به وزن ۲۱۷ کیلوگرم شامل کلیه، کبد و ریه از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

به گفته وی در روز عید قربان با هماهنگی دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری طرح کشتار رایگان در کشتارگاه‌های شهرداری‌ها در سطح استان صورت گرفت که خوشبختانه استقبال خوبی از این موضوع توسط مردم انجام شد.

وی گفت: از جمله مخاطرات کشتار دام‌های قربانی در خارج از کشتارگاه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان است که عملیات‌های نظارت و بازرسی بر ذبح بهداشتی دام‌های قربانی با هدف کاهش احتمال انتقال این بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و ... و نیز پیش گیری از این بیماری‌ها انجام شد.

وی از هم استانی‌ها در خواست کرد فرآورده خام دامی خود از جمله گوشت قرمز و سفید، تخم مرغ و ... خود را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند و به تاریخ تولید و انقضا آن دقت داشته و از خرید محصولات فاقد لیبل و تاییدیه دامپزشکی جدا خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد تخلف با شماره گیری ۱۵۱۲ موضوع را گزارش داده و کارشناسان دامپزشکی در سطح استان در اولین فرصت نسبت به بررسی و برخورد لازم اقدام خواهند کرد.

برچسب ها: دام ، عید قربان ، قربانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.