افتتاح گلخانه تولید بذر گواهی شده سیب زمینی در فارس

شرکت دانش‌بنیان پیشگامان صنعت توژال سپید برای نخستین بار در فیروزآباد، موفق به تولید انبوه مینی تیوبر سیب زمینی از طریق فناوری کشت بافت گیاهی و انتقال موفق از آزمایشگاه به گلخانه شد.

در مراسم افتتاح این گلخانه تولید و تکثیر بذر گواهی شده که با حضور معاون هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی فارس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد و روسای ادارات صمت و جهادکشاورزی، نماینده بنیاد برکت، بنیاد علوی و دیگر مسئولان شهرستان فیروزآباد صورت گرفت، با مدیر عامل این شرکت دانش بنیان درخصوص محصول ویژه تولیدیشان گفتگو کردیم.

علی اصغر بهزادی گفت: شرکت دانش بنیان مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد برای نخستین بار در کشور از طریق فناوری کشت بافت موفق به تولید نشاء سیب زمینی و ایجاد مزرعه الگو شده است.

مدیر شرکت دانش‌بنیان پیشگامان صنعت توژال سپیدتوضیح داد: این شرکت فناور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد در مرکز رشد این واحد مستقر شده و با امکاناتی، از جمله ٤٠٠ متر آزمایشگاه دو گلخانه شیشه‌ای و یک گلخانه با زیربنای هزار و ٥٠٠ متر مربع به صورت هیدروپونیک آماده تولید محصول است.

بهزادی درخصوص نحوه تولید محصول اظهار نمود: روند کار این شرکت فناور بدین صورت است که در ابتدای هر سال متناسب با نیاز استان تعدادی گیاهچه با رقم مشخص از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه جهاد کشاورزی نامه‌ای به مرکز بیوتکنولوژی اصفهان ارسال و تعداد ١٠٠ یا ١٥٠ گیاهچه درون شیشه به این شرکت تحویل داده می‌شود که در آزمایشگاه با امکانات موجود، این تعدادرا با توجه به ظرفیت فعلی در سال به ١٥٠ هزار عدد گیاهچه افزایش می‌دهیم.

بهزادی افزود: این ١٥٠ هزار عدد گیاهچه طی سه مرحله زمانی وارد گلخانه سازگاری، سپس وارد گلخانه هیدروپونیک شده و در نهایت در هر مرحله ٢٠٠ هزار غده بذری مادری تولید که در سال حدود ٦٠٠ هزار عدد با امکانات موجود تولید بذر می‌کنیم.

او در خصوص حفظ اصالت ارقام تولیدی توضیح داد: رقم و اصالت بذرهای مادری مشخص بوده ضمن اینکه عاری از بیماری‌های رایج سیب زمینی است.

در چند سال اخیر در کشور استفاده از بذر های گواهی شده به خصوص در استانهای شمال غرب و اصفهان که کشت سیب زمینی به عنوان تولید محصول اول کشاورزی اختصاص دارد و رایج شده لازم به ذکر است که در این استان‌ها از غدد بذری گواهی شده وزارتخانه استفاده کرده و تولید محصول تضمین شده و رقم کامل مشخص، عاری از بیماری و از سوی دیگر مشتری پسند است.

بهزادی در خصوص میزان تولید محصول از این بذر گفت: اگر تولید سیب زمینی به صورت معمول در هر هکتار ٢٥ تن باشد با استفاده از بذرهای گواهی شده وزارتخانه تولید و برداشت در هر هکتار به ٤٠ تن می‌رسد.

مدیر این شرکت دانش بنیان با اظهار خورسندی از قطع وابستگی ایران به واردات این دسته از بذر‌ها اظهار کرد: در سالهای پیش ایران به عنوان وارد کننده بذرهای گواهی شده بوده و تلاش می‌کنیم با این روش بتوانیم به سهم خود کشور را از واردات بذر سیب زمینی بی‌نیاز کنیم.

علی اصغر بهزادی ابراز امیدواری نمودکه با همکاری و حمایت‌های جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی بتوان در سه سال آینده تولید بذر در مرحله آزمایشگاهی را به ٣ یا ٤ میلیون عدد برسانیم و حلقه‌های بعدی تولید این محصول غذایی استراتژیک را در استان و شهرستان کامل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار