افزایش موارد مشکوک به سرخک در افغانستان

سازمان جهانی صحت ضمن اعلام افزایش موارد مشکوک به سرخک در افغانستان خبر داد که بیش از ۸۰ درصد مبتلایان کودکان زیر پنج سال هستند.

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی با بیان اینکه تاکنون ۶۰۰ هزار کودک در افغانستان واکسن سرخک دریافت کرده‌اند، اعلام کرد از ابتدای سال ۲۰۲۴، در مجموع ۳۱هزار و ۸۸۳ مورد مشکوک به سرخک و ۱۳۹ مورد مرگ ناشی از آن در سراسر افغانستان گزارش شده است.
به گفته این سازمان از میان موارد مشکوک بیش از ۸۰ درصد مبتلایان کودکان زیر پنج سال تشکیل می‌دهد و از رهگذر جنسیت نیز بیش از ۴۵ درصد زنان و دختران بوده اند.
سازمان جهانی صحت با بیان اینکه موارد مشکوک به سرخک از آغاز سال سیر صعودی داشته، گفته است که آمار این بیماری بیشتر از ۲۰۲۳ و میانگین دو سال قبل آن است.
گزارش این سازمان نشان می‌دهد که از رهگذر موارد مشکوک سرخک ولایت های خوست، بلخ، سمنگان و جوزجان به ترتیب بیشترین آمار را دارند.
سازمان جهانی صحت گفته است: "در ماه می ۲۰۲۴، دور اول کمپین تسریعی ۹۰هزار و ۳۲۳ کودک ۹ تا ۵۹ ماهه در ۲۵ ولسوالی ۱۲ ولایت (میدان وردک، بامیان، پروان، پنجشیر، ارزگان، پکتیا، پکتیکا، غزنی، بغلان، نورستان، سمنگان و بادغیس) واکسینه شدند. به این ترتیب تعداد کودکان ۹ تا ۵۹ ماهه واکسینه شده در دو مرحله به ۵۹۳هزار و ۵۹۲کودک در ۲۵ ولایت می‌رسد".
علاوه بر واکسیناسیون، سازمان جهانی صحت ۲۰۶ نفر را در بخش گردآوری، ذخیره‌سازی و حمل نمونه‌های بیماران سرخک در زون‌های مرکزی، غربی و جنوب آموزش داده و ۱۲۶ بسته مدیریت بیماری سرخک را در مراکز بهداشتی زیرمجموعه‌اش در سراسر افغانستان توزیع کرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار