زنان خانه‌دار چه تاثیری در اقتصاد کشور دارند؟

در طبقه‌بندی‌های آماری و جمعیتی، خانه‌داری بخشی از جمعیت غیرفعال به حساب می‌آید، درحالی که ارزش اقتصادی کارِ خانه در جهان برابر با ۱۱ تریلیون دلار است.

«انسان پولساز مفید است. اما من هیچ‌کس نیستم، چون فعالیت‌هایم پول‌ساز نیست و فقط مصرف کننده‌ام...» این بخشی از درد و دل‌های آمنه یک خانم خانه‌دار است. 

این درحالیست که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری انسیه خزعلی ۳۰ خرداد گفت که «زنان خانه‌دار» نقش پررنگی در «اقتصاد» کشور دارند، بنابراین خانه‌داری باید به عنوان «شغل» در شاخص‌های جهانی درنظر گرفته شود.

طبق آمار در سال ۹۵ زنان خانه‌دار، ۳۰ درصد از GDP (تولید ناخالص داخلی که ارزش کل پولی است که در یک بازه زمانی معمولا یک‌ساله در ازای تولید کالا و ارائه خدمات در کشور به دست می‌آید) را باعث شدند.

نیمی از جمعیت یک جامعه را زنان تشکیل می‌دهند و براساس نتایج پژوهش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آمار بانوان خانه‌دار کمتر از ۲۵ میلیون نفر است. آمار جامعه زنان شاغل نیز حدود ۱۴ درصد اشتغال فعال است. طبق پژوهش‌ها زنان به طور متوسط ۷۷ ساعت را در هفته صرف کار‌های خانه می‌کنند. 

اما درطبقه‌بندی‌های آماری و جمعیتی موجود کشور، خانه‌داران بخشی از جمعیت غیرفعال به حساب می‌آیند. این درحالی است که براساس تخمین سازمان ملل ارزش اقتصادی کارِ خانه در جهان برابر با ۱۱ تریلیون دلار است.

طبق برآورد جامعه‌شناسان بین ۲۵ تا ۴۰درصد از ثروتی که در کشور‌های صنعتی به‌دست می‌آید، از ناحیه خانه‌داری است و کار خانگی پشتوانه اقتصاد است، چون زنان خانه‌دار تأمین‌کننده خدمات رایگانی هستند که اکثر جمعیت شاغل به آن نیاز دارند.

صبا فرشته نژاد، مددکار اجتماعی، می‌گوید که در جامعه امروزی «میزان حضور زنان در جامعه نشان دهنده درجه توسعه یافتگی یک کشور است، اکنون نگاه جهان به سوی افزایش فعالیت زنان و توسعه و پیشرفت آنها معطوف شده است»؛ بنابراین توجه به مسئولیت خانوادگی زن، نباید مسئولیت اجتماعی از دوش او برداشته شود و در جامعه تاثیرگذار باشند. 

اما احسان بیات، مشاور خانواده، معتقد است که «زن خانه‌دار به خودی خود حتی اگر به‌ظاهر نقش اجتماعی خاصی نداشته باشد در حال تبیین جایگاه فرزندان است و در تربیت فرزندانی نقش دارد که هر کدام از آنها به تنهایی می‌توانند نقش تاثیرگذاری در جامعه ایفا کنند. در واقع رشد اجتماعی اعضای خانواده می‌تواند مرهون مادر و بانویی باشد که این جایگاه را برای فرزندان و همسرش تقویت می‌کند.»

کارشناسان معتقدند که توجه به نقش و جایگاه زنان خانه‌دار و تلاش برای ارتقای آن و بهبود وضعیت آنها چه از جانب جامعه و چه از جانب خود زنان خانه‌دار باعث می‌شود کیفیت زندگی آنها بالاتر برود که همین مساله خود در کیفیت زندگی جامعه به واسطه اثرگذاری زن تاثیر بسزایی دارد.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.