شهید رئیسی مجری اصل ۴۳ قانون اساسی با افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی

افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از اقدامات دولت سیزدهم است که با تمرکز خاص بر اجرای قانون اساسی و سند تحول برای تحقق عدالت سلامت محقق شد.

این روز‌ها انتخابات ریاست جمهوری و شعار‌های تبلیغاتی ثبت‌نام کنندگان محور اصلی خبر‌های رسانه‌ای است. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در شرایطی برگزار می‌شود که با شهادت آیت الله رئیسی در راه خدمت، خدمات دولت مردمی با عمری کمتر از چهار سال در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ماندگار شد. رئیس‌جمهور شهید از زمان تبلیغات انتخاباتی خود بر عدالت گستری و توزیع عادلانه خدمات در کشور تاکید داشت و بعد از پیروزی در انتخابات نیز تا پای جان در مسیر تحقق وعده‌ها ایستاد. یکی از اهداف و برنامه‌های مهمی که در دولت سیزدهم پیگیری و اجرا شد، خدمت رسانی و برنامه‌ریزی برای دستیابی به اهداف بلندمدت در حوزه سلامت بود که دستاورد‌های بزرگی نیز در طول سه سال خدمت و تلاش مجاهدانه به همراه داشت. افرایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی عمومی، تخصص و دستیاری و همچنین رشته دندانپزشکی از جمله اهداف مهمی بود که دولت سیزدهم به آن دست یافت.

افزایش ظرفیت پزشکی تکلیف قانونی

دولت سیزدهم از همان آغاز با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» رویکرد خود را عمل قانون اساسی و اجرای سند تحول دولت قرار داد. در این مسیر به منظور توزیع عادلانه خدمات و امکانات در حوزه سلامت و بهداشت است. از اقدامات قابل توجه افرایش ظرفیت نیروی انسانی در بخش بهداشت و درمان کشور، افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی است. اصل ۲۹ قانون اساسی، دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی، را یک حق همگانی می‌داند، اما یکی از بزرگترین مشکلات مردم به‌ویژه در مناطق محروم، کمبود پزشک و عدم دسترسی مطلوب به خدمات پزشکی است.

همچنین اصل ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی به پزشک و خدمات درمان باید توسط دولت به صورت همگانی و عادلانه برای مردم تامین شود. بنابر، تبصره ۲ ماده واحده افرایش ظرفیت پزشک عمومی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۲۲ دی ۱۴۰۰ «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی پزشکی، دندان‌پزشکی عمومی و تخصصی دندان‌پزشکی به همراه اصلاحات پیشنهادی خود برای تشویق دانشجویان به تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی مورد نیاز و کم‌متقاضی را تهیه و ظرف مدت دو ماه جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه کند.».

دولت سیزدهم به این منظور تلاش خود را برای دسترسی همگانی به خدمات پزشکی و درمانی در راستای قانون علاوه بر توسعه پوشش بیمه سلامت، اجرای طرح دارویار، گسترش زیرساخت‌های بیمارستانی و دیگر خدمات سلامت بر افزایش نیروی انسانی در این حوزه متمرکز کرد.

افزایش ظرفیت در پزشکی و دندانپزشکی با اهتمام دولت سیزدهم

کمبود نیروی انسانی در رشته‌های پزشکی عمومی، تخصص و دندانپزشکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور به ویژه در طول سه دهه اخیر بوده است و موضوع افرایش ظرفیت‌ها در این بخش به دلایلی از جمله تعارض منافع، نبود زیرساخت‌های آموزشی کافی و مقاومت در مسیر برقراری توازن خدمات در همه مناطق کشور ناکام بود.

بی توجهی ها باعث شد که افزایش ظرفیت فقط در حد یک شعار و مطالبه باقی بماند. تا این که دولت سیزدهم در راستای وعده‌های مردمی خود و به منظور تحقق سند تحول گام‌های موثری در این راه برداشت.

افرایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی از سال ۱۴۰۰ کلید خورد و بنابر پیش‌بینی‌ها با اهتمام خاص دولت مردمی و رئیس‌جمهور شهید تا اندازه‌ای محقق شد. برنامه‌های رئیس‌جمهور شهید برای دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی و پزشکی به شعار و وعده محدود نشده و با تلاش‌های جهادی و پیگیری شهید آیت الله رئیسی و دولت خدمتگزار با افزایش ظرفیت سالانه در پذیرش دانشجوی پزشکی، نوید بخش آینده‌ای روشن در بخش سلامت کشور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.