در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تاثیر آبله مرغان مادر باردار بر روی جنین

رئیس بیمارستان کودکان مفید مطرح کرد: دوره بیماری آبله مرغان ۷ روز طول می‌کشد و بعد از آن آرام آرام علائم بیماری رو به کاهش می‌رود.

آبله مرغان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار است که موارد مبتلا به آن بیشتر در کودکان و نوجوان دیده می‌شود. این بیماری در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر (VZV) به وجود می‌آید و بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با تاول‌های کوچک، همراه با خارش شروع شده و در نهایت تبدیل به جوش می‌شود، شروع علائم از قسمت‌های صورت، پشت و سینه است. حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ تاول در بدن افراد ظاهر می‌شود.

بثورات پوستی آبله مرغان از هنگام ظاهر شدن بر روی پوست، سه مرحله را طی می‌کنند:

۱.       در طی چند روز اولیه برجستگی‌های قرمزی بروز می‌کند.

۲.       سپس این برجستگی‌ها به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند که به راحتی باز شده و نشت می‌کنند.

۳.       بعد از این دو مرحله، پوسته‌هایی تاول‌های شکسته را می‌پوشاند و چند روز طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود.

با توجه به مواردی که گفته شد، این بیماری به دلیل آثاری که ممکن است در ظاهر به همراه داشته باشد، می تواند یکی از نگرانی‌های افراد به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی باشد.

عباس سلگی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان کودکان مفید در این باره در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد: آبله مرغان در  بچه‌ها معمولا بیماری شایعی است و دلیل آن این است که  ما واکسیناسیون آبله مرغان را در کشورمان نداریم. به هر حال ما در دو زمان تقریبا آبله مرغان را بیشتر می‌بینیم یکی در اواخر زمستان و اوایل بهار، یعنی در فروردین اردیبهشت و یکی هم در مهر ماه و آبان ماه که بچه‌ها مدرسه می‌روند معمولا پیک‌هایی از آبله مرغان را در جامعه می‌بینیم. الان هم موارد تک گیر آبله مرغان را شاهد هستیم.

او ادامه داد: اگر بچه‌ها در سنین پایین‌تر به آبله مرغان مبتلا شوند احتمال عوارض شدید در آن‌ها  کمتر است و درمان حمایتی انجام می‌شود و داروی اختصاصی ندارد تا دوره بیماری طی شود.

رئیس بیمارستان کودکان مفید اضافه کرد: آبله مرغان در حقیقت بیماری است که خود را با تب و علائم سرماخوردگی ساده در یکی دو روز اول نشان می‌دهد، سپس یک سری راش پوستی ایجاد می‌شود.

 این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: فردی که به آبله مرغان مبتلا می‌شود به خصوص اگر سن او زیر ۱۴ سال باشد و بیماری زمینه‌ای نداشته باشد، درمانش درمان حمایتی است و باید دارو‌های ضد تب و ضد خارش با تجویز پزشک استفاده کند.

او ادامه داد: هفت روز دوره بیماری طول می‌کشد. بعد از هفت روز آرام آرام علائم بیماری رو به کاهش می‌رود. معمولا اگر فردی قرار باشد از فرد مبتلا به آبله مرغان دچار این بیماری شود ۱۴ روز بعد خودش را نشان می‌دهد و افراد ۱۴ تا ۲۱ روز پس از تماس ممکن است دچار علائم شوند. معمولا اگر فردی یک بار به آبله مرغان مبتلا شده باشد تقریبا تا اخر عمر مبتلا نخواهد شد.

عباس سلگی، متخصص کودکان و نوزادان هشدار داد: اگر مادران در دوره حاملگی دچار ابتلا به آبله مرغان شوند، این بیماری عوارضی را می‌تواند برای جنین داشته باشد. بنابراین توصیه ما این است که خانم باردار اگر سابقه ابتلا به آبله مرغان در بچگی ندارد٬ نباید با فرد مبتلا به آبله مرغان در تماس باشد؛ چرا که می‌تواند موجب عوارض پوستی برای جنین شود و عوارض سیستمیک روی بدن جنین داشته باشد. همچنین می‌تواند باعث ایجاد یک بیماری مادرزادی ناشی از آبله یا حتی مرگ جنین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.