برگزاری رویداد‌های علمی باید خروجی مناسبی داشته باشد

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی گفت: برگزاری رویداد‌های علمی در استان باید خروجی مناسبی داشته باشند.

جعفری سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی در ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان خراسان جنوبی گفت: آینده کشور بر اساس هوش مصنوعی و فناور است و با حمایت از شرکت‌های مورد نظر در حوزه تولید محصولات دانش بنیان ایجاد اشتعال و زمینه رشد آنها باید فراهم کرد. از این رو با برگزاری رویداد کواپ تجارت، زمینه آشنایی بیشتر فعالان این حوزه با یکدیگر فراهم می‌شود.

وی افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در استان، هزینه‌های برگزاری این رویداد کاهش خواهد یافت و حمایت‌های لازم را از برگزاری این رویداد انجام خواهیم داد، اما باید همه موضوع‌های مورد نظر به طور شفاف مشخص شود تا شاهد انجام اتفاق مبارکی در این زمینه در استان باشیم.

 به گفته سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی برگزاری رویداد کواپ تجارت باید دارای هدف مناسبی باشد تا خروجی خوبی برای خراسان جنوبی داشته باشد تا حداقل از ۲۰۰ ایده مورد نظر تعدادی منجر به انعقاد قرارداد شود.

 وی با بیان این‌که از برگزاری رویدادی که خروجی مناسبی برای استان نداشته باشد، حمایت نمی‌کنیم، افزود: باید راهکار‌های مورد نظر برای داشتن خروجی توسط افراد مورد نظر ارائه شود.  

جعفری تأکید کرد: دعوت از افراد به عنوان مدرس برای حضور در رویداد‌های علمی استان نباید منجر به استفاده از ایده‌های استانی توسط آنها در خارج از استان شود. ریزهزینه‌های مورد نظر برای برگزاری این رویداد باید در این جلسه ارائه می‌شد.

محمدحسین مجیدی نیز در این جلسه گفت: در ارزیابی کشوری انجام شده در کشور، خراسان جنوبی در گروه الف با ۷۵ تا ۱۰۰ امتیاز قرار گرفته و در مجموع رتبه ۶ کشوری را در عملکرد کل شاخص‌های مورد نظر کسب کرده است.

مدیر پارک علم و فناوری خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۶ شرکت دانش‌بنیان در خراسان جنوبی داریم که ۴۹ شرکت ثبتی استان است و ۷ شرکت دیگر فعال در خراسان جنوبی در استان‌های دیگر ثبت شده‌اند. این شرکت‌ها ۵۶ محصول در استان تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از ۵۶ شرکت دانش‌بنیان ۳۶ شرکت در پارک علم و فناوری استان پذیرفته شده‌اند که به طور مرتب ارزیابی می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۸۲ درصد شرکت‌های استان نوآور هستند و بیشترین فناوری آنها در حوزه فناوری اطلاعات با ۱۸ شرکت و در رتبه بعدی ۱۶ شرکت در حوزه برق و الکترونیک است. بازاریابی یکی از مشکلات موجود برای ارائه تولیدات دانش بنیان و فن‌آور است.

مصطفی بهی نیز گفت: یکی از مشکلات موجود در استان خروج افراد دارای ایده فناورانه است که به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت‌ها و حمایت‌های لازم در خراسان جنوبی انجام می‌شود. در جهت شبکه‌سازی در خارج از استان برای رفع این مشکل باید توجه کافی شود و پتانسیل‌های فن‌آور خراسان جنوبی را نباید دست کم بگیریم.

علی‌آبادی، مجری برگزاری رویداد کواپ تجارت نیز هدف از برگزاری آن را  توسعه بازار، کمک به صادرات و فناوری در استان اعلام کرد و گفت: این رویداد ۱۳ و ۱۴ تیر در بیرجند و در قالب ۵ نشست تخصصی برگزار خواهد شد. همزمان با آن نمایشگاهی برگزار و در پایان این رویدار طرح‌های منتخب معرفی خواهند شد.

وی، شناسایی تولیدات فن‌آورانه و ظرفیت‌های این حوزه در استان را از اهداف این رویداد اعلام کرد و افزود: در این رویداد ۲۰۰ نفر دارای ایده و تعدادی از فعالان این حوزه در کشور حضور خواهند داشت.  

هادی ایمانی نیز گفت: یکی از دغدغه‌های ما در حوزه بازاریابی برای صادرات تولیدات دانش‌بنیان است که از نظر زیرساخت‌ها در این زمینه مشکل داریم.

مسئول بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی افزود: برای معرفی ظرفیت‌های استان و شناسایی زمینه‌های بازاریابی در حوزه دانش بنیان نیاز به برگزاری رویداد‌های در این زمینه در استان است.

در ادامه این جلسه تعدادی از فعالان شرکت‌های دانش بنیان استان به بیان مسایلی، چون ضرورت فراهم کردن زمینه سرمایه‌گذاری ایرانی‌های خارج از کشور در استان و اینکه معرفی نخبگان نباید منجر به خروج صاحبان ایده از استان شود و... پرداختند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.