تشریح مقررات رسانه‌ای ویژه انتخابات ریاست جمهوری در فارس

نشست تبیینی تشریح قوانین و مقررات رسانه‌ای ویژه انتخابات ریاست جمهوری در فارس برگزار شد.

رئیس هیات نظارت شورای نگهبان فارس امروز یکشنبه در این نشست که به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، اظهارداشت: در طول بیش از چهار دهه از انقلاب هر بار که‌انتخابات برگزار شده یک قوت و روح جدید در کالبد کشور، ملت و انقلاب دمیده شده است.

بهروز پرنیان ادامه داد: در شرایطی مهیای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری می‌شویم که سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به واسطه شهادت آیت‌الله رییسی نیمه تمام ماند.

او اضافه کرد: مطابق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، شورای نگهبان وظیفه دارد در ظرف بازه زمانی ۵۰ روز انتخابات را برگزار کند؛ بر اساس قانون اساسی وظیفه ذاتی شورای نگهبان نظارت بر امر انتخابات است.

رئیس هیات نظارت شورای نگهبان یادآور شد: خبر شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی ساعت هشت صبح بود و ساعت ۱۱ صبح جلسات شورای نگهبان و وزارت کشور برای فراهم کردن مقدمات برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، این نشان دهنده مترقی بودن قانون اساسی کشور است؛ قانونی که شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که در چنین شرایطی خللی در امور کشور ایجاد نشود، لذا بلافاصله پس از شهادت رییس‌جمهور مقدمات برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فراهم شد.

پرنیان یادآور شد: ما در این اتفاق شاهد هدایت و نقش رهبری نیز بودیم؛ رهبر معظم انقلاب از همان ابتدای وقوع حادثه‌ای که منجر به شهادت آیت‌الله ابراهیم رییسی شد به مردم امید دادند که خللی در روند اجرایی کشور ایجاد نمی‌شود و با تدبیر مطابق قانون اساسی کشور عمل کردند، اینکه هیچگونه خللی در روند اجرایی کشور ایجاد نشد و امور با دقت و حساسیت پیش رفت نشان دهنده استحکام و قدرت سیاسی کشور است که هم مربوط به قانون اساسی و هم مربوط به درایت رهبر معظم انقلاب است.

رئیس هیات نظارت شورای نگهبان فارس نظارت بر امر انتخابات را از کارکرد مهم این شورا دانست و گفت: نظارت بر امر انتخابات به استناد اصل ۹۹ قانون اساسی وظیفه ذاتی شورای نگهبان است؛ شورای نگهبان برای اینکه بتواند این نظارت را به خوبی اجرا کند شبکه‌ای کاملا مردمی تحت عنوان شبکه نظارت ایجاد کرده، این شبکه نظارت از اقشار مختلف مردم و افرادی امین و مورد اعتماد برای صیانت از آرای مردم تشکیل شده است.

پرنیان که معتقد است شبکه نظارت، مدافعان حریم مردم سالاری دینی هستند، گفت: شبکه نظارت شبکه‌ای کاملا مردمی است که امور آن هم در حوزه اجرا و هم در حوزه نظارت توسط مردم پیش می‌رود.

او بر اهمیت صیانت از آرای مردم با رعایت اصل بی‌طرفی تأکید کرد و رأی مردم را حق الناس دانست و گفت: در شبکه نظارت به این موضوع اهمیت خاصی داده شده که آرای مردم به دقت و امانتداری اخذ و شمارش شود؛ آنچه ما در اجرا و نظارت مدنظر داریم این است که هم مجریان و هم ناظران باید پایبندی خود را به قانون نشان دهند.

او ادامه داد: ملاک قانون است، سلایق شخصی مدنظر نیست؛ مبنا و ملاک عمل به قانون است.

رئیس هیات نظارت شورای نگهبان فارس اظهار کرد: برای برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات، هیأت‌های اجرایی و نظارت قبل از موعد مقرر تشکیل و روند اجرایی در موعد زمانی خود انجام شد. 

پرنیان اعلام کرد: سه هزار و ۵۱۷ شعبه اخذ رأی در استان فارس پیش‌بینی شده و ۱۳ هزار ناظر از طرف شورای نگهبان مسئول امر نظارت هستند، این ناظران سازماندهی شدند، آموزش‌های لازم را دیده و اشراف کامل به قوانین و دستورالعمل‌های موجود دارند؛ امیدوارم هستیم با همت و تلاش رسانه زمینه برای حضور حداکثری مردم و سلامت انتخابات فراهم شود و از این طریق بتوانیم توطئه‌های دشمن را بیش از پیش خنثی کنیم.

معاون عمومی دادستان فارس امروز یکشنبه در این نشست که به میزبانی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، اظهار کرد: شهید آیت‌الله ابراهیم رییسی در طول دوران فعالیت‌هایش در دولت سیزدهم فعالیت‌های زیرساختی و مؤثری را در کشور انجام داد، اما سانحه‌ای که منجر به شهادت ایشان شد کشور را با شرایطی مواجه کرد که رویداد انتخابات ریاست جمهوری یک سال زودتر برگزار شود.

افشین محمدی دره شوری ادامه داد: شاید اگر همه چیز به روال عادی پیش می‌رفت شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد و حتی انتخابات در سال آینده به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شد، اما در حال حاضر انتخابات دستی است و نمایندگان هم با جدیت در حال انجام تبلیغات انتخاباتی هستند.

او اضافه کرد: قانون ریاست جمهوری برخی تخلفات و جرایم را پیش‌بینی کرده؛ همه باید به قوانین احترام بگذاریم و امور رسانه نیز باید بر مبنای قانون مطبوعات پیش رود تا با چالشی روبه رو نشویم. 

قلم رسانه می‌تواند تفکرات جامعه را تحت تأثیر قرار دهد

محمدی دره‌شوری با بیان اینکه اصحاب رسانه قشر متفکر جامعه هستند، گفت: جامعه انتظاری که از رسانه دارد فرای از هر شخصی است؛ قلم رسانه می‌تواند تفکرات جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، نوشتار، گفتار، اقدامات و نگاه رسانه در آینده نظام و انقلاب و رویکرد مردم مؤثر است، مردم امروزه در حال زندگی با رسانه هستند، لذا هر اقدام ناسنجیده از سوی اصحاب رسانه اثر منفی قابل‌توجهی به جا خواهد گذاشت.

او اضافه کرد: اگر رسانه تخلفی انجام دهد یا باعث شود مردم به سمت موضوعات خاصی بروند و از شرکت در انتخابات ناامید شوند، اثر گسترده منفی بر جامعه سایه می‌افکند.

معاون عمومی دادستان فارس عنوان کرد: نقش رسانه به عنوان امین جامعه برای همه مبرهن و آشکار است و انتظار می‌رود که رسانه با رعایت اصول و موازین قانونی زمینه انتخابات خوب و آزاد را فراهم کند.

دره‌شوری با اعتقاد به اینکه وظیفه اصلی اصحاب رسانه فراهم کردن شرایطی است که مردم فرد اصلح را انتخاب کنند، گفت: رسانه نباید فرد اصلح را خودش برای مردم انتخاب کند بلکه باید شرایطی فراهم کند که مردم فرد اصلح را تشخیص دهند؛ برای رسانه نباید این موضوع که کدام حزب و جناح رئیس جمهور شود فرقی داشته باشد.

دره شوری عنوان کرد: رئیس جمهور باید فردی باشد که به فکر مردم، نظام و انقلاب باشد، ولایت مدار و معتقد باشد، ولایت اولویتش باشد و به جای بازگو کردن صورت مسئله، کار را به سرانجام برساند.

معاون عمومی دادستان فارس تاکید کرد: رییس جمهور نباید دنبال تخریب اشخاص باشند، نباید با حرف‌های عوام پسندانه زدن و چالش‌های جامعه را بیان کردن درصدد این باشد تا اقبال عمومی را به سمت خود بیاورد، او باید با گفتن واقعیت‌ها، بحث علمی و کارشناسی در موضوعات مختلف مشکلات جامعه را حل کند.

وی که معتقد است رئیس جمهور برای حل مشکلات جامعه باید از متخصصان کمک بگیرد و اگر ادعای ولایت مداری می‌کند قلبا و عملا هم ولایت مدار باشد، گفت: همه کشور‌های دنیا در سیاست‌های کلان خود خط واحدی دارند، حتی کشور‌های درجه دو و سه در نظام‌های حقوقی و مملکت‌داری خود خطوط اصلی حکومتی دارند که این خطوط در همه دولت‌هایشان ثابت است و تغییری نمی‌کند، شاید برخی دولتمردان در سیاست‌های جزیی و بحث مدیریتی سلیقه‌ای عمل کنند و تغییراتی را نیز اعمال کنند، اما سیاست‌های کلان نباید تغییر کند، در کشور ایران هم این رویکرد‌ها باید اعمال شوند و به صورت حداکثری همین رویکرد پیش برده شود.

دره‌شوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: رسانه‌های معاند چیزی برای گفتن ندارند و از کوچکترین مسائل برای ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند، این در حالیست که لازمه زندگی متمدن این است که همه اتفاقات چه مثبت و چه منفی در کنار هم وجود داشته باشند.

او خاطرنشان کرد: رسانه‌های معاند درصدد هستند اعتماد و امید را در میان مردم کمرنگ کنند، لذا رسانه باید با اقدامات سنجیده و خوب امید را به مردم بازگرداند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار