مصرف غذا‌های پرچرب را در تابستان به حداقل برسانید

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در فصل تابستان و گرما نباید غذا‌های پر انرژی و پر چرب استفاده شود.

دکتر منصور رضایی با بیان اینکه در گرما تعریق افزایش یافته و احساس نیاز به آب بیشتر می‌شود، گفت: اگر آب و املاح از دست رفته بر اثر تعریق جبران نشود، فرد دچار ضعف، سستی، بی‌حالی و کاهش آستانه تحمل و توجه می‌شود.

این متخصص رژیم درمانی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: در شرایط آب و هوایی گرم، نیاز افراد به کالری کمتر و به آب، املاح و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود؛ بنابراین بهتر است با گرم‌تر شدن هوا، افراد از لبنیات و گوشت‌های کم چرب استفاده کنند.

رضایی مصرف میوه و سبزی تازه فصل را غنی از آب، املاح، ویتامین‌ها و فیبر دانست و گفت: با مصرف کمپوت، آبمیوه (اعم از صنعتی و خانگی) و میوه و سبزی‌های خشک، نمی‌توان این نیاز را رفع کرد و بهتر است از میوه و سبزی تازه استفاده شود.

این متخصص علوم تغذیه افزود: در کنار مصرف میوه‌ها، مصرف غذا‌های پروتئینی گیاهی (دانه‌ها، مغزها، حبوبات و آجیل‌ها) و پروتئین‌های حیوانی کم چرب مثل تخم مرغ و لبنیات باعث افزایش توان جسمی افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف نمک، غذا‌های شور و تنقلاتی مانند چیپس شور و آجیل شور را باید در فصل تابستان محدود و بیشتر از آجیل خام استفاده کرد، گفت: سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن مواد غذایی باعث کاهش ارزش غذایی آنها می‌شود. همچنین توصیه می‌شود که در مصرف این نوع اغذیه و غذا‌های آماده، مصنوعی و فست فود‌ها زیاده روی نشود.

رضایی با تاکید بر اینکه نباید در فصل تابستان در مصرف شیرینی، شکلات، شیرینی‌های طبیعی (عسل، کشمش و مویز) و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس زیاده‌روی کرد، گفت: در فصل تابستان باید از مصرف افراطی گوشت قرمز به دلیل داشتن انرژی، کلسترول و چربی زیاد پرهیز کرد و گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین نیز با حداکثر تنوع و حداقل مقدار، مصرف شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: با گرم شدن هوا به تدریج نیاز بدن به کالری کم می‌شود و باید از مصرف غذا‌های با چربی و انرژی بالا پرهیز کرد؛ بنابراین باید غذا‌هایی مانند فسنجان، گردو و کنجد در این فصل کمتر مصرف شود.

وی توصیه کرد: در فصل تابستان بیشتر از غذا‌هایی نظیر آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده شود. همچنین غذا‌های پختنی و آب پز از جمله غذا‌های مناسب فصل گرما است؛ البته توصیه بر این است که در فصول گرم سال، کمتر از کباب و یا غذا‌های سرخ شده استفاده شود.

دکتر رضایی مصرف آش، سوپ، خورش سبزیجات حاوی سبزی سرخ نشده، سوپ جو و آش جو را به دلیل خنک بودن در فصل گرما بسیار مفید دانست و آنها را از بهترین غذا‌ها برای رفع عطش و حرارت بدن عنوان کرد.

این متخصص تغذیه همچنین مصرف مرکبات و میوه‌های ترش و شیرین مانند زرشک و آب زرشک، شاه توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت را در فصل گرما برای بدن بسیار مفید دانست.

وی با اشاره به مفید بودن مصرف سالاد‌ها (مثل کاهو و خیار) در تابستان، تاکید کرد: بهتر است برای چاشنی سالاد از سس خانگی به جای سس‌های کارخانه‌ای استفاده کرد و از ترکیب ماست، روغن زیتون، آب لیمو یا آب نارنج و اندکی نمک و فلفل سیاه، سس دلخواه تهیه شود.

به گفته رضایی، مصرف میزان کافی آب و لبنیاتی مانند دوغ و ماست، ارجحیت مصرف گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز، استفاده کمتر از روغن‌ها و چربی‌ها و همچنین استراحت کافی از اصول سبک زندگی سلامت محور به ویژه در فصل تابستان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۶ تير ۱۴۰۳
مسنا باید برنج و نون و روغن و قند و نمک کم بخورن