غدیر، روز اکمال دین و سرچشمه جوشان مکتب اسلام

غدیر خم، شناسنامه و هویت مکتب اهل بیت (ع) و اسلام است و تبیین واقعه غدیر برای جوانان باید در اولویت قرار گیرد تا اهمیت این رویداد سرنوشت‌ساز برای جامعه مسلمانان کمرنگ نشود.

آیت‌الله احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اعضای بنیاد بین المللی غدیر که در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر، با اشاره به برنامه‌های متنوعی که برای بزرگداشت این روز بزرگ تدارک شده است، گفت: در فرآیند اطعام‌ها هیچ انحصاری به یک قشر یا حتی یک شهر در استان نباید باشد و همه مردم استان ولایتمدار صدیق و مخلص امیرمؤمنان (ع) و در این عید بزرگ، بر سفره کرامت مولا مهمان هستند.

او افزود: باید همه استان رنگ امیرالمؤمنین (ع) به خود بگیرد. همه جا نشانی از عید غدیر باشد. خیلی از تحرکات ارزنده و برجسته بزرگداشت عید غدیر مردمی است و ما هم تأکید بر این موضوع داریم، اما همچنان نیاز است که یک جریان در مقام سازماندهی پای کار بیاید و برنامه‌های مردمی را منسجم کرده و به کمال برساند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: باید بر جریان رسانه‌ای و خبری بزرگداشت عید سعید غدیر نیز تمرکز شود تا جلوه تام و کریمانه از مظاهر این عید به چشم بیاید.
غدیر، روز اکمال دین و سرچشمه جوشان مکتب اسلام
حجت‌الاسلام علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مساله غدیر، یکی از تاریخی‌ترین مسائل و اساس مذهب و مکتب است و این از وظایف ذاتی، اصلی و اساسی روحانیت است که به این ماجرا پرداخته و هرگز آن را کم‌رنگ نبیند.

او افزود: از مقام معظم رهبری نقل شده که عده‌ای ایراد گرفته بودند که چرا این اندازه مساله کربلا را با جزییات دنبال می‌کنند و ایشان پاسخ داده بودند که ما از قضیه غدیر درس گرفتیم که قضایای تاریخی اگر درست روایت نشود و بدان پرداخته نشود، تحریف شده و یا به مرور زمان به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان ادامه داد: غدیر، جزو مهم‌ترین اتفاقات در طول تاریخ است و برای درک بهتر اهمیت آن می‌توان به تأکید خداوند متعال در قرآن کریم دقت کرد که تمام زحمات و تلاش‌های پیامبر اکرم (ص) را در گرو ابلاغ این پیام دانسته است.

خیاط با بیان اینکه روایت واقعیات تاریخی از جمله غدیر و بزرگ دانستن آن، در تضاد با مساله وحدت نبوده و منافاتی با طرح آن ندارد، بیان کرد: این شبهه که پرداختن به ماجرای غدیر، به وحدت آسیب می‌زند حرف نادرستی است؛ مساله غدیر از مسائل و حقایق مهم و اساسی در طول تاریخ و جزوی از تاریخ است که نمی‌توان آن را به فراموشی سپرد.

او تصریح کرد: هرچه پررنگ‌تر، قوی‌تر و مستندتر باید به واقعه غدیر به‌عنوان یک مساله بااهمیت پرداخته شود و این از وظایف ذاتی، اصلی و اساسی روحانیت است که به این مسائل بپردازد.

حجت الاسلام محمد ذوالفقاری مدیر زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی گفت: عید غدیر، والاترین و مهم‌ترین اعیاد شیعیان امام علی (ع) است. غدیر روز فرقان حق و باطل بوده و صراط مستقیمی است که در اعمال عبادی خود آن را از خدا می‌طلبیم. غدیر نوری است که تا ابد تمام حق طلبان و تشنگان حقیقت و هدایت را سیراب می‌سازد.

او افزود: غدیر ۲ پیام بزرگ دارد، نخستین پیام آن حاکمیت و حکومت ارزش‌ها و دومین پیام غدیر معرفی و شناساندن امام (ع) است.

مدیر زائران غیرایرانی حرم مطهر رضوی ادامه داد: غدیر، مسلمانان و امت اسلامی را به اتحاد و یکپارچگی در برابر دشمنان مشترک و چالش‌های پیش رو دعوت می‌کند و به مسلمانان درس عزت و سربلندی می‌دهد و مسلمانان با تمسک به غدیر می‌توانند در جهان به جایگاه رفیعی دست پیدا کنند.

امروزه اندیشه‌های علوی در بین افکار و اندیشه‌های بشری جا باز کرده است و تنها برپایی جشن به این مناسبت کافی نیست، بلکه باید این غدیر به عنوان یک مساله اساسی و محوری در محافل علمی، دانشگاه‌ها و حوزه ها، در داخل و خارج از کشور تبیین شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار