زلنسکی فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین را برکنار کرد

رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به درخواست‌های فراوان برای برکناری فرمانده ارتش، این مقام نظامی را برکنار و آندری گناتوف را جانشین وی معرفی کرد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین «یوری سودول» فرمانده فرماندهی نیرو‌های مشترک ارتش خود را برکنار کرد؛ چهره‌ای که منتقدانش باور دارند با بی‌کفایتی‌هایش «بیش از هر ژنرال روسی سربازان اوکراین را به کام مرگ کشانده است.»

رئیس جمهور اوکراین در یک پیام ویدئویی که در کانال رسمی وی در تلگرام منتشر شد، گفت: تصمیم گرفته‌ام آندری گناتوف را جایگزین یوری سودول فرمانده ستاد مشترک ارتش اوکراین کنم.

زلنسکی در روز دوشنبه پس از دیدار با فرماندهان نظامی اوکراین گفته بود که سودول را فوراً اخراج خواهد کرد. رئیس‌جمهور اوکراین دلیل این تصمیم خود را اعلام نکرد، اما حلقه‌های پایین‌تر در زنجیره فرماندهی اوکراین مدت‌هاست خواستار برکناری او هستند.

سودول به‌عنوان فرمانده فرماندهی نیرو‌های مشترک اوکراین بر عملیات‌های ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی این کشور نظارت داشت و در سلسله مراتب نیرو‌های مسلح اوکراین خود را تنها در برابر «الکساندر سرسکی» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح این کشور پاسخگو می‌دانست.

در همین راستا فرمانده موقت گردان آزوف در نیرو‌های مسلح اوکراین در پیامی در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که از سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور خواسته تحقیقاتی را درباره بی‌کفایتی‌های این فرمانده اوکراینی آغاز کنند.

فرمانده موقت گردان آزوف در این پیام نوشت: «سودول در نظر من بیشتر از هر ژنرال روسی موجب کشته‌شدن سربازان اوکراینی شده و هیچ نقش مثبتی در دستاورد‌های نظامی اوکراین در جنگ نداشته است.»

از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ زلنسکی در واکنش به شکست‌های اوکراین در میدان نبرد فرماندهان ارشد خود را اخراج کرده است.رئیس‌جمهور اوکراین در اوایل سال میلادی جاری در پی شکست سنگین ضدحمله تابستانه نیرو‌های مسلح این کشور، «والری زالوژنی» مقام منصوب در پست کنونی سودول را برکنار کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار