بهره برداری از فاز نخست سیستم آبیاری طرح فلارد یک در چهارمحال و بختیاری

فاز نخست سیستم‌های نوین آبیاری طرح فلارد یک پس از ۲۰ سال روز سه‌شنبه در قالب طرح چله خدمت با حضور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی همزمان با عید غدیر خم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

حسین برزگر رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: این طرح در سطح ۱۰۰ هکتار (۳۳.۲ هکتار از اعتبارات دولتی و ۶۶.۸ هکتار از محل اعتبارات سهم آورده سرمایه‌گذار) سیستم آبیاری بارانی با پیش‌بینی تیپ و کشت غالب غلات، سیب‌زمینی و صیفی‌جات در روستای سندگان بخش فلارد افتتاح شد.

وی افزود: با بهره‌برداری از فاز نخست سیستم‌های نوین آبیاری طرح فلارد یک زمینه اشتغال ۸۰ نفر به صورت مستقیم و بهره‌مندی ۷۲ خانوار فراهم می‌شود.

برزگر اضافه کرد: از مجموع ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار این طرح ۸۰ میلیارد ریال آورده متقاضی و بخش خصوصی و ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات بلاعوض دولتی هزینه شده است.

وی گفت: در شهرستان فلارد دو طرح بزرگ زیربنایی در بخش کشاورزی شامل گرداب سفلی و فلارد یک در دستور کار است.

برزگر با تاکید براینکه باید در بخش دامداری و گلخانه حرکت‌هایی در شهرستان فلارد آغاز شود افزود: هرچند با افتتاح پالایشگاه بخشی از کارگران کشاورزی به سمت پالایشگاه سوق پیدا کردند و شهرستان در این بخش با مشکلاتی روبرو شد، اما سیمای شهرستان فلارد کشاورزی است.

وی اظهار داشت: ظرفیت کشاورزی شهرستان فلارد ظرفیت اقتصادی است و به طور قطع در این وضعیت باقی می‌‎ماند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در آینده نزدیک توسعه کشاروزی از کشاورزی گسترده به سمت کشاورزی متراکم با بهره‌وری بالاتر سوق داده می‌شود.


بیشتر بخوانید


وی افزود: با توجه به محدودیت منابع دولت استفاده از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردم از اولویت‌های دولت به شمار می‌رود.

برزگر اضافه کرد: طرح فلارد۱ نخستین طرح مشارکتی این شهرستان است که با استفاده از توان مردم و سرمایه‌گذار بخش خصوصی در حال انجام است.

وی یادآور شد: اجرای طرح فلارد یک با استفاده از توان مردم می‌تواند مدل موفقی برای توسعه کشاورزی در این شهرستان به شمار رود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: تخصیص اولیه آب طرح فلارد ۱۷۰ لیتر بر ثانیه بود درحالی که توان موتور در این طرح بیش از ۲۰۰ لیتر برثانیه است و انتظار می‌رود با همکاری فرماندار و وزارت نیرو ۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه پمپاژ شود.

وی یادآور شد: درصورت پمپاژ ۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه در طرح فلارد۱ تلاش می‌شود ۱۰ تا ۲۰ لیتر از این آب برای ۲ مجمتع دامپروری و مجتمع گلخانه‌ای پمپاژ شود و به این صورت کشاورزی در این شهرستان افزون بر زراعت در بخش دامپرری و گلخانه‌ها نیز سوق داده شود.

برزگر در خصوص طرح گرداب سفلی گفت: این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تلاش می‌شود در آینده‌ای نزدیک به سرانجام برسد و در این صورت به سمت عملیاتی کردن طرح فلارد ۲ حرکت می‌کنیم.

صفدر نیازی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: شهرستان فلارد به دلیل منابع آبی، خاک، دشت و اقلیم مناسب به عنوان قطب کشاورزی چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: خاک شهرستان فلارد برای گلخانه، زارعت و هر تولیدی و همچنین توسعه مجتمع‌های تولیدی و دامداری مناسب است.

نیازی اظهار داشت: پیگیری‌های لازم برای توسعه گلخانه‌ها، مجتمع‌های دامداری و کانال‌های زیادی در شهرستان فلارد در حال انجام است.

سید روح الله موسوی نماینده مردم لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان‌های جنوب چهارمحال و بختیاری از جمله مناطق غیر برخوردار استان به شمار می‌روند.

وی افزود: انتظار است که مسوولان جهاد کشاورزی تحولی جدی در بحث کشاورزی در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد ایجاد کنند.

موسوی اظهار داشت: مردم شهرستان‌های جنوبی چهارمحال و بختیاری به شدت گلایه‌مند هستند و باید این شهرستان‌ها را به دلیل بعد مسافت با مرکز استان به صورت ویژه‌تر دیده شود.

کوروش فتحی فرماندار فلارد گفت: عملیات اجرایی طرح آبیاری نوین فلارد۱ سال ۸۱ آغاز و پمپاژ آب این طرح به پایان رسید، اما همچنان به صورت نیمه کاره باقی ماند
اضافه کرد: با اجرای این طرح برای نخستین بار قرار است ۲۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به زیر کشت صیفی‌جات برود که تاکنون ۱۵۰ هکتار آن عملیاتی شده است.

مال‌خلیفه مرکز شهرستان فلارد در ۱۷۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار