جنگل‌های غرب کشور جان دوباره می‌گیرند

سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور آخرین وضعیت آتش سوزی‌های استان لرستان و اقدامات صورت گرفته را تشریح کرد.

سخنگو و معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین اقدامات اجرا شده برای محافظت از جنگل‌های غرب کشور را تشریح و تأکید کرد که تمامی دستگاه‌ها به صورت ۲۴ ساعته مناطق مستعد آتش سوزی را رصد می‌کنند.

وی بیان کرد: به منظور ارتقای آمادگی و جلوگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی، سازمان مدیریت بحران کشور این موضوع را در اولویت برنامه‌های ماه‌های اخیر خود قرار داده است و علاوه بر برگزاری مانور‌ها و نشست‌های آموزشی؛ با ارسال دستورالعمل‌های مربوطه به استانداران با توشیح وزیر کشور، تمام تدابیر لازم اتخاذ شده است و ستاد مدیریت بحران استان لرستان ملزم شد با اعلام آماده باش کامل نیروها، تشکیل تیم‌های پایش و گشت زنی ۲۴ ساعته در مناطق بحرانی و مستعد وقوع آتش سوزی، ایجاد برج‌های دیده بانی و... اقدامات لازم را انجام دهد.

آمادگی برای مقابله با وقوع حریق در جنگل‌ها

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور به برگزاری جلسه اضطراری با حضور مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست، نمایندگان ستادکل نیرو‌های مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ارتش جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر، سازمان برنامه و بودجه و... به ریاست وزیر کشور به منظور ایجاد هماهنگی لازم و تسهیل در امر تامین منابع مالی، ایجاد پایگاه‌های امداد هوایی و تجهیز و راه اندازی بالگرد‌های اطفاء حریق هوایی، تقویت توان عملیاتی و تجهیزاتی یگان‌های حفاظت سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست اشاره کرد و بیان کرد: آمادگی مطلوبی در خصوص مقابله با وقوع حریق در این عرصه‌ها ایجاد شده است. در جلسه مذکور با توجه به گستردگی و حجم وقوع حریق در استان‌های غربی کشور، وزیر کشور دستورات لازم جهت استفاده از ظرفیت اطفاء حریق هوایی و منابع انسانی را به نهاد‌های نظامی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط را صادر کرد.

ظفری اشاره کرد: در اوایل ماه گذشته به علت گرمای هوا، وقوع صاعقه‌های گسترده و کاهش رطوبت جو و عوامل انسانی شاهد وقوع حریق‌هایی در عرصه‌های طبیعی استان لرستان بودیم که بلافاصله استاندار و فرمانداران با تشکیل جلسات ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و برگزاری جلسه شورای تامین استان و شهرستان‌های مربوطه، هماهنگی و انسجام مناسبی را در جهت تسریع در عملیات اطفای حریق ایجاد کردند و با مشارکت قابل قبول دستگاه‌های عضو و نیرو‌های مردمی نسبت به مهار و کنترل آتش تاکنون اقدام لازم انجام داده شد.

تجهیزات اطفا حریق جنگل‌ها خریداری می‌شود

این عضو شورای عالی مدیریت بحران کشور تاکید کرد: با توجه به تکلیف سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست در اطفاء حریق عرصه‌های طبیعی، اداره کل مدیریت بحران استان به منظور اتخاذ تمهیدات و انجام اقدامات پیشگیرانه در راستای مدیریت و اطفاء حریق‌های احتمالی، با تامین اعتبار از محل منابع داخلی نسبت به خریداری و توزیع تعداد ۳۰ دستگاه دمنده، لباس، آتش کوب، پوتین، کلاه، چفیه و تجهیزات بین فرمانداران اقدام کرده و با توجه به گستردگی جنگل‌ها و مراتع استان به فرمانداران ابلاغ شد که از محل اعتبارات دهیاری‌ها نسبت به خرید دستگاه دمنده و تجهیزات اطفای حریق اقدام کنند.

پرواز بالگرد‌های آب‌پاش بر فراز جنگل‌های سوخته

ظفری به این موضوع اشاره کرد که در راستای حفظ و حراست از عرصه‌های طبیعی و سرمایه‌های ملی، سازمان مدیریت بحران کشور با هماهنگی جمعیت هلال احمر اقدام به استقرار یک فروند بالگرد با تجهیزات اطفاء حریق به صورت آماده به کار در استان لرستان کرده است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای ماده ۴ آیین نامه نحوه تامین، نگهداری و هماهنگی تجهیزات و ماشین آلات در مدیریت بحران اداره کل مدیریت بحران استان نسبت به برنامه ریزی، توزیع و اعزام ماشین آلات آتش نشانی شهرداری‌های مناطق سردسیر استان به شهرستان‌های گرمسیر و دارای خطرپذیری بالای حریق در مزارع، جنگل‌ها و مراتع تا پایان فصل جاری اقدام نموده است. با عنایت به وقوع آتش سوزی اخیر بلافاصله نسبت به فراخوان نیرو و امکانات و تجهیزات برای اعزام به منطقه اقدام شد که به دلیل صعب العبور بودن منطقه، عدم توانایی پرواز بالگرد پس از غروب آفتاب، وزش باد، بالا بودن دمای محیط و پوشش غنی مرتع، باعث گستردگی حریق و امکان اطفاء حریق صرفاً از طریق اقدامات زمینی و نیرو‌های انسانی میسور نشد.

حسین ظفری اشاره نمود: سازمان مدیریت بحران کشور به محض اطلاع از طریق استان نسبت به هماهنگی اعزام دو فروند بالگرد آب پاش و هلی برد نیرو‌های عملیاتی (یک فروند بالگرد هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر) اقدام کرده است که عملیات اطفاء حریق همچنان ادامه دارد.

سپاه و دستگاه‌های خدمات رسان پای کار هستند

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: تاکنون عملیات اطفاء حریق ۲٧ فقره آتش سوزی با ظرفیت ۲۱۲۰ نفر روز عوامل اجرایی منابع طبیعی، حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال احمر، جهاد کشاورزی، دهیاری ها، نیرو‌های بسیج و تشکل‌های مردمی و به کارگیری ۱٥٧ دستگاه دمنده و ۱۰ دستگاه خودروی آتش نشان به همراه ۳٥ سورتی پرواز بالگرد به منظور اطفاء حریق هوایی و هلی برد نفرات و تجهیزات در مناطق مختلف استان استفاده شده است.
 سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: در حال حاضر سازمان مدیریت بحران کشور اقدام به هماهنگی با نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منظور استفاده از خدمات یک فروند هواپیمایی ایلیوشن جهت اطفاء حریق هوایی کرده است. این تعداد استفاده از نیرو‌های اطفای حریق، تعداد سورتی پرواز بالگرد در سوابق آتش سوزی سال‌های گذشته کشور کم سابقه می‌باشد و تمام ظرفیت‌های موجود جهت اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع بکارگیری شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
باید بسته های منفجر شونده گچ تو جنگلا گذاشته بشه
آخرین اخبار