رونمایی از یادبود مدیران کل ادوار مرکز هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ

همزمان با ایام مبارک عید سعید غدیر، آئین رونمایی از یادبود مدیران کل ادوار مرکز هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ برگزار شد.

همزمان با ایام مبارک عید سعید غدیر، آیین رونمایی از یادبود مدیران کل ادوار مرکز هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدعلی انصاری، سیدغلامرضا اسلامی، مجید ملانوروزی، سه تن از مدیران کل پیشین، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل کنونی هنر‌های تجسمی و نیز جمعی از همکاران این اداره کل برگزار شد.

در جریان این مراسم، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی و سرپرست موزه هنر‌های معاصر تهران در سخنان کوتاهی بیان کرد: از زمان آغاز حضورم در این مسئولیت تا به امروز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایمان ثبت دقیق تاریخچه اداره کل هنر‌های تجسمی بود. برای این منظور، فرایند بررسی و بازخوانی اسناد پیشین را به صورت جدی آغاز کردیم و خداوند متعال را شاکریم که امروز، نمادی از تاریخچه اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را روی دیوار، می‌بینیم. این آثار توسط هنرمند گرامی، جناب آقای عباس گودرزی و با تکنیک نقاشی دیجیتال خلق شده‌اند.

خراسانی‌زاده در پایان، ضمن قدردانی از حضور انصاری، اسلامی و ملانوروزی در این آیین، برای عبدالمجید حسینی‌راد و حبیب‌الله صادقی، دو تن از مدیران کل فقید مرکز هنر‌های تجسمی، طلب رحمت و مغفرت و برای اصغر امیرنیا یکی دیگر از مدیران کل اسبق این اداره که هم‌اکنون در بستر بیماری است، آرزوی عافیت کرد.

در بخش دیگری از این مراسم، محمدعلی انصاری که در سال‌های میانی دهه ۶۰ سکان مدیریت مرکز هنر‌های تجسمی را برعهده داشته است، در سخنان کوتاهی اظهار کرد: مایه خوشحالی و خوشوقتی است که پس از سال‌ها بار دیگر اینجا هستم و از شما ممنونم که چنین قدمی را برداشتید. رخداد امروز، فتح بابی برای قدردانی از تلاش‌ها و خدمات مدیران کل پیشین و تقویت تعامل و ارتباط با آنهاست.

سپس، سیدغلامرضا اسلامی که در سال‌های پایانی دهه ۶۰ به عنوان مدیرکل هنر‌های تجسمی مسئولیت داشته است، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همکاران فقید این اداره کل در سخنانی گفت: ابتکار امروز، قابل تحسین است. اینکه به اصول و ریشه‌هایمان بازگردیم، رویکردی است که در ادارات ما کمتر دیده می‌شود. رویکرد ساختارگرا به بن‌ها و ژن‌ها نگاه می‌کند؛ چنین نگاهی می‌تواند مولد باشد، مفاهیم را تغییر دهد و زحمات را معنادارتر کند.

 اسلامی افزود: از آقای دکتر خراسانی‌زاده و همکاران‌شان تشکر می‌کنم که چنین بستری را فراهم ساختند. از شما می‌خواهم که در مسئولیت‌های اداری‌تان متوقف نشوید و نگاه گسترده‌تری را دنبال کنید. اینکه با هنرمندان در ارتباط هستید و از تفکر هنری برخوردارید، می‌تواند بسیار موثر و راهگشا باشد. امیدوارم روحیه هنری که در اینجا جاری است، بیش از پیش زنده و اثربخش باشد و تقویت شود و زنده باشد و اثربخش باشد. من این روحیه را در میان شما احساس می‌کنم. خانواده هنر‌های تجسمی باید صمیمی باشد و مشکلات کوچک، وقفه‌ای در روند حرکت آن ایجاد نکند. به بودجه و ساختمان کوچک‌تان نگاه نکنید. آنچه اهمیت دارد، اراده‌های فردفرد شماست. اگر بنیان این خانواده مستحکم شود، یکایک شما رشد خواهید کرد. کمک کنیم که این حس، این روح و این خانواده تقویت شود.

در ادامه، نوبت به مجید ملانوروزی رسید که برای دقایقی کوتاه با همکاران سابق خود سخن بگوید. او که در سال‌های آغازین و میانی دهه ۹۰ سکان مدیریت اداره کل هنر‌های تجسمی را عهده داشته است، گفت: بسیار خوشوقتم که امروز در جمع شما دوستان صمیمی هستم و کار زیبای آقای خراسانی‌زاده را می‌ستایم. من تا به امروز، هرکجا که بوده‌ام دیگر به آنجا برنگشته‌ام، اما امروز به اینجا آمدم؛ چراکه اداره کل هنر‌های تجسمی همواره برای هنرمندان کشورمان یک مأمن بوده است.

او خاطرنشان کرد: جامعه متمایز هنر‌های تجسمی همواره با سخت‌کوشی بسیار، کار کرده‌اند و اکنون بخش مهمی از هویت این سرزمین به شمار می‌آیند. دوست دارم این اتفاق ادامه پیدا کند. شاید ایده‌های ما برای دوران خودمان باشد، اما حمایت‌ها می‌تواند جدی‌تر شود. هر سال تعدادی زیادی از دانشجویان در رشته‌های گوناگون هنری فارغ‌التحصیل می‌شوند که مرکز هنر‌های تجسمی می‌تواند از آنها حمایت کند. مرکز همچنین می‌تواند به توسعه نگارخانه‌ها کمک کند. امسال در دوسالانه هنر ونیز حضور داشتیم و باعث سعادت است که بتوانیم هنرمان را جهانی‌تر کنیم. مرکز هنر‌های تجسمی می‌تواند ارتباط میان هنرمند و دولت را نزدیک‌تر کند. می‌تواند برای حل مسائل صنفی هنرمندان به آنها کمک و تسهیل‌گری کند. بخشی از پیشرفت‌های جامعه هنری مرهون تلاش همکاران اداره کل هنر‌های تجسمی است و این روند می‌تواند بهبود یابد.

منبع: واحد ارتباطات و رسانه هنرهای تجسمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.