انتخابات قوی مستلزم اوج مشارکت مردمی

نمایندگان سه کاندید از جمله سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و مسعود پزشکیان در ارومیه بر لزوم بالابردن سطح مشارکت انتخاباتی در هشتم تیرماه ۱۴۰۳ تاکید کردند.

تب و تاب انتخابات در آذربایجان‌غربی به سمتی پیش می‌رود که هر کدام از کاندیدا‌ها بتوانند ضمن سفر به این استان، نمایندگان خود را نیز در جای جای آذربایجان غربی تشویق به برگزاری مناظره در میان مردم کنند.

مناظره‌هایی که هم مردم حضور دارند و هم رسانه‌ها، اما محل دائمی برای آن در نظر نگرفته شده است و جای خالی آن به شدت به چشم می‌آید بنابراین دانشگاه‌ها و مساجد در این زمان مناسبت‌ترین فضا برای برپایی مناظره‌ها است.

با توجه به زمان برگزاری امتحانات ترم دانشگاهی، فضای دانشگاه نیز نمی‌تواند پاسخگوی این موضوع باشد بنابراین مساجد به عنوان مکانی مقدس و بی طرف سیاسی در اختیار جامعه جهت مشارکت در مناظره‌ها گذاشته شده است.

مسجد بقیه‌الله در خیابان آزادگان ارومیه یکی از مساجدی است که اهالی منطقه ضمن مشارکت معنوی در نماز‌های یومیه در جشن‌ها و مراسمات مختلف نیز در این مسجد حضور می‌یابند که امروز این مسجد میهمان نماینده سه کاندیدا ریاست جمهوری است.

مجید سیف حقیقت نماینده محمدباقر قالیباف، حجت الاسلام ناصر خدایاری نماینده مسعود پزشکیان و مهدی جوان نماینده سعید جلیلی هستند که در این مناظره حضور پیدا کرده تا با استقبال مردم ارومیه، مناظره فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برگزار شود.

هر کدام از نمایندگان با زمان تعریف در خصوص سوالات مربوط به سوالات پاسخ دادند.

سوال: با توجه به میزان مشارکت مردمی در انتخابات، چگونه می‌توان میزان مشارکت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ را رشد داد؟

مجید سیف حقیقت نماینده محمدباقر قالیباف: در مملکت اسلامی ایران نباید امیدوار به استکبار جهانی بود و به دشمنان ایران دل بست تا با مسیر تعریفی آنها پیش رویم چراکه مردم ایران به مسیر خود آگاه هستند و هشتم تیر با مشارکت بالا درصدد حماسه آفرینی برای انتخاب فرد اصلح خواهند بود.

برای اینکه مشارکت بیش از پیش رقم بخورد باید مسولان صداقت خود را با مردم بیشترکنند نه اینکه با شعار‌های قومیتی که جداکننده با نظام است را سر دهند.

مهدی جوان نماینده سعید جلیلی: مشارکت انتخاباتی طی ۳۰ سال گذشته درکشور‌های توسعه یافته از جمله آمریکا بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و اینکه از کشور خودمان انتظار بیشترداریم برای این است که راهبرد خاصی برای جمهوری اسلامی ایران داریم.

اگربنا بر این است که با آمریکا دوست شویم و آنها غزه و فلسطین را غرق خون کنند این روابط دیپلماتیک نیست و اینکه تن به خواسته‌های آنها دهیم و سپس پول خودمان را پس بگیریم نیز عزت بین المللی نیست.

نباید لندکروز سواری کنیم بلکه همانند رییسی باید بر روی خاک در کنار عشایر وروستایی‌ها بنشینیم.

حجت الاسلام ناصر خدایاری نماینده مسعود پزشکیان: مشارکت یعنی شریک شدن و اینکه آیا ۸۵ میلیون جمعیت در حکومت مشارکت و سهم دارند را باید بررسی کرد که اگر سهم دارند پس چرا الان گلایه از وضعیت اجتماعی و اتفاقات سیاسی دارند پس با توجه به گلایه‌های جمعی می‌توان گفت همه این جمعیت سهم ندارند.

اگر مرگ بر آمریکا می‌گوییم چرا میزان و الگو مشارکت انتخاباتی ما آمریکایی‌ها هستند در حالیکه باید با گذشته و تاریخ سیاسی کشور خودمان میزان مشارکت را بسنجیم چراکه در تاریخ این کشور مشارکت انتخاباتی بالای ۸۰ درصد نیز ثبت شده است که امروز شاهد کاسته شدن این میزان هستیم.

اگر برجام واقعه‌ای بد بود چرا دولت سیزدهم مذاکره پنهان را دستور کار خود قرار داد، اما ظریف مذاکره آشکارا برجام را پیگیر بود و باید همه بدانند که هدف ما آشتی با آمریکا نیست بلکه تقویت دیپلماسی هدف اصلی است.

انتخابات قوی مستلزم اوج مشارکت مردمی

سوال: بحران‌های فرهنگی که فکر می‌کنید جامعه ما با آن دست به گریبان است را نام برده و راهکارشان را از دیدگاه کاندیدای خود بفرمایید؟

مهدی جوان نماینده سعید جلیلی: در خصوص برجام باید گفت که فروختنی‌ها را فروختید وگرفتنی‌ها را نگرفتید حال به نظرتان نباید از سمت دولت سیزدهم پیگیر گرفتنی‌ها و امتیازات آن می‌شدیم؟ در دولت‌های پیشین هر مشکلی پیش می‌آمد می‌گفتند برجام اجازه نمی‌دهد و باید برجام جاگذاری شود، اما در دولت سیزدهم پنهانی مذاکره شد و منظور از مذاکره پنهانی هم این است که اخبار مربوط به آن تیتر اول اخبار نشد تا مردم بدون دغدغه باشند و مشکلات جامعه از سمت دولت برگردن برجام انداخته نشود.

آمریکا با ایجاد موانع مختلف فرهنگی و سیاسی در جامعه ایرانی درصدد مانع تراشی پیشرفت و توسعه ایران است و پس از آن به دنبال این است که عزت و شرف این مردم را نیز از طریق حجاب و عفاف پس بگیرد.

حجت الاسلام ناصر خدایاری نماینده مسعود پزشکیان: تعداد سانتریفوژ و ۶۰ درصدی شدن اورانیوم در همان میزان مانده است و چرا در دولت بعدی پیشرفتی در این‌حوزه ندیدیم پس در واقع این بدان معنا است که درکنار برجام ما به موضوع توسعه‌های امنیتی کشورمان تاکید داریم.

خانواده یکی از مهمترین مباحث ما است و با برنامه محوری به دنبال این هستیم که چرا در سبد کالا و اقتصادی به دنبال فرزند آوری هستیم ولی به فکر فرزند پروری نیستیم که این موضوع باید اساسی بررسی شود. از منظری دیگر نیز ماهواره‌ها و رسانه‌های غربی مدل زنان وخانواده‌های ما را تعیین می‌کنند و این اساس جنگ نرم در کشور ما است. غربی‌ها با این رسانه‌ها نحوه آرایش، ظرافت و مدل زنان را از طریق ماهواره برای خانواده‌های ما انتخاب می‌کنند که بسی جای تامل دارد.

بحث استفاده از فیلترشکن نیز چاره کار نبود و نتوانست جلودار فرآیند تعریفی رسانه‌های غربی باشد، اما پول فیلتر شکن نیز به جیب دولت رفت ولی کار فرهنگی در این خصوص نشد.

مجید سیف حقیقت نماینده محمدباقر قالیباف: نظام جمهوری اسلامی بر اساس مذهب و دین اسلام قوانینی را مصوب کرده که مردم بر آن عمل می‌کنند بنابراین نباید به دنبال ایجاد نفاق در میان مردم ایران شد چراکه جانمان را هم فدای دین اسلام می‌کنیم و با توجه به اینکه حجاب اسلامی جزو دین اسلام است پس آن را بسیار لازم و ملزوم جامعه دانسته و نباید حجاب بانوان مورد هجمه و حمله رسانه‌ها قرار گیرد.

فرهنگ سازی امروز جامعه از سمت استکبار جهانی به وقوع می‌پیوندد بنابراین با این اصول، فرهنگ سازی نظام ما از طریق استکبار جهانی مورد حمله قرار می‌گیرد چراکه آنها خوب می‌دانند اگرفرهنگ سازی حکومت اسلامی ارتقا یابد به صورت مستقیم نیز قدرت فرهنگی آمریکا هم کاسته می‌شود.

سوال: در خصوص موارد اقتصادی چه برنامه‌های از سمت کاندیدا‌های شما برای دولت چهاردهم تعریف شده است؟

حجت الاسلام ناصر خدایاری نماینده مسعود پزشکیان: اصلاح روابط خارحی از بخشی که به اقتصاد جامعه آسیب می‌زند از برنامه‌های اصلی اقتصادی آقای پزشکیان است، اما اکنون شاهد آن هستیم که دولت از جیب مردم استفاده می‌کند نه اینکه مردم از جیب دولت بهره‌مند شوند و با این اوصاف مردمی کردن اقتصاد و تبدیل دولت به عنوان ناظر از جمله شاخص‌های برنامه اقتصادی در دولت آقای پزشکیان است.

منظوراز هدفمند کردن یارانه‌ها منظور این است که مستضعفین به عدالت اجتماعی برسند نه اینکه با یارانه ۳۵۰ هزار تومانی بتوان فقیر را پولدار کرد چراکه هیچ مستضعفی با این میزان پول به عدالت اجتماعی و اقتصادی نمی‌تواند دست یابد. ۵۰ درصد مردم ایران فاقد خودرو سواری هستند و این یعنی صرفا ۵۰ درصد مردم از یارانه سوخت و بنزین استفاده می‌کنند و این به دور از عدالت اجتماعی است.

مجید سیف حقیقت نماینده محمدباقر قالیباف: از زمانی که آقای قالیباف در این‌مملکت مسوولیت دارند و شهردار تهران بزرگ بودند به راحتی می‌توان ارتقا سطحی در طول خدمت وی را از خصوصیات فکری او دانست و ما نیاز به رییس جمهوری داریم که براساس زمان به پیشرفت ایران اسلامی فکرکند و در این سمت حرکت کند.

برنامه‌های اقتصادی بسیار در برنامه‌های وی تعریف شده که در سطوح کلان و خرد می‌توان آنها را بررسی کرد که در میزگرد اقتصادی بدان اشاره شده است.

او اصولگرا و ارزش گرایی را از خصلت‌های خود می‌داند که در راستای پیش برد اهداف نظام پا برعرصه گذاشته است.

مهدی جوان نماینده سعید جلیلی: طرح واحد انرژی یکی از طرح‌های خوب اقتصادی آقای جلیلی است به نوعی که در این طرح جلوی استفاده بیش از پیش ثروتمندان و مرفهان جامعه از یارانه‌ها گرفته می‌شود چراکه آنها از خدمات یارانه‌دار دولتی بیشتر استفاده می‌کنند و از انرژی‌های یارانه‌ای بهره بیشتری دارند، اما مستضعفین اینگونه نیستند و مصرف کمتری از یارانه‌های انرژی دارند بنابراین با واریز کامل یارانه به حساب شخص می‌توان در مقابل چنین موضوعی ایستادگی نمود.

طرح‌های اقتصاد در روستاها، تولید انرژی‌های بازیافتی و گسترش ارتباطات بین‌المللی با کشور‌های منطقه از جمله برنامه تعریفی آقای جلیلی است.

این را هم باید گفت که قبل از رای گیری آقای ظریف می‌گوید ما فردا انتخابات جشن انتخاب آقای پزشکیان را خواهیم گرفت که این همان سناریو و مدل انتخابات سال ۱۳۹۸ است که درست نبوده و باید به این موضوع حساس بود و حرف آخر اینکه کارشناسان بد در اطراف کاندیدا‌هایی هستند که در دولت‌های پیشین سبب رخ داد‌های بد شده اند وهمین موضوع سبب رویداد‌های بد در زمان پزشکیان خوب خواهد بود.

 پس از پایان سوالات و پاسخ‌های نمایندگان کاندیدا‌ها بار دیگر بر حضور با مشارکت بالا در هشتم تیر ماه از سمت این نمایندگان کاندیدا‌ها تاکید شد و مردم حاضر در مسجد نیز با سوالات خود از رویکرد کاندیدا‌ها اطلاع یافتند.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ما برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار