کشف ۳۳ گور باستانی در مصر

باستان‌شناسان ده‌ها مقبره خانوادگی شامل مومیایی و آثار تاریخی را در نزدیکی شهر «اسوان» واقع در مصر کشف کردند.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد در جریان کاوش گروهی از باستان‌شناسان ایتالیایی و مصری در غرب «اسوان» ۳۳ مقبره کشف شد.

«نشنال» درباره این نویافته نوشته است قدمت این مقبره به «دوره متأخر مصر باستان» (۶۶۴ تا ۳۳۲ پیش از میلاد) و دوره بطلمیوسی (۳۰۵ تا ۳۰ پیش از میلاد)، یعنی زمانی که یک دودمان یونانی‌زبان بر مصر حکومت می‌کرد و همچنین به دوره رومی (۳۰ پیش از میلاد تا ۶۴۱ میلادی) بازمی‌گردد.

در برخی از این مقبره‌ها هنوز بقایای مومیایی و اشیاء مخصوص خاکسپاری وجود دارد و محققان انتظار دارند کشف اخیر اطلاعات بیشتری درباره تاریخچه این محوطه و بیماری‌هایی که ساکنان باستانی آن را تحت‌تاثیر قرار داد، ارائه دهد.

به گفته مقامات مصر، بررسی‌های اولیه بقایای مومیایی‌شده نشان می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد از کسانی که در این مقبره‌ها دفن شدند، کم‌سن بودند و در گروه سنی‌های نوزاد تا نوجوان قرار می‌گرفتند.

طراحی مقبره‌ها با یکدیگر متفاوت است و برخی دارای ورودی‌های طاق‌دار هستند که در کنار آنها حیاط‌هایی با دیوار‌های خشتی ساخته شده است و برخی دیگر نیز مستقیماً در دل صخره‌ها تراشیده شده‌اند.

از جمله بقایای کشف‌شده به مومیایی یک زن بالغ و یک کودک می‌توان اشاره کرد که احتمالا در زمان مرگ یک یا دو ساله بوده است. پیکر این دو نفر درحالی پیدا شدند که در یک تابوت سنگی در مجاورت هم قرار داشتند و محققان قصد دارند به تحقیقات برای کسب جزئیات بیشتر درباره آنها ادامه دهند.

از دیگر آثار کشف‌شده می‌توان به بقایای مجسمه‌های رنگین از جنس کارتونیج، سفال و سنگ، تابوت‌های سنگی و میز مخصوص پیشکش‌ها اشاره کرد.

به گفته یکی از مقامات حوزه باستان‌شناسی مصر، این اکتشاف نشان می‌دهد که ساکنان طبقه متوسط «اسوان» در این قسمت از گورستان دفن شده‌اند.

به گفته «پاتریزیا پیاسنتینی» ـ استاد رشته مصرشناسی دانشگاه میلان ـ بررسی‌های اولیه مومیایی‌ها نشان می‌دهد که برخی از این افراد به بیماری‌های عفونی، مشکلات مربوط به استخوان، کم‌خونی، سوءتغذیه، بیماری‌های مربوط به قفسه سینه، سل و پوکی استخوان مبتلا بوده‌اند.

حتی مشخص شد که برخی از آنها در سنین بالا با مشکلات شدید مربوط به استخوان درگذشته‌اند.کاوش در این مکان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ساکنان باستانی آن ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

برچسب ها: گور باستانی ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.